پیام سپاهان
سنت دید و بازدید در کشمکش با قرنطینه خانگی
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 16:13:18
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان همه گیری کرونا سرانجام و پس از توصیه به خانه نشینی شهروندان، باعث تعطیلی واحدهای صنفی و کاهش فعالیت ادارات شد، با این وجود در خانه ماندن در تعطیلات نوروزی کار ساده ای نیست و برخی شهروندان به بهانه دیدارهای محدود نوروزی و یا گشت و گذار با خودرو در خیابان های شهر، قرنطینه خانگی را می شکنند.

نوروز 99 با همه عیدهایی که به یاد داریم فرق دارد، از آن هیاهوی رفت و آمد و دید و بازدید و روبوسی و شب نشینی های خانوادگی و فامیلی خبری نیست. کوچه ها خلوتند و ترافیک خیابان ها از همیشه روان تر است.
با این حال هنوز هم صدای رفت و آمد مهمانان به خانه یکی از همسایه ها، سکوت برخی محله های شهر را می شکند. بیشتر این مهمانان، برای دیدار بزرگان خانواده می آیند و بر این باورند که با رعایت نکات بهداشتی از سرایت ویروس کرونا در امان خواهند بود، درحالی که مسئولان بهداشتی همچنان بر شعار در خانه بمانیم تاکید می کنند و معتقدند اگر زنجیره انسانی انتقال کرونا قطع نشود تا پایان فصل بهار گرفتار این ویروس خواهیم بود.
دیدار با بزرگترهای فامیل از زیر ماسک
آقای سعیدی 64 ساله که چند سالی است به دلیل تومور مغزی در خانه بستری است، می گوید: یکی دو روز اول سال، همه اقوام برای عیادت و دیدار بزرگترها به خانه ما می آمدند، اما امسال به خاطر کرونا انتظار مهمان نداشتیم، البته خانواده نامزد پسرم و یکی دو نفر از خواهر و برادرها به خانه ما آمدند و سعی کردیم با دست و روبوسی نکردن و پوشیدن دستکش و ماسک، کرونا نگیریم.
آقای دهقان 68 ساله نیز ادامه می دهد: امسال دید و بازدیدهای خانوادگی را تعطیل کردیم، فقط همه بچه ها روز دوم عید در خانه ما دور هم جمع شدند تا دیداری تازه کنیم و مجبور نباشند که برای دید و بازدید عید به خانه یکدیگر بروند. عید امسال یک فرق دیگر هم با همیشه داشت و این بود که به هم نزدیک نشدیم و قبل و بعد از مهمانی هم با آب و وایتکس و الکل، خانه را ضد عفونی کردیم.
خانم هاشمی 32 ساله هم بر این باور است که می توان قید دید و بازدیدهای خانوادگی را زد، اما از دیدار پدر و مادرها آن هم با رعایت نکات بهداشتی نمی توان گذشت. او می افزاید: من و همسر و دو فرزندم روز اول عید به خانه پدر خودم و همسرم رفتیم، دستکش پوشیدیم، ماسک زدیم و نیم ساعتی دور از هم نشستیم و صحبت کردیم، اما به بقیه اقوام گفتیم به خاطر کرونا، دید و بازدید عید نمی رویم.
خانم کریمی 36 ساله نیز می گوید: خانواده ما در شهرستان زندگی می کنند و هر سال عید هم به دیدار آنها می رفتیم و هم مسافرت کوتاهی می کردیم و حال و هوایمان عوض می شد، اما امسال به خاطر کرونا و ترس از اینکه پدر و مادرمان مریض نشوند، مجبور شدیم در خانه بمانیم و فقط برای خرید خوراکی بیرون می رویم.
آلودگی سطوح و خطر انتقال بیماری به سالمندان
این در حالی است که کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگو با ایسنا ، در واکنش به دید و بازدیدهای محدود نوروزی بعضی شهروندان با رعایت توصیه های بهداشتی، اظهار کرد: با توجه به این که شیوع این ویروس در جامعه بسیار بالاست و ویروس کرونا قدرت انتقال بسیار سریعی بین افراد دارد، همچنین عده زیادی از افراد، ممکن است به کرونا مبتلا شده اما علامتی نداشته باشند، در چنین شرایطی حتی اگر فرض کنیم نکات بهداشتی را در دید و بازدیدهای نوروزی به طور کامل رعایت کنیم، باز هم ممکن است افراد آلوده به کرونا در بین جمعیت باشند و ویروس را در محیط های سربسته دفع کنند.
مهدی فارسی، افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند را به سه دسته تقسیم کرد و توضیح داد: دسته اول، ویروس به بدنشان وارد می شود، اما علامتی از بیماری ندارند، عده ای نیز علائم خفیف پیدا می کنند که نیاز به مراجعه پزشک ندارند و با داروهای معمولی بهبود می یابند، البته تا دو هفته بعد، از ترشحاتشان ویروس دفع می شود. دسته سوم به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای در بدنشان، بسیار آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت های ویژه درمانی پیدا می کنند. با این شرایط، حتی در صورت رعایت کامل نکات بهداشتی در رفتن به دید و بازدیدها و مهمانی ها، ممکن است این افراد لابلای جمعیت باشند و ویروس را در محیط هایی که می روند دفع کنند، یعنی سطوح منازلی که به عنوان مهمان می روند آلوده شود و داخل منزل هم افرادی باشند که با مقداری سهل انگاری در رعایت بهداشت به ویروس مبتلا شوند.
شیوع کرونا در اصفهان با تعطیلی دیرهنگام مغازه ها و ادارات
کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر نیاز حیاتی جامعه به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، گفت: اگر افراد با هم در تماس نباشند، ویروس بدون میزبان رها و بیماری کنترل می شود، اما متاسفانه با مرادوات اجتماعی که هنوز قطع نکرده ایم و تصمیمگیری دیرهنگام برای قرنطینه و تعطیلی مغازه ها و ادارات، ویروس بین بسیاری از افراد جامعه به راحتی چرخید و به همین دلیل ما هنوز در اصفهان آمار بالای موارد مثبت را داریم، درحالی که اگر از حالا این توصیه ها را رعایت کنیم، یکی دو هفته بعد آمار مبتلایان افت می کند ، چون دوره کمون کسانی که مبتلا شده اند را پشت سر خواهیم گذاشت.
وی با اشاره به خطر ویروس کرونا برای گروه های پرخطر یعنی افراد مسن و کسانی که بیماری های مزمن و نقص ایمنی دارند، ادامه داد: آنچه تاکنون در بین افراد جامعه دیده ایم این است که ویروس کرونا در بین گروه های پرخطر یعنی افراد مسن و کسانی که بیماری های مزمن و نقص ایمنی دارند، بسیار وحشی ظاهر شده و بسیاری از بستری ها و فوتی هایمان در این گروه سنی هستند، یعنی افراد مسن یا جوانان با بیماری های زمینه ای. پس اگر فرض کنیم دید و بازدیدها قطع نشود و افراد به خانه یکدیگر بروند، به راحتی ویروس را به هم منتقل می کنند و آن گروه پرخطر را در معرض ابتلا قرار می دهند.
فارسی قطع نشدن زنجیره انسانی انتقال ویروس کرونا را به معنای ادامه افزایش بیماران دانست و گفت: ضمن اینکه بیشتر خانواده ها به منزل پدر و مادرهایی می روند که عمدتا گروه پرخطر و سنین بالا هستند، به طوری که دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی دارند. مهمان ها ویروس را در خانه به جا می گذارد و ماندگاری ویروس روی سطوح هم بسیار بالاست، گمان نمی کنم همه سطوحی که مهمانان نوروزی لمس می کنند، ضد عفونی شود و این باعث می شود افراد مسن و آسیب پذیر به خاطر یک مهمانی دادن، 5 تا 10 روز بعد راهی بیمارستان شوند.
امیدواریم تا پایان فروردین آمار بیماران کاهش یابد
این کارشناس به خانواده ها توصیه کرد؛ به صورت جمعی به دیدار پدر و مادر و بزرگترهای خانواده نروند و تا اندازه ممکن، مراودات بسیار کم شود و برای سالمندانی که نیاز به رسیدگی دارند، حداقل یک نفر از اعضای خانواده یعنی دختر یا پسر خانواده به صورت فردی در خانه آنها حاضر شود، مایحتاج را تهیه کرده و در خانه بگذارد و زیاد منزل نماند، اما آن چنان نباشد که جمعیتی از خانواده دور هم جمع شوند.
کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار امیدواری کرد تا پایان فروردین ماه، به سمت کاهش بیماران و افت اپیدمی برویم و هشدار داد: اگر توصیه های ماندن در خانه و قطع زنجیره انسانی شیوع کرونا را جدی نگیریم، تا خرداد ماه درگیر خواهیم بود.
وی درباره تصمیمگیری ستاد مبارزه با کرونا درباره تعطیلی اصناف و کاهش ساعت های اداری، گفت: چنین تصمیمگیری هایی باید در سطح کلان انجام شود، این تصمیمگیری از استان ها گرفته شده و به صورت متمرکز انجام می شود، شاید به همین دلیل اقدامات دیر اتفاق افتاد. از 28 اسفندماه شاهد رفت و آمد مسافران نوروزی بودیم که بسیاری از آنها راهی شهرها و استان هایی بودند که تعداد بیمارانشان کمتر بود، مقصد بیشتر سفرها نیز استان های جنوبی بود، بنابراین پیش بینی شده در مدت 10 روز آینده شاهد شیوع کرونا در این استان ها باشیم و این سیر اپیدمی را در کشور طولانی خواهد کرد.
مسافران عبوری مشکلی ایجاد نمی کنند
فارسی در واکنش به نگرانی برخی شهروندان از عبور مسافران نوروزی از اصفهان نیز یادآور شد: براساس پروتکلی که در روزهای پایانی سال گذشته به استانداری ارائه کردیم، پیشنهاد شده بود ورود هرگونه مسافر با پلاک غیر اصفهان به این شهر ممنوع شده و مسافران به کمربندی های شهر هدایت شوند، اما این پروتکل اجرا نشد و اکنون در ورودی ها فقط مسافران معاینه می شوند که این کار کمکی به جلوگیری از شیوع بیشتر اپیدمی نخواهد کرد، چون ممکن است بسیاری از مسافران در زمان تب سنجی، علامتی نداشته باشند و با خودشان ویروس را به گوشه و کنار شهرها و استان ها ببرند، همچنین اگر فرد تب داری در میان خانواده ها پیدا شود، امکان قرنطینه و جداسازی آن را نداریم، چون امکاناتی برایمان در نظر گرفته نشده است.
وی با اشاره به تعطیلی هتل ها و مهمانسراها و باغ فدک و باغ هایی که برای اسکان مسافران بود، گفت: اصفهان آن چنان پذیرای مسافر نشد و مسافرانی که عبوری رفتند نیز خیلی مشکلی ایجاد نمی کنند.
ادامه تعطیلات و قرنطینه خانگی تا پایان فروردین ماه
این کارشناس، وضعیت اصفهان را کماکان قرمز اعلام کرد و افزود: هنوز افتی نداریم، البته همه چیز بستگی به رفتار مردم دارد، چون تنها راهکار این است که باید زنجیره انتقال قطع شود و ویروس بدون میزبان رها شود، به این ترتیب تا پایان فروردین ماه، کاهش محسوس در آمار مبتلایان اتفاق خواهد افتاد، اما اگر پس از تعطیلات نوروزی همه مغازه ها و ادارات باز شود و افراد به سر کار خود بروند و اجتماعات برگردد، احتمال اینکه تا اواخر اردیبهشت و حتی اواخر خرداد، درگیر کرونا باشیم، خیلی زیاد است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا یک ماه آینده، گفت: البته مصوبات چند روز اخیر ستاد مبارزه با کرونا در ارتباط با تعطیلی اجباری صنوف و کاهش ساعات اداری بسیار خوب بود، گرچه باید دو هفته پیش انجام می شد، اما اگر همین شرایط ادامه یابد، می توان امیدوار بود که تا اواخر فروردین، شیوع کرونا در اصفهان تا حدودی فروکش کند ، اما اگر بلافاصله پس از تعطیلات عید همه سر کار خود برگردند به ویژه دانشجویان که از شهری به شهر دیگر سفر می کنند، باز هم زنجیره انتقال ادامه یافته و درگیر شیوع ویروس خواهیم بود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131511/سنت-دید-و-بازدید-در-کشمکش-با-قرنطینه-خانگی
بستن   چاپ