پیام سپاهان
طلوع مهر و دوستی، پناه کودکان کار در روزهای کرونا
چهارشنبه 13 فروردين 1399 - 16:41:46
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیر عامل انجمن حمایت از کودکان کار طلوع مهر و دوستی با اشاره به توزیع اقلام بهداشتی و بسته های مواد غذایی در بین 300 نفر از کودکان کار در اصفهان، گفت: سعی ما بر این است که نیاز دو هفته تا بیست روز کودکان و خانواده هایشان را برطرف کنیم.

نوید مسائلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه از همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع ویروس کرونا در اسفندماه، احتمال ابتلا کودکان کار به این ویروس را جدی گرفتیم، اظهارکرد: در مرحله اول اقدام به اطلاع رسانی کردیم و پس از آن با جمع آوری کمک های مردمی، اقلام بهداشتی و بسته های مواد غذایی را در بین حدود 300 نفر از کودکان کار و خانواده هایشان توزیع کرده و در کنار آن در خصوص بهداشت فردی و خطراتی که این ویروس می تواند داشته باشد، آموزش هایی را به صورت چهره به چهره و حضوری ارائه کردیم.
وی افزود: آموزش و توزیع مواد غذایی و اقلام بهداشتی شامل ماسک، مواد ضد عفونی کننده، مایع دستشویی و دستکش و بسته های مواد غذایی شامل برنج، روغن، حبوبات، رب گوجه فرنگی، تن ماهی، ماکارونی و ... که هر کدام از بسته های مواد غذایی به ارزش صد و پنجاه هزار تومان است و بیشتر از سوی خیرین اهدا شده است.
مدیر عامل انجمن حمایت از کودکان کار طلوع مهر و دوستی با اشاره به اینکه مرحله اول این طرح که شامل تهیه اقلام بهداشتی و مواد غذایی بود در اواخر اسفندماه انجام شد، گفت: مرحله دوم، بین روزهای پانزدهم تا بیستم فروردین ماه اجرا می شود و شامل توزیع اقلام تهیه شده بهداشتی و غذایی بین کودکان کار و خانواده هایشان است، در عین حال که اگر شرایط به همین منوال پیش برود احتمال دارد یک مرحله دیگر در اوایل اریبهشت ماه نیز این طرح ادامه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است اقلامی که توزیع می شود، نیاز دو هفته تا بیست روز کودکان و خانواده هایشان را برطرف کند تا مجبور نباشند در این شرایط برای کار کردن بیرون از خانه بروند و فشار کمتری به آنها و خانواده هایشان وارد شود.
مسائلی با بیان اینکه در حال حاضر پیش بینی ما برای توزیع سه مرحله اقلام بهداشتی و غذایی برای کودکان کار است، تصریح کرد: پس از اجرای این سه مرحله باید ببینیم شرایط شیوع ویروس کرونا به چه صورت خواهد بود.
این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه کودکان کاری که هم اکنون تحت پوشش داریم همگی نان آور خانواده هستند و اقتصاد خانواده به کار این کودکان متکی است، افزود: باتوجه به شرایط موجود، مردم کمتر از خانه خارج شده و از این کودکان خرید نمی کنند، این موضوع درآمد اندک کودکان را تحت شعاع قرار داده و باعث می شود اقتصاد خانواده این افراد آسیب ببیند، این درحالی است که باتوجه به شیوع ویروس کرونا، کودکان ممکن است ناقل این ویروس باشند و یا دیگر اعضای خانواده خود را درگیر کنند، بنابراین نباید اجازه کار بیرون از منزل را داشته باشند.
به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار طلوع مهر و دوستی با بیان اینکه بسیاری از کودکان کار سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیفی دارند و به مشکلاتی از قبیل دیابت، مشکلات تنفسی و قلبی دچار هستند که همین موضوع باعث می شود این کودکان در شرایط موجود بیشتر در معرض خطر باشند.
مسائلی در خصوص فوت یکی از این کودکان کار در اصفهان نیز گفت: یکی از کودکان کار که سیزده سال داشت در اواخر اسفند ماه در منزل درگذشت. البته هنوز مشخص نیست که در اثر کرونا فوت کرده یا خیر، اما علائم این بیماری و سابقه بیماری قلبی نیز داشته است. قرار است پزشکی قانونی بررسی کرده و دلیل فوت را اعلام کند.
وی در خصوص کودکان کاری که تحت پوشش انجمن طلوع و دوستی هستند، گفت: بیشتر این کودکان نان آور خانواده هستند و پدر آنها توانایی کسب درآمد ندارد، یا معلول است، یا فوت شده و یا از کار افتاده است. این بچه ها از سن 4 تا 15 سال هستند.
مسائلی با اشاره به اینکه تمام فعالیت های این انجمن از سوی جوانان داوطلب انجام می شود، تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در این شرایط آموزش به کودکان کار است که این آموزش درحال حاضر از طریق رسانه ها صورت می گیرد، این درحالی است که بسیاری از کودکان کار متاسفانه در خانه هایشان تلویزیون هم ندارند، چه برسد به اینترنت! بنابراین سعی کردیم تا در حد توانمان برای این خانواده ها تلویزیون تهیه کنیم تا از نظر آموزشی کم و کسری نداشته باشند.
مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار طلوع مهر و دوستی با اشاره به ارتباط با نهادها، سمن ها و خیریه هایی که باتوجه به شیوع ویروس کرونا درحال تهیه ماسک و اقلام بهداشتی هستند، گفت: در این روزها باید همه تشکل ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند، چراکه تنها راه حل برای بیرون رفتن از این مشکل، همکاری و همت مردم است و در این زمینه سازمان های مردم نهاد می توانند بسیار مثمر ثمر واقع شوند.
به گفته این فعال اجتماعی، هم اکنون از کمک سازمان های مردم نهاد بسیار استقبال شده و مردم نیز همکاری بسیار خوبی با این سمن ها داشته اند، به ویژه در شهر اصفهان که حدود 4300 سازمان مردم نهاد فعال هستند و در بحران کرونا می تواند از ظرفیت آنها استفاده کرد.
مسائلی در پایان از همکاری بخش های مختلف با این انجمن مردم نهاد قدردانی کرد و گفت: شهرداری اصفهان و به ویژه معاونت اجتماعی شهرداری حمایت های خوبی در زمینه تهیه برشورهای آموزشی و اقلام بهداشتی و غذایی داشتند که جای قدردانی دارد.
هدیه نادعلی-خبرنگار افتخاری ایسنا اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131843/طلوع-مهر-و-دوستی،-پناه-کودکان-کار-در-روزهای-کرونا
بستن   چاپ