پیام سپاهان
پس اندازهایی که در قرنطینه کرونایی خرج می‌کنیم
پنجشنبه 21 فروردين 1399 - 09:35:42
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور بسیاری از خانواده ها به نسبت شغل و درآمدشان، ترجیح به قرنطینه خانگی دادند و یا برخی ناچار شده اند مشاغل خود را به واسطه تجمع افراد تعطیل کنند، اما باید دید در شرایطی که وزارت بهداشت همچنان از مردم می خواهد «در خانه بمانند»، پس اندازهای خانواده ها تا چه زمانی کفاف معیشت آنها را می دهد؟

اگرچه مطابق آخرین مصوبات ستاد مبارزه با کرونا قرار است از هفته آینده برخی مشاغل کم ریسک دوباره به چرخه فعالیت بازگردند، با این وجود مسئولان حوزه بهداشت همچنان تاکید بر آن دارند که تا جایی که می شود برای قطع زنجیره انتقال و شیوع بیشتر این ویروس، افراد در خانه بمانند و قرنطینه خانگی را ادامه دهند، اما نکته مهم اینجاست که افراد براساس میزان پس انداز خود که آن را برای «روز مبادا» اندوخته اند، تا چه زمانی می توانند این شرایط را ادامه دهند، چرا که حتی برخی خانواده ها به دلیل درآمد روزمرد امکان قرنطینه را ندارند.
زن جوانی در این باره به ایسنا می گوید: با وجودی که از اسفند ماه دیگر سرکار نمی روم، من و همسرم مشکل مالی نداریم و از پس انداز خود در این مدت هزینه کرده ایم و حتی اگر در روزهای قرنطینه با کسری مواجه شویم، پدرم به طور قطع به ما کمک خواهد کرد. با این وجود احساس می کنم خانواده سه نفره ما به احتمال 90 درصد تنها بتواند یک ماه دیگر قرنطینه را ادامه دهد، اما اگر شیوع کرونا طولانی مدت شود، امکان ماندن در خانه نیز از ما هم سلب می شود و ناچاریم به کار برگردیم.
خانمی که همسرش در یک شرکت خصوصی کار می کند ، هم می گوید: با وجودی که من و دو پسرم که فروشگاه موبایل دارند، در خانه قرنطینه هستیم، اما همسرم ناچار است سرکار برود، چراکه شرکت های خصوصی معمولا تابع دستورات و یا مصوبات دولت نیستند، با این حال نمی دانیم تا چه زمانی پس اندازمان کفاف زندگی مان را می دهد.
خانم دیگری می گوید: همسرم علاوه بر اینکه در مغازه برادرش کار می کند، راننده اسنپ است و با شرایط اقتصادی موجود امکان پس انداز برای قرنطینه خانگی را نداریم، چراکه درآمد همسرم روزانه است و شاید خانواده چهار نفره ما با اندک پس انداز همسرم، تنها یک هفته در قرنطینه دوام بیاورد.
مرد جوانی که نقاش ساختمان است نیز می گوید: به غیر از این کار، حرفه دیگری ندارم و به دلیل شیوع کرونا از دو هفته مانده به نوروز، در قرنطینه هستیم و متاسفانه در این مدت صاحب کارم دستمزد من را به طور کامل پرداخت نکرده و نمی دانم با اندک پس اندازم تا چه زمانی می توانم در خانه بمانم.
خانم دیگری که بوتیک فروش لباس دارد ، می گوید: به همراه دختر و پسرم از هفته دوم اسفند در قرنطینه مانده می گوید: از هفته دوم اسفند تا به امروز در قرنطینه هستیم، به امید اینکه این ویروس هر چه زودتر نابود شود، اما اندک پس اندازم رو به پایان است و اکنون تنها محل درآمدم از پول پیش اجاره طبقه دوم خانه ام است و نمی دانم تا چه زمانی می توانم در خانه ماندن را ادامه دهم.
جوان دیگری که همسرش باردار است و یک ماه دیگر زایمان خواهد کرد ، می گوید: کارگر یک کارخانه هستیم و متاسفانه به دلیل شرایط موجود این مجموعه تولیدی، حقوق ها را با تاخیر و بعضا به صورت علی الحساب پرداخت می کند و به نحوی پس اندازی ندارم که بخواهم در قرنطینه بمانم.
مرد دیگری می گوید: مغازه مکانیکی دارم و تنها محل گذران زندگی ام همین شغل است. ایام نوروز به طور کامل در قرنطینه بودم، اما پس انداز زیادی ندارم و ناچارم برای گذران زندگی خود و خانواده ام، دوباره مغازه را باز کنم و دیگر امکان ماندن در قرنطینه را ندارم.
خانم دیگری که طراح داخلی ساختمان است ، می گوید: خوشبختانه شغل من به نحوی است که می توانم دورکاری کنم و در قرنطینه بمانم، اما همسرم به عنوان مهندس فنی یک شرکت، ناچار است برای گذران زندگی در محل کارش حضور داشته باشد و زیاد نمی توانیم بر روی پس انداز قبلی خود حساب کنیم.
حمایت دولت از برخی کسب و کارها
در این خصوص استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان به ایسنا ، می گوید: بسیاری از کارشناسان در سطح جهانی و ملی به صورت مشترک و عام تاکید بر این دارند که در شرایط امروز دولت ها باید برخی کسب و کارها را که نیازمند نقدینگی هستند را حمایت کنند، از سوی دیگر برخی کسب و کارها و افراد، تنها درآمد روزمره دارند و حتی برای آنها این امکان وجود ندارد که یک ماه در قرنطینه بمانند.
کمیل طیبی تاکید می کند: براین اساس دولت ما همانند دیگر کشورها، اعتباری بالغ 75 هزار میلیارد تومان برای برخی کسب و کارها از جمله بخش خدمات همچون آژانس های مسافرتی، هتل ها، رستوران داران و ... تخصیص داده و حتی برخی کارگران که به دلیل شرایط موجود بیکار شده اند، از بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد.
او ادامه می دهد: به طور قطع طولانی‌تر شدن شیوع و گسترش کروناویروس، خسارت و آسیب های بیشتری بر اقتصادمان برجا می‌گذارد و در این فضا برخی مشاغل نیازمند تسهیلات ارزان قیمت و حتی بلاعوض هستند که البته با توجه به پیش‌بینی کسری بودجه و اینکه امکان مالیات گیری دولت کمتر می شود، اثرات منفی به بار خواهد آورد.
این استاد اقتصاد ادامه می‌دهد: با توجه به اثرات مستقیم و غیرمستقیم کرونا ویروس بر بازار جهانی نفت، این مسئله بر درآمدهای نفتی کشور و منابع ارزی آن اثرگذار خواهد بود.
ایجاد فرصت های جایگزین کسب و کار در دوران کرونا
او هم‌چنین با اعتقاد بر اینکه طولانی‌تر شدن زمان بیماری کرونا در دنیا و ایران، موجب ایجاد فرصت‌های جایگزین در کسب و کار می شود ، توضیح می‌دهد: به طور مثال فعالیت ها و کسب و کارهای مجازی و مشاغلی که جنبه خدماتی دارند رشد بیشتری خواهند داشت، هم‌چنین فعالیت های مبتنی بر فناوری و برون سپاری افزایش یافته و در یک استراتژی شاهد تقسیم کار بین شرکت ها و صنایع خواهیم بود، البته طولانی تر شدن این شرایط به طور طبیعی بر کسب و کارها اثرات منفی برجای می گذارد.
او در خصوص اینکه افراد تا چه زمانی امکان استفاده از پس اندازهایشان در دوران قرنطینه را دارند، گفت: این گونه نیست که افراد از پس اندازهای خود در این دوران استفاده کنند و روزی تمام شود، بلکه اگر افراد درآمدی نداشته باشند در این شرایط قدرت خرید کمتری خواهند داشت.
تغییر الگوی مصرفی مردم در دوران قرنطینه
طیبی تاکید می کند: به طور قطع در دوران قرنطینه الگوی مصرفی مردم تا حدودی تغییر خواهد کرد که می تواند موجب تعدیل شرایط موجود شود، زیرا اگر مردم بخواهند همانند گذشته در الگوی مصرفی خود رفتار کنند، دچار مشکل خواهند شد.
او توضیح می دهد: به طور مثال بسیاری از رسوم همچون عروسی، عزا، مهمانی ها و ... در الگوی مصرفی اقشار متوسط به بالا وجود داشته، اگرچه برخی اقشار طی چند سال گذشته از این الگوها دورتر شده اند، اما بعد از کرونا سبک زندگی افراد و نوع خرج کردن آنها متفاوت از گذشته خواهد شد.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی و تعدیل الگوی مصرفی افراد در دوران کرونا به طور قطع اتفاق می افتد ، تاکید می کند: به دلیل درآمد کمتر، قدرت خرید افراد و به دنبال آن انتظارات مصرفی شان کاهش یافته و خانواده ها تحقق انتظارات و مصرف خود را به زمان آینده موکول خواهند کرد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/134056/پس-اندازهایی-که-در-قرنطینه-کرونایی-خرج-می‌کنیم
بستن   چاپ