پیام سپاهان
روایت "فارن پالیسی" از دلایل خروج پنتاگون از خاورمیانه
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 15:13:03
پیام سپاهان - ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از عربستان سردرگمی‌هایی را در پی داشته که می‌تواند افزایش درگیری ها و حملات در منطقه را به دنبال داشته باشد و نیروهای آمریکایی و منافع این کشور را در خطر قرار دهد."
 پایگاه خبری فارن پالسی در گزارشی درباره خروج نیروها و تجهیزات آمریکایی از عربستان نوشته است: هنگامی که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، دو آتشبار پاتریوت و چندین جنگنده خود را از عربستان خارج می‌کند، گمانه زنی‌های بسیاری مطرح شد که این اقدام را تلاشی از سوی دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای تنبیه عربستان به دلیل آغاز جنگی بر سر بهای نفت می‌دانستند.
این در حالی است که سناتورهای جمهوری خواه خشمگین نیز خواستار خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا شده‌اند. همچنین گزارش‌های معتبری نیز درباره استفاده ترامپ از این تهدیدات در مذاکره با ریاض برای دستیابی به توافق کاهش تولید نفت به 9.7 میلیون بشکه در روز منتشر شده‌اند.
خشم گسترده در واشنگتن بر سر جنگ بهای نفت، جنگ یمن و کشتار جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی این گمانه زنی‌ها را درست جلوه نمی‌دهد. خروج نیروهای آمریکایی بیش از آن که مربوط به تنبیه عربستان باشد، مرتبط با تلاش پنتاگون برای مدیریت منابع محدودش و تخصیص آن‌ها به مناطق دیگر بود.
این اقدام اما همچون دیگر تلاش‌ها برای خروج نیروهای نظامی با خطراتی همراه است. در حالی که خروج برخی نیروها از منطقه می‌تواند قابل مدیریت و لازم باشد، خارج کردن تعداد زیادی از نیروها می‌تواند پیامی اشتباه را درباره توانایی‌های آمریکا مخابره کند و افزایش درگیری‌های منطقه‌ای را در پی داشته باشد؛ چیزی که پنتاگون خواستار جلوگیری از آن است.
این اقدام همچنین در مغایرت با اقدامات آمریکا برای تقویت ظرفیت نظامی خود در خاورمیانه در برابر ایران است که سال گذشته میلادی آن را آغاز کرد. مقامات آمریکایی به طور محرمانه گفته‌اند که افزایش نیروها در عربستان همواره اقدامی موقت برای تقویت توانایی‌های دفاعی عربستان بوده است که با بهبود شرایط دفاعی عربستان پایان می‌یابد.
حال اگر خروج این نیروها و تجهیزات متحدان آمریکا را گیج کند و گمانه زنی‌هایی را درباره انگیزه پشت این اقدام برانگیزد، واشنگتن تنها می‌تواند خود را برای این مسائل سرزنش کند.
با توجه به اینکه نه پنتاگون، نه وزارت خارجه آمریکا و نه کاخ سفید ظاهرا آماده ارائه توضیحی درخصوص این خروج نیستند، این خلاء اطلاعاتی فورا با شایعات و گمانه زنی‌ها پر شد. با این حال پنتاگون تاکید دارد که نیروها در وضعیت آمادگی مطلوبی قرار دارند.
با توجه به افزایش تهدیدهای موشکی علیه آمریکا در منطقه، می‌توان دریافت که چرا نیاز به سامانه پاتریوت تا این حد برای این نیروهای بالاست. همین امر موجب شد که پنتاگون در نهایت این سامانه را در عراق مستقر کند. اما علاوه بر تهدیدهایی که آمریکا در خاورماینه با آن روبه روست، چین اولویت دیگری در امور دفاعی آمریکا است و تمرکز بیش از حد نیروها و منابع در خاورمیانه، واشنگتن را از آمادگی در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی چین بازمی‌دارد.
در عین حال این مساله نیز مطرح است که کمبود نیروها می‌تواند منافع، کارکنان و متحدان آمریکا را در خطر قرار دهد و طرف‌های مخالف آمریکا و گروه‌هایی مانند داعش را تشجیع کند.
ترجمه غزال حسین خانی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/143925/روایت-"فارن-پالیسی"-از-دلایل-خروج-پنتاگون-از-خاورمیانه
بستن   چاپ