پیام سپاهان
پیشنهاد یک اقتصاددان درباره آزادسازی سهام عدالت
سه شنبه 6 خرداد 1399 - 12:16:13
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با پیشنهاد اینکه مردم می توانند سهام عدالت خود را آزاد کنند چراکه ضمانت دولت را به همراه دارند، گفت: مردم در بورس باید سبد دارایی تشکیل دهند و دارایی های خود را در قالب سهام های متفاوت تقسیم کنند.

کمیل طیبی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این سوال مردم که آیا سهام عدالت خود را آزاد کنند یا خیر، اظهار کرد: اگر دولت موضوع آزادسازی سهام عدالت را اعلام نمی کرد، مردم با بلاتکلیفی و عدم قطعیت در آزادسازی سهام خود مواجه بودند و تصمیم گیری برای آنها مردم نسبت به اینکه چگونه تغییر دارایی دهند، سخت تر می شد.
وی تاکید کرد: دولت در پیشنهاد خود برای آزادسازی سهام عدالت، به نوعی سهام مردم را ضمانت کرده و به طور قطع این کار اکنون با ریسک کمتری نسبت به زمانی که دولت اعلام نکرده بود، مواجه است.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: با آزادسازی سهام عدالت دولت زمینه ای ایجاد می کند تا افرادی که سهام دار هستند بتوانند دارایی خود را تغییر و جابجا کنند و حتی بعدا وارد بازار سهام و سرمایه گذاری کنند، همچنین در شرایط کنونی کرونا این کار عامل مشوقی برای کمک به مردم است.
وی درباره اینکه مردم پیش بینی می کنند ارزش سهام عدالت آنها افزایش یابد و اکنون قدرت ریسک برای آزادکردن سهام خود ندارند، افزود: مدیریت این کار در دست دولت است و احتمال دارد این سهام روند افزایشی داشته باشد، اما روند افزایشی آن در مقابل سایر سهام های بازار سرمایه کمتر است.
طیبی با بیان اینکه ورود دولت به بازار سرمایه به نوعی کمک برای کسری بودجه است، اظهار کرد: از این طریق دولت تا حدودی می تواند تامین منابع کند و آزادسازی سهام عدالت به نوعی دادن قدرت مانور به دارندگان سهام است تا بتوانند اشراف بیشتری به دارایی های خود داشته باشند از سوی دیگر دولت به دنبال اعتمادسازی است.
وی درباره هجوم مردم به بازار بورس بدون آگاهی، گفت: متاسفانه مردم عادت کرده اند همواره به سمت سودهای آنی و بادآورده بروند و اینکه بدون هیچ آگاهی وارد بازار بورس، ارز، طلا و ... می شوند احتمال آسیب و ضرر وجود دارد.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: نگه داشتن یک نوع دارایی در بورس به صلاح مردم نیست و احتمال می رود به دلیل نوسانات بازار موجب ضرر شوند، بنابراین توصیه می شود مردم دارایی های خود را به سبد تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه حوصله مردم کوتاه مدت است و اگر زود به سود نرسند احتمال می رود دارایی های خود را از بورس خارج و به بازارهای دیگر وارد کنند، تاکید کرد: در نظر گرفتن سود متعادل و متوسط در بورس، بهتر از سودهای آنی است، چراکه اکنون افرادی که وارد بورس می شوند انتظار افزایش دارایی دارند و در صورت افت قیمت ها از بازار سرمایه خارج خواهند شد.
طیبی با پیشنهاد اینکه مردم می توانند سهام عدالت خود را آزاد کنند چراکه ضمانت دولت را به همراه دارند، تصریح کرد: مردم در بورس باید سبد دارایی تشکیل دهند و دارایی های خود را در قالب سهام های متفاوت تقسیم کنند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/144038/پیشنهاد-یک-اقتصاددان-درباره-آزادسازی-سهام-عدالت
بستن   چاپ