پیام سپاهان
مجلس دهم از حدود و ثغور خود دفاع نکرد
جمعه 2 خرداد 1399 - 18:21:19
پیام سپاهان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نعمت احمدی-حقوق‌دان/ با گزارش یا نطق آقای دکتر علی لاریجانی و به‌صدادرآمدن زنگ آخرین جلسه مجلس دهم در 31 اردیبهشت‌ماه سال 99 عمر این مجلس پایان یافت؛ نطقی که اگر کسی از روند کار مجلس دهم بااطلاع نبود، فکر می‌کرد یکی از بهترین مجالس بعد از انقلاب به کار خود پایان داده است، هرچند ما ایرانیان متهم به این صفت بد هستیم که خوش‌استقبال و بد‌بدرقه‌ایم، اما مجلس دهم از این قاعده مستثنا بود که از مدت‌ها قبل به نقد آن نشستیم و نشستند. این به‌نقدنشستن از عملکرد خود مجلس و مجلسیان برخاسته بود. در ابتدای نوشته، نیش تیز نقد را به سوی دکتر لاریجانی نشانه می‌روم، زمانی که کارنامه مجلس دهم بسته شد، یکی از نمایندگان فعال و خوش‌نام و فرزند شهید همین مجلس، یعنی دکتر محمود صادقی، در کارنامه قابل دفاع خود از چهار سال نمایندگی حبس 21‌ماهه‌ای ثبت کرده است. اتفاقا به علت حکم محکومیت یا درستی یا نادرستی حکم کاری ندارم، برمی‌گردد به سؤال از یکی از سران قوای سه‌گانه کشور که اتفاقا برادر رئیس مجلس هم هستند. لازم بود به‌عنوان عضو مؤثر خانواده لاریجانی و رئیس مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مصلحت خانواده و مجلس و نظام را در این می‌دیدند که امروز موضوع محکومیت آقای دکتر صادقی را تا آنجایی که به گذشت رئیس سابق قوه قضائیه مربوط بود به همراه می‌آوردند، فرض کنیم بعد از هفتم خردادماه، آقای دکتر محمود صادقی را همانند هجمه‌ای که در آغاز طرح پرونده کیفری به او شد و درصدد بازداشتش برآمدند، این‌بار شخصا ساک زندان بر دوش، خود را به زندان اوین معرفی کرد و در اواسط دوره مجلس یازدهم با استقبال دوستان از زندان خارج شد. در رزومه‌ آقای صادقی تاریخ چه فصلی را ثبت خواهد کرد و در رزومه دیگرانی که می‌توانستند و نکردند یا نخواستند چه اوراقی را اضافه خواهد کرد؟ نمی‌دانم عدم احراز صلاحیت نمایندگان مجلس دهم به وسیله شورای نگهبان بعد از تأیید صلاحیت بعضا چندباره نمایندگان مجلس دهم را، به‌عنوان فصل‌الخطاب بپذیریم که اگر بپذیریم یعنی تعداد زیادی از عدم احراز صلاحیت‌شدگان نتوانسته‌اند عملکردهای مطابق نظر شورایی که نگهبان قانون اساسی و شرع است داشته باشند. می‌ماند تفاوت دیدگاه و نظر نگارنده با نحوه عملکرد شورای نگهبان که در این مجال درخصوص عدم احراز صلاحیت نمایندگان در گذشته تأیید صلاحیت‌شده مجلس، متفاوت است.
مجلس دهم به گفته آقای لاریجانی، خدماتی داشته است. حال پرسش این است، مگر افرادی انتخاب شدند که در مهم‌ترین جایگاه مدیریتی کشور؛ یعنی نمایندگی مردم منفعل باشند؟ و به روزمرگی مشغول شوند؟ این جزء وظایف ذاتی آنان بود، اما چه وظایفی داشتند که به آن عمل نکردند؟ آقای لاریجانی گفتند قانون مجازات اسلامی دائمی ‌شد ممنون و تشکر، گفتند قانون آیین دادرسی کیفری دائمی ‌شد، ولی نگفتند زهر تبصره ماده 48 این قانون که به گفته آقای دکتر مصدق، معاون قضائی ریاست قوه قضائیه، وهن این قوه است چگونه وارد متن قانون شد؟ قانونی که در آغاز لازم‌الاجراشدن بدون اینکه یک روز اجرا شود، با ادعای اصلاح و تغییر مسترد و شیر بی‌یال‌ودم‌واشکمی شد که همه به آن اعتراض دارند و به گفته آقای علی مطهری، مشخص و معلوم نشد تبصره ذیل ماده 48 و تقسیم وکلا به وکلای مورد وثوق و وکلای غیرقابل وثوق، چگونه در مجلس تصویب شد؟ آقای لاریجانی نگفتند مردم دلسرد از مجلس دهم تنها به 56 نفر از نمایندگان آن رأی دادند، آن هم در شهرهایی که مناسبات قومی و قبیله‌ای حاکم است و در شهری مثل تهران حتی یک نماینده از نمایندگان مجلس دهم رأی نیاورد؛ یا ردصلاحیت شدند یا مانند دکتر علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت، دور نمایندگی مجلس را خط کشیدند یا با اقبال مردم روبه‌رو نشدند. همین مردم تهران در انتخابات مجلس دوم در دهه نخستین انقلاب که جمعیت شهر کمتر از یک‌چهارم امروز بود، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را با بیش از 000/800/1 رأی به‌عنوان نفر اول به مجلس فرستادند و در مجلس یازدهم با افزایش چندبرابر جمعیت به منتخب اول شهر؛ یعنی آقای قالیباف 000/200/1 نفر اقبال نشان دادند، این عدم اقبال مردمی به کاندیدا و نمایندگان برمی‌گردد به نحوه عملکرد نمایندگان که در مجلس دهم به نهایت رسید. رئیس مجلس دهم در نطق خود از توفیقات مجلس دهم گفتند، اما نگفتند همین مجلس حتی نتوانست به مهم‌ترین وظیفه ذاتی خود، یعنی به لایحه آخرین بودجه‌ای که در آن مطرح شد رأی دهد و این لایحه در جایی دیگر نهایی شد، حال اینکه رئیس‌جمهور در موعد قانونی، یعنی نیمه آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه کردند، نه مانند آقای احمدی‌نژاد که در وقت‌های پایانی یا اضافی مجلس لایحه را تقدیم مجلس می‌کردند.
آقای لاریجانی نگفتند که سرپل‌های بررسی لوایح و طرح‌های مجلس در خارج از مجلس دهم به نهایت رسید تا جایی که مجلس قادر نبود نرخ بنزین را که رئیس‌جمهور از مجلس خواسته بود اصلاح کند و اصلاح نکردند تا یک مرجع دیگر به مراجع در ردیف مجلس اضافه شد. کاش آقای لاریجانی به نطق‌های پایانی این چند روز مجلسیان گوش می‌دادند که با دلی پر آه و حسرت نگفتنی‌هایی را گفتند که اگر از ابتدا می‌گفتند به فرض که مانند آقای دکتر محمود صادقی محکوم به زندان می‌شدند، بهتر از آن بود که مانند بعضی نمایندگانی که احکام محکومیت فساد مالی و اقتصادی داشتند، اما در نطق‌ها خود را علمدار مبارزه با فساد معرفی و به گفته سعدی بزرگوار در نبود دلایل قوی و معنوی رگ‌های گردن خود را به حجت قوی کردند. مجلس دهم یکسره کارنامه غیرقابل دفاعی ندارد که آنچه داشت وظیفه بود، هرچند در ادامه با انواع و اقسام دخالت‌ها و اقدامات بعضا غیرقانونی که مجلس را عملا به ضعف و فتور کشاند روبه‌رو بود، اما شوربختانه اینکه مجلس از حدود و ثغور خود دفاع نکرد و همین در رزومه مجلس دهم باقی خواهد ماند که منفعلانه در قبال هجمه‌ها عقب‌نشینی کرد. حال نگاه‌ها به مجلس یازدهم است؛ مجلسی که از بهار آن پیداست با وجود یکدستی، دچار چنددستگی است و این چنددستگی با تأسف در یک اردوگاه است و همیشه باید از یک‌دستگی ترسید که خروجی آن چنددستگی در خانه خودی است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/143484/مجلس-دهم-از-حدود-و-ثغور-خود-دفاع-نکرد
بستن   چاپ