پیام سپاهان
دردِ قلعۀ «کرشاهی» یکی و دو تا نیست
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 11:29:18
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یکی از روزهای نیمه دوم ماه اسفند 1398، بخشی از برج قلعۀ ساسانی «کرشاهی» فروریخت و دوستداران میراث فرهنگی دلایل مختلفی را برای چرایی این ریزش برشمردند.

یکی از این دلایل، ورود یک تور گردشگری در روزهای ممنوعیت بازدید به این قلعه بود؛ توری که رئیس اداره میراث فرهنگی آران بیدگل اذعان کرده بود از سمت این شهرستان وارد منطقه نشده‌ و باید از سوی میراث فرهنگی نطنز پیگیر چرایی ورود آن‌ها به این قلعه شد.
حسین یزدانمهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: تخریبی که اخیرا در قلعۀ کرشاهی رخ داده، ربطی به حضور گردشگر ندارد و برای مشخص شدن علت دقیق این موضوع باید یک تیم کارشناسی تخصصی در حوزه مرمت و سازه تشکیل شود.
وی ادامه داد: قلعۀ کرشاهی اصلا در محدودۀ جغرافیایی شهرستان نطنز نیست که ما بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم و این بحثِ پر احتمال که شاید گردشگران این اثر را تخریب کرده‌اند و شاید آن‌ها از سمت نطنز وارد این محوطه تاریخی شده‌اند، قابل اثبات و پردازش نیست.
رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز تصریح کرد: با توجه به کویری بودن منطقه‌ای که قلعه کرشاهی در آن قرار دارد اصلا مشخص نمی‌شود که افراد چگونه به این قلعه می‌رسند و مسیر مشخص و محدودی برای آن وجود ندارد. در ضمن با توجه به حجم بالا و نحوۀ تخریب آن بعید به نظر می‌رسد کار گردشگران باشد.
وی افزود: این حجم از تخریب و آسیب می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد؛ وجود قنات در نزدیکی اثر، خسته شدن مصالح، نزولات آسمانی، رطوبت‌های صعودی، خالی شدن زیر دیوار و برج توسط حفاران غیر مجاز، نگهداری و مرمت نکردن در طول سال‌های اخیر چرا که حفاظت نادرست می‌تواند از عوامل تخریب باشد و این مسئله باید با بررسی بهتر و دقیق‌تر توسط تیم تخصصی مشخص شود.
یزدانمهر خاطرنشان کرد: اظهار نظر در خصوص آسیب‌های وارده به بناهای تاریخی نیازمند تجربه و تخصص و مشورت است و در این صورت خطای کمتری در بر خواهد داشت. افرادی که در این حوزه متخصص نیستند، نباید اظهار نظر کنند چرا که در صورت خارج شدن از مسیر علمی، نحوۀ مرمت و زمان رسیدگی به بنا به تعویق می‌افتد و روند تخریب ادامه پیدا خواهد کرد.
وی توضیح داد: قلعه کرشاهی مالکین شخصی دارد و نه مالکین زیر بار بازسازی، مرمت و حفاظت آن رفته و نه به بخش خصوصی واگذار می کنند تا از تخریب وارده جلوگیری و در جهت اشتغال زایی و ایجاد ظرفیت گردشگری به وسیلۀ آن قدمی برداشته شود.
رئیس اداره میاث فرهنگی نطنز یادآور شد: بیش از نیم قرن است که این بنا همین گونه به حال خود رها شده و اگر این روند ادامه پیدا کند شاید قلعه کرشاهی بیش از این نیز آسیب ببیند و روزی دیگر از این اثر جز تلی از خاک نبینیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131543/دردِ-قلعۀ-«کرشاهی»-یکی-و-دو-تا-نیست
بستن   چاپ