پیام سپاهان
مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته‌ای که گذشت
شنبه 10 خرداد 1399 - 11:18:46 AM
ایرنا

پیام سپاهان- گستردگی کانون‌های گرد و غبار در اصفهان بیش از یک میلیون هکتار است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کانون‌های گرد و غبار در حدود یک میلیون و 90 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان گسترده است که مخاطرات مختلف مانند آلایندگی هوا و خسارت به زیرساخت‌ها را به‌همراه دارد.

منصور شیشه‌فروش افزود: استان اصفهان حدود 10 میلیون هکتار مساحت دارد که حدود 6 میلیون هکتار آن مرتع، سه میلیون و 200 هزار هکتار بیابان و حدود 100 هزار هکتار جنگل است.

وی ادامه داد: از مناطق بیابانی این استان، 16 کانون گرد و غبار در یک میلیون و 90 هزار هکتار شناسایی شده است که علاوه بر آلایندگی هوا، سالانه 39 میلیارد تومان خسارت بر اثر فرسایش بادی و خاکی به زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلف مانند جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند.

راه‌اندازی 70 هزار شغل زودبازده در دستور کار مدیریت استان اصفهان قرار دارد

استاندار اصفهان گفت: امسال در شرایط پساکرونا راه‌اندازی 70 هزار شغل زودبازده و در کنار آن تلاش برای تثبیت مشاغل موجود در دستور کار استان قرار دارد.

عباس رضایی در دومین جلسه شورای اداری استان در سال 99 گفت: همه ادارات و دستگاه‌های مرتبط باید در این زمینه، تمام طرفیت‌های موجود را به کار گیرند.

وی به مدیران استان گفت: در دوره پساکرونا باید بودجه‌ها بصورتی تنظیم شود تا بتوانیم مشکلات مردم را بسرعت برطرف کنیم.

5 هزار میلیارد تومان به واحدهای آسیب دیده از کرونا در اصفهان پرداخت می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به منظور حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا به این استان تخصیص داده شده است.

محسن نیرومند اظهارداشت:  هدف از ارائه این تسهیلات جان بخشی به واحدهای آسیب دیده و تثبیت اشتغال در هتل‌ها، مراکز اقامتی و 13 رسته دیگر است.

به گفته وی این تسهیلات همچنین برای حفظ اشتغال موجود به این واحدها اختصاص می‌یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود:  در مجموع هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در استان پیش بینی شده که البته این غیر از اعتبارات حمایت از واحدهای آسیب دیده از بیماری کروناست.

اهالی مناطق جنگلی اصفهان به 600 دستگاه آبگرمکن خورشیدی نیاز دارند

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: اهالی مناطق جنگلی این استان به 600 دستگاه آبگرمکن خورشیدی نیاز دارند که تاکنون نیمی از این افراد این تجهیزات را دریافت کردند.

داریوش سعیدی افزود: توزیع آبگرمکن های خورشیدی با هدف کاهش و حذف عوامل تخریب، جلوگیری و قطع درختان جنگل برای تامین سوخت، و صیانت از جنگل‌های زاگرسی و جایگزینی سوخت فسیلی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌نیازی ساکنان به سوخت فسیلی و کاهش وابستگی به چوب درختان مستلزم تامین اعتبارات است، ادامه داد: تامین  این مقدار  آبگرمکن خورشیدی برای زیر پوشش قرار دادن تمامی یک هزار و 140 خانوار مناطق جنگلی استان بیشتر در غرب، با قیمت و نرخ‌های کنونی به اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیاز دارد.

 عرضه قلیان در همه واحدهای صنفی اصفهان ممنوع است

عرضه قلیان در همه واحدهای صنفی استان اصفهان از جمله سفره‌خانه‌های سنتی ممنوع است و هیچ دستور یا بخشنامه جدیدی در باره اجازه عرضه آن صادر نشده است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، هنوز چایخانه‌ها تعطیل هستند و اجازه کار ندارند اما سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌ها می‌توانند با رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و با 50 درصد ظرفیت خود فعالیت داشته باشند.

سیدمهدی میرجهانیان با بیان‌اینکه شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورهای بهداشتی مختص رستوران‌ها به متصدیان آنها اعلام شده است، افزود: آنها تعهد رسمی برای رعایت این دستورها داده‌اند و در صورتی که بازرسان بهداشت محیط تخلفی از آنها مشاهده کنند یا گزارشی در این زمینه واصل شود به جِد با متخلفان برخورد خواهد شد.

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌رود ممنوع شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست چادگان گفت: از امروز به منظور حفظ ذخایر آبزیان، صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌رود ممنوع شده است.

مجتبی حاجتی اظهارداشت: شهروندان با توجه به فصل تکثیر و جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، از هر گونه فعالیت صید و صیادی با قلاب و دام در این دریاچه خودداری کنند.

وی اظهارداشت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف، همه ادوات صید جمع آوری و متخلفان به منظور اعمال قانون و صدور رای به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سیم‌کشی‌های غیراصولی میدان تاریخی امام اصفهان را تهدید می‌کند

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: بیشتر حوادث و آتش‌سوزی‌هایی که در میدان امام (ره) اصفهان رخ داده است بدلیل سیم‌کشی غیراصولی برق است که این اثر بی بدیل جهانی را تهدید می‌کند.

فرهاد کاوه آهنگران افزود: مشکل اصلی از نظر ایمنی در برابر حوادث و حریق در میدان امام اصفهان، سیم‌کشی برق است که در مواردی بصورت غیر اصولی در محدوده بازار و راهروها اجرا شده و نسبت به آن در جلسه‌های مختلف هشدار و تذکر داده شده است.

وی با بیان اینکه متولیان این بخش باید نسبت به اصلاح سیم‌کشی‌های معیوب که به شکل هوایی و عنکبوتی پیش رفته است، اقدام کنند، اظهار داشت: برخی از مغازه‌های داخل میدان امام نیز کلید محافظ جان (RCCB) ندارند یا کنتور برق آنها قدیمی است که باید هرچه زودتر نسبت به نصب یا اصلاح آن اقدام کنند.

استاندار اصفهان: نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تقویت شود

استاندار اصفهان گفت: مقطع کنونی مرحله‌ای مهم در مراقبت از سلامت است لذا باید نظارت‌ها بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تقویت شود.

عباس رضایی در حاشیه سی و پنجمین جلسه  ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، افزود: سیر نزولی کرونا به منزله پایان کرونا نیست و مردم باید مراقب باشند و مسوولان بهداشت و درمان نیز نظارت‌های لازم را در این زمینه اعمال کنند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر هیچ نقطه قرمزی در استان وجود ندارد و شهرستان‌های ما در وضعیت زرد یا سفید قرار دارند ولی این به معنای پایداری شرایط نیست و چه بسا این امور به واسطه عملکرد مسوولان یا رفتارهای مردم به سمت بهتر یا بدتر شدن سوق پیدا کند.

افزایش حقوق بازنشستگان در واریزی ماه خرداد اعمال می‌شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ضرورت تصویب افزایش حقوق بازنشستگان در هیات دولت، گفت: افزایش حقوق بازنشستگان بعد از تصویب هیات دولت در واریزی ماه خرداد اعمال خواهد شد.

مصطفی سالاری در نشست با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سالن اجتماعات اداره کل تامین اجتماعی اصفهان افزود:  هدفگذاری سازمان در حوزه بازنشستگان در سال 99  متناسب سازی حقوق مستمری ‌بگیران است.

وی اظهارداشت: البته باید مقدمات این مساله فراهم‌ شود زیرا اگر منابع آن فراهم نشود در میان کار متوقف خواهد شد.

دوستداران محیط زیست اصفهان خواهان لغو مجوزهای برداشت آب زاینده‌رود شدند

جمعی از فعالان محیط زیست استان اصفهان عضو "جمعیت پیام سبز" لغو مجوز زیست محیطی طرح‌ برداشت آب در بالادست رودخانه زاینده‌رود به‌منظور احیا و محافظت از تالاب بین المللی گاوخونی را خواستار شدند.

اعضای جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست پیام سبز در نامه‌ای خطاب به عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان خواهان لغو مجوز زیست محیطی طرح برداشت آب در بالادست رودخانه زاینده‌رود شدند.

در این نامه آمده است: "تالاب بین‌المللی گاوخونی با کارکردهای متعدد در مرکز ایران با وجود بارش‌های مناسب در 2 سال آبی گذشته نتوانست آبگیری شود و شرایط نامناسبی دارد. استمرار این وضعیت باعث بحران‌های زیادی در مرکز کشور خواهد شد و بنا به اظهارات و گزارشات متعدد صاحبنظران و کارشناسان از جمله کارشناسان همان سازمان، بارگذاری و افزودن بر مصارف حوضه (آبریز زاینده‌رود) از عوامل اصلی این وضعیت است".

میدان امام اصفهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی در دنیا ثبت شد

میدان امام (نقش جهان) اصفهان در قالب یک طرح تحقیقاتی به عنوان ثروت (دارایی) میراث فرهنگی در دنیا ثبت و معرفی شد تا زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیشتر برای استفاده بهینه از آن فراهم شود.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اصفهان با اعلام این خبر گفت: میدان امام اصفهان با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد میراثی، تاریخی، اقتصادی و شهری که دارد در طرح تحقیقاتی که توسط اتحادیه اروپا انجام شد، به‌عنوان ثروت میراث فرهنگی برای معرفی به سازمان‌های بین‌المللی انتخاب و معرفی شد.

سید کمیل طیبی با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی با عنوان " زنجیره جذب سرمایه‌گذاری برای تعریف کاربری‌های جدید از میراث فرهنگی شهرهای مهم دنیا " در قالب اَبَر پروژه " افق 2020 " اتحادیه اروپا اجرا شد، افزود: به تازگی، میدان امام اصفهان بعنوان دارایی (asset) میراث فرهنگی  از سوی اتحادیه اروپا در این طرح تحقیقاتی، معرفی و ثبت شد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/146382/مهم‌ترین-رویدادهای-خبری-اصفهان-در-هفته‌ای-که-گذشت
بستن   چاپ