پیام سپاهان
عواقب اعتیاد به فضای مجازی در قرنطینه خانگی
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 11:16:24
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان نویسنده کتاب تربیت فرزند در عصر رسانه گفت: در شرایط فعلی و باتوجه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و بسیاری از مشاغل، استفاده بیش از حد از رسانه‌ها و فضای مجازی دارای عواقبی است که بعد از فروکش کردن اخبار شیوع کرونا برای افراد جامعه رخ می‌دهد.

ابراهیم مهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس تحقیقاتی که انجام شده، افرادی که به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا می کنند بسیار دشوارتر از افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند ترک داده می‌شوند.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه با اشاره به اینکه در آینده افراد زیادی به ویژه در بین نوجوانان و جوانان به فضای مجازی اعتیاد پیدا می کنند، افزود: کسی نمی‌تواند منکر مزایای فضای مجازی شود، ولی نحوه‌ صحیح استفاده و مدیریت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
به گفته وی، در زمینه تربیتی چند نکته حائز اهمیت است؛ از جمله اینکه پدر و مادرها نباید ابزارهای رسانه‌ای را به عنوان سرگرمی و بازی بشناسند و با سرگرم کردن کودک در فضای مجازی، به کارهای دیگر خود رسیدگی کنند.
وی با بیان اینکه نباید والدین نگاه ابزاری و خفه‌کن نسبت به فضای مجازی برای کودکان داشته باشند، افزود: این نگاه بسیار اشتباه است و عملا رسانه‌ها به رقبای تربیتی تبدیل می‌شوند، به طوری که در بسیاری از مواقع رسانه، تربیت فرزند را انجام می‌دهد.
مهرانی با اشاره به عدم مدیریت فضای مجازی در کشور، تصریح کرد: فعالیت گستره شبکه‌های اجتماعی و محتوای ناسالمی که در این فضا وجود دارد می‌تواند مشکلات اخلاقی برای نوجوانان و جوانان ما در پی داشته باشد.
نویسنده کتاب تربیت فرزند در عصر رسانه، همراهی فرزندان در فضای مجازی توسط خانواده را روش مناسبی دانست و افزود: هیچ پدر و مادری حاضر نخواهد بود فرزند خود را در شهر غریب تنها رها کند تا با هر فردی رفت‌وآمد کند، فضای مجازی هم مانند شهر غریبی است که فرزندان در آن قدم می گذارند.
وی ادامه داد: بخشی از مدیریت استفاده از فضای مجازی مربوط به دولت است و اگر در این زمینه قانون وضع شده بود قطعا والدین نسبت به این موضوع حساس‌تر بودند.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه با اشاره به اینکه فرهنگ سازی باید قبل از ورود یک مقوله به کشور صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: بالا رفتن سرعت اینترنت باید همراه با پیوست فرهنگی باشد.
مهرانی با بیان اینکه در دو دهه اخیر شاهد شکاف بین نسلی عمیقی بین والدین و فرزندان هستیم، تصریح کرد: متاسفانه دانش کاربری برخی کودکان نسبت به فضای مجازی، بیش از والدین خود است و این عدم آگاهی والدین در حوزه مدیریت رسانه می‌تواند باعث سوء استفاده فرزند شود.
نویسنده کتاب تربیت فرزند در عصر رسانه با بیان اینکه برخی از والدین ممکن است کاربران خوبی در فضای مجازی باشند ولی مادران و پدران خوبی در منزل خود نباشند، افزود: والدین ممکن است درگیر فضای مجازی شوند و فرزندان رفتار آن ها را بیاموزند و خود این والدین الگوهای ناسالمی برای تربیت فرزند می‌شوند.
وی با اشاره به پیامدهای عدم مدیریت استفاده از فضای مجازی گفت: طبق تحقیقات گسترده در سراسر دنیا، استفاده بیش از حد فضای مجازی می‌ تواند در سلامت جسمانی تاثیرگذار بوده و باعث برخی امراض جسمی ‌شود.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه با اشاره به اینکه افسردگی یکی دیگر از پیامدهای استفاده بیش از حد به فضای مجازی است، اظهار کرد: بسیاری از افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی فقط لحظات شاد زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند و دیگر افراد با مشاهده چنین تصاویری به صورت ناخودآگاه شروع به مقایسه کردن با زندگی خود می‌کند و باعث سرخوردگی و در طولانی مدت می‌تواند باعث افسردگی شود.
مهرانی خاطرنشان کرد: استفاده کودکان از فضای مجازی می‌تواند در آینده آن‌ها مخصوصا در زمینه های اخلاقی و جنسی به شدت تاثیرگذار باشد.
نویسنده کتاب تربیت فرزند در عصر رسانه با اشاره به اینکه در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان در دوران قرنطینه خانگی برای شهروندانی که نحوه استفاده صحیح از اینترنت را می‌دانند تهدید نیست، افزود: افرادی که نحوه استفاده صحیح از اینترنت را ندانند و فضای مجازی را به جای فضای آموزشی، تنها به عنوان سرگرمی می بینند ممکن است دچار مشکلاتی شوند، به عنوان نمونه در این برهه زمانی با اخبارهای ضد و نقیض از کرونا ممکن است دچار استرس شوند.
به گفته وی، از 100 گیگ اینترنت رایگان می توان برای رشد و یا برای تخریب بنیان خانواده استفاده کرد.
این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه ادامه داد: استفاده بیش از حد فضای مجازی برای نوجوانان می‌تواند باعث منزوی شدن آنها شود، در عین حال که آداب معاشرت و سبک رفتاری در جمع را آموزش نبینند و در آینده افرادی گوشه گیر شوند که در روابط اجتماعی خود دچار بحران و چالش شوند و قدرت مدیریت شرایط را در محیط واقعی نداشته باشند، همچنین تفکر انتقادی نداشته و نمی‌توانند با چالش‌ ها برخورد کنند.
وی گفت: امیدوارم نهضت سواد رسانه ای در جامعه به شکل همگانی رشد پیدا می‌کرد. برخی از والدین به دلیل نداشتن سواد رسانه ای نمی‌توانند نسل خوبی را تربیت کنند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131482/عواقب-اعتیاد-به-فضای-مجازی-در-قرنطینه-خانگی
بستن   چاپ