پیام سپاهان
اینترنت اشیا زمینه‌ساز جهش تولید است
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 14:26:42
پیام سپاهان - اصفهان - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و عضو کمیته علمی چهارمین کنفرانس اینترنت اشیا و کاربردها گفت: سرمایه‌گذاری علمی و فنی در زمینه اینترنت اشیا می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و جهش تولید شود.

دکتر علی بهلولی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد، در سال 2020 بازار اینترنت اشیا (IoT) به بالاتر از 300 میلیارد دلار در سال می‌رسد و در آینده نزدیک، این فناوری در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود و سرمایه‌گذاری علمی و فنی در این زمینه می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و جهش تولید در صنعت فناوری اطلاعات کشور شود.
وی افزود: "اینترنت اشیا" فناوری جدیدی است که در آن برای هر شیئی قابلیت ارسال داده و یا دریافت فرامین ازطریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود. این فناوری نو ظهور، به سرعت در حال گسترش است که این ظهور و گسترش هر دو حوزه تحقیقات، و کاربرد را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است و اینترنت از زمان پیدایش شاهد تحولات عظیمی بوده است. تجاری شدن، پیدایش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا را می‌توان سه نسل متوالی از تحولات در دنیای اینترنت دانست.
دبیرکارگروه اینترنت اشیا دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان گفت: نوپایی این فناوری، باعث شده فاصله کشورها در این حوزه کم باشد و سرمایه گذاری علمی و فنی در آن می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و بهره‌ور گردد و در آینده نزدیک، حضور اینترنت اشیا در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود.
بهلولی تصریح کرد: تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است و دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان از پیشگامان فعالیت علمی در زمینه اینترنت اشیا در کشور به شمار می‌رود و فعالیت‌های جدی در حوزه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان از سال 93 با برگزاری یک پنل کارگاهی از مؤسسه "کانسیل IOT" اروپا آغاز و پس از آن روند برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها ادامه داشته است.
وی تاکید کرد: فعالیت‌های دانشگاه اصفهان در این حوزه، از سال 1396 که برای نخستین مرتبه در ایران کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا، کاربردها و زیرساخت برگزار کرد وارد مرحله جدیدی شد. 
وی افزود: در سال‌های اخیر در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، پنج آزمایشگاه تحقیقاتی شامل پردازش سیگنال و اینترنت اشیا ، رایانش فراگیر ، سیستم‌های رایانشی- فیزیکی ، آزمایشگاه اینترنت اشیا و فناوری‌های سلولی نسل 5 و کلان داده‌ها در حوزه اینترنت اشیا فعالیت دارند.
عضو کمیته علمی چهارمین کنفرانس اینترنت اشیا تصریح کرد: کلیه فعالیت‌های دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان در این حوزه به صورت تجمیع شده در سایت آزمایشگاه اینترنت اشیا، به نشانی iotlab.ui.ac.ir قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز فعالیت‌های مشابهی همچون برگزاری کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا و شهر هوشمند را از سال 1397 در کارنامه خود دارد. در همین راستا و در ادامه این فعالیت‌ها، این دو دانشکده اقدام به تجمیع دو کنفرانس مذکور و برگزاری کنفرانس بین المللی مشترک با نام «اینترنت اشیا و کاربردها» کرده اند.
وی افزود:دانشگاه اصفهان میزبان سومین دوره این کنفرانس سالانه در بهار 1398بود و چهارمین دوره کنفرانس در شهریور 99 به صورت مشترک توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی در مشهد برگزار خواهد شد ؛ مقالات فارسی توسط ISC و RICeST ایندکس و مقالات انگلیسی توسط IEEE ایندکس خواهند شد و مهلت ارسال مقالات تا 20 خرداد 99 تمدید شده است.
کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا، توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با هدف تبادل نظر و اطلاع یافتن از آخرین فعالیت های پژوهشی و کاربردی، گسترش پژوهش، انتقال فناوری و ارتقای کاربردها و کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیا و همگرایی بیشتر میان مراکز علمی پژوهشی و صنعتی 26 و 27 شهریور 99 فروردین امسال در دانشگاه فردوسی برگزارخواهد شد.
دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با 31 سال سابقه دارای بیش از 220 دانشجو و 30 عضو هیات علمی در چهار گروه سخت افزار، نرم افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است.
دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.
برچسب‌ها
اینترنت اشیاء دانشگاه اصفهان اصفهان دانشگاه فردوسی مشهد

http://www.sepahannews.ir/fa/News/143918/اینترنت-اشیا-زمینه‌ساز-جهش-تولید-است
بستن   چاپ