پیام سپاهان
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان:
هنوز در موج اصلی اپیدمی کرونا به سر می بریم/ شرایط اصفهان برای پذیرش میهمان مناسب نیست
شنبه 3 خرداد 1399 - 09:22:22
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه هنوز در موج اصلی شیوع ویروس کرونا به سر می بریم، گفت: شرایط اصفهان برای پذیرش میهمان مناسب نیست و بهتر است مردم تعطیلات پیش رو را در خانه سپری کنند.

دکتر رضا فدایی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ویروس کرونا نه به شدت ایام نوروز، ولی هنوز به شکل فعال در همه شهرهای کشور مشاهده می شود، اظهار کرد: مسلما افزایش ارتباطات مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، جابجایی های بین شهری و تجمع افراد می تواند مجددا موجب تشدید وضعیت شیوع این ویروس شود.
وی با بیان اینکه اگرچه تعطیلاتی در پیش است، اما بهتر است مردم همچنان مراعات کنند، تصریح کرد: توصیه می شود دور هم جمع شدن، برگزاری مهمانی، رفتن به سفر، باغ و ویلا و ... را به زمان دیگری موکول کنند، چون هنوز در شرایط حاد بیماری کووید19 قرار داریم.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه وضعیت اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا اصطلاحا قرمز است، گفت: فارغ از رنگ بندی ها، بیماری کووید19 در سطح استان اصفهان هنوز به وفور دیده می شود. اگرچه تعداد بستری ها در بیمارستان ها کم شده، ولی در بین مردم و به صورت سرپایی بیماری به شکل جدی قابل تشخیص است، به همین خاطر توصیه می کنیم اگرچه تعطیلاتی در پیش است ولی مردم همچنان رعایت کنند و تعطیلات را در خانه سپری کنند.
سیر نزولی اپیدمی در اصفهان کُند است
وی وضعیت اپیدمی در استان اصفهان را رو به نزول دانست و افزود: اما این روند نزولی سیری کند دارد، در نتیجه برای خروج از اپیدمی هنوز هفته ها باید منتظر باشیم و به نظر می رسد در هفته های آینده هنوز در شرایط اپیدمی قرار خواهیم داشت، در عین حال که پیش بینی های طولانی مدت مقدور نیست.
فدایی با بیان اینکه هنوز در موج اصلی شیوع ویروس کرونا به سر می بریم، تصریح کرد: صحبت کردن از موج های بعدی هنوز زود است، مثل این که با ورزشکارانی که هنوز از یک مسابقه خارج نشده اند، درباره مسابقات آتی که در پیش دارند صحبت کنیم، حداقل باید از وضعیت فعلی خارج شد، بنابراین گمانه زنی ها زیاد علمی نیست و ما هنوز در موج اصلی اپیدمی قرار داریم.
وی با تاکید براینکه اصولا ابزار دقیقی برای پیش بینی وضعیت آینده شیوع ویروس کرونا وجود ندارد و حداکثر بتوان درباره هفته های آینده نظر داد، اظهار کرد: ما هنوز در دل اپیدمی قرار داریم، البته نه به شدت ابتدای شروع اپیدمی، ولی رعایت فاصله های اجتماعی و مراعات بهداشت فردی هنوز اولویت محسوب می شود.
اصطلاح ضعیف شدن ویروس صحیح نیست
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان اندازه گیری قدرت بیماری زایی یک عامل بیماری زا را کار علمی سختی دانست و توضیح داد: در حال حاضر می بینیم که تعداد بیماران در بیمارستان ها کاهش پیدا کرده، ولی اصطلاح ضعیف شدن ویروس صحیح نیست، چون مدارک کافی برای تایید آن وجود ندارد.
وی کاهش بستری بیماران کووید19 در بیمارستان های استان را حاصل تلاش شبانه روزی کادر درمان، رعایت نسبی اصول بهداشتی از سوی مردم و همچنین کشف بیماران در مراحل اولیه به شکل سرپایی توسط سیستم بهداشتی دانست و افزود: این عوامل احتمالا باعث شده اند تعداد بیماران کمتری در بیمارستان ها داشته باشیم ولی نمی توانم از اصطلاح ضعیف شدن ویروس دفاع کنم.
فدایی خاطرنشان کرد: توصیه اکید ما همچنان رعایت بهداشت و شست و شو یا ضدعفونی کردن دست هاست، همچنین رعایت فاصله 2 متری و عدم ایجاد تراکم جمعیتی و دورهمی از اقدامات موثری است که می توانیم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام دهیم.
حضور دانش آموزان در مدرسه طبق زمان بندی مشخص باشد
وی درباره حضور دانش آموزان در مدارس نیز گفت: اگر دانش آموزی خودش بیمار است و یا در بستگان درجه یک او موردی از ابتلا به کرونا بوده، به هیچ عنوان و حتی برای رفع اشکال نباید در مدرسه حاضر شود و باید در خانه بماند، سایر دانش آموزان هم اگر به مدرسه می روند باید طبق زمان بندی مشخصی باشد که تراکم ایجاد نکند و سریع به منزل برگردند تا نفرات بعدی بتوانند در مدرسه حضور پیدا کنند.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان تصمیم گیری برای محدود کردن سفر به استان اصفهان در تعطیلات پیش رو را به عهده ستاد استانی مقابله با کرونا دانست که مرجع تصمیم گیری با قدرت اجرایی هستند و افزود: آنچه مسلم است چون هتل ها دایر نیستند مسافران کمتری می توانند به اصفهان بیایند در عین حال که باید اعلام کنیم شرایط اصفهان برای پذیرش میهمان مناسب نیست.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/143500/هنوز-در-موج-اصلی-اپیدمی-کرونا-به-سر-می-بریم- شرایط-اصفهان-برای-پذیرش-میهمان-مناسب-نیست
بستن   چاپ