پیام سپاهان
تحقق جهش تولید در سمیرم با تمرکز بر محصولات محلی و خانگی
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 10:27:44
پیام سپاهان - اصفهان- امروز شمار زیادی از مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان به دنبال هنرهای دستی، محصولات خانگی، محلی و بومی هستند که به تاکید جمعی از کارشناسان و مسوولان، راهبرد جهش تولید در شهرستان سمیرم باید با تمرکز بر این محصولات جدی گرفته شود.

سمیرم در جنوب اصفهان از جمله مناطقی است که علاوه بر وسعت و تعدد روستایی، عشایر و صنایع بومی آنها نیز نقش پررنگی در تولید و چرخه اقتصادی این خطه دارند.کسب‌ و کارهای خانگی و کوچک از ظرفیت‌های مهمی هستند که در رونق تولید و توسعه اقتصاد کلان، آنچنانی که شایسته و لازم است مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
تعداد پرشماری از محصولات این دست کسب‌ و کارها، دارای ارزش بازار فراگیر جهانی هستند و می‌توانند به سایر کشورها و مناطق صادر شوند. صنایع دستی و سنتی، انواع پوشاک، لوازم تزئینی، غذاها و شیرینی‌های محلی و بومی، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف، علاوه بر تازگی، جذابیت و صد البته ارزشمند هستند و برای آنها اسکناس خرج می کنند.
مشاور امور روستایی و عشایری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نامگذاری سالی دیگر با محوریت اقتصاد، نشان از تدبیر زمان شناسانه و حکیمانه رهبر انقلاب است.
به گفته سجاد افشاری، پس از رونق تولید، شعار جهش تولید مطرح شده و حرکت در این مسیر بدون شک باید جهادی، دقیق و باتکیه بر توان داخلی باشد تا به نقطه مطلوب برسد.
وی با بیان اینکه سمیرم از جمله مناطق بکر و با ظرفیت های ممتاز و ارزشمند است، اظهارداشت: متاسفانه در طول دوره ها و دولت های مختلف این توانمندی ها دیده نشده یا در چرخه اداری و گذرا تنها شاهد دیدگاه ها و طرح های آنی و لحظه ای بوده ایم که ثمره چندانی برای شهرستان و مردم آن نداشته اند.
به گفته وی سالیان سال است در همین سمیرم تنها درخت سیب کاشته شده اما در موضوع فرآیند برداشت، صنایع تبدیلی، فروش و بازاریابی، استاندارد سازی، نرخ گذاری و سایر محصولات جانبی و مسائل وابسته به آن هیچ اقدامی انجام نشده است.
افشاری ادامه داد: همین موضوع باعث می شود هر سال به هنگام برداشت محصول در شرایطی که فصل سرما نزدیک می شود، تنها دغدغه کشاورز چیدن سیب باغش می شود و اینکه چه قیمتی برای سیب او تعیین شود در اختیار دیگرانی است که حتی دولت نیز به تنهایی نمی تواند در آن نقشی داشته باشد.
مشاور امور روستایی و عشایری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه این نقش با تشکیل تعاونی ها و تشکل های مردمی محقق می شود افزود: هنوز با این وجود که خشکسالی های متعددی حادث شده یا هر سالی هم که وضعیت بارندگی ها مناسب بوده است تفکر و اندیشه برخی تنها همان سیب کاشتن تقلیدی بدون آینده نگری و تفکر اقتصادی است.
افشاری تاکید کرد: از جمله مواردی که سالیانی است روی آن تمرکز کرده ایم اجرای30 طرح گردشگری و صنایع دستی طی 10 سال گذشته در سمیرم بوده که آخرین آن ملی شدن روستای مهرگرد بخش وردشت در بهار سال 98 بود.
وی تصریح کرد: تنها همین کلمه ملی شدن بدون لحاظ کردن دیگر آثار تولید، اقتصادی و فرهنگی آن کافی بود تا شاهد رونق بخش زیادی از ظرفیت های اشتغال و معیشت جامعه محلی باشیم.
مشاور امور روستایی و عشایری مدیرکل میراث فرهنگی اضافه کرد: فعال شدن بازار صنایع محلی و بافت های داری در این روستا و در شهرها و روستاهای دیگر سمیرم به مرور رونق گرفته و با تمرکززدایی از تک محصول کشاورزی و رفتن به سمت طرح های گردشگری و اشتغالزا به جهشی بزرگ در این منطقه می انجامد.
به گفته افشاری، روستاهای دیگری مانند خفر و سیور هم که پیش از این در طرح سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی فعالیت های فرهنگی و زیست محیطی داشته اند از جمله مناطق نمونه گردشگری هستند که گردشگران زیادی از خارج و داخل کشورمان از آن بازدید کرده اند.
فرماندار سمیرم به تازگی گفت: نبود زیر ساخت‌ها سبب شده تا این خطه از درآمدهای پایدار صنعت گردشگری و توریسم کم بهره باشد.
محمد رضا عسگریان افزود: گردشگری به عنوان صنعت پیشرو در شهرستان سمیرم مطرح است اما بیشتر مکان‌ها و طبیعت‌گاه های آن در اختیار شهرداری‌هاست.
وی تاکید کرد: مشکل کلی و کهنه منطقه نداشتن درآمد پایدار شهرداری‌های این شهرستان و نبود یا ضعف زیرساخت‌های گردشگری است اما تلاش ها و برنامه های خوبی همچون برپایی جشن بزرگ هفته فرهنگی سمیرم به همت اداره میراث فرهنگی و گردشگری یا ثبت تعدادی از آثار تاریخی در چند سال اخیر برای ساماندهی مناطق و طبیعت‌گاه های گردشگری انجام شده است.
فرماندار سمیرم افزود: مدتی است خانه های روستایی و بوم گردی زیبا و خاطره انگیزی در تعدادی از روستاها و شهرهای سمیرم برای رفاه حال توریست ها و بهره بردن بهتر از مواهب طبیعی این دیار آماده و مهیا شده اند، که اقدام شایسته فرهنگی برای درآمدزایی و معرفی این خطه است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم در همین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: بخش زیادی از کارها بر عهده بخش خصوصی یا تعاونی است و طبیعی است که همکاری مردم روستا و مسوولان شهرستان در مسیر رونق کسب و کار و صنایع دستی ضروری است.
سعید سلمانیان با بیان اینکه سمیرم رتبه سوم استان اصفهان را در حوزه صنایع دستی دارد، ادامه داد: 600 کارت صنایع دستی فعالان این حوزه در این شهرستان صادر شده که تنها بخشی از گستره فعالان کار این حوزه است.
به گفته وی، اگر همین ظرفیت را در همه مناطق شهری، روستایی و عشایری فعال تر کنیم و آموزش و بازاریابی روزآمد را در امتداد آن پیش ببریم، شاهد حرکت بزرگ اقتصادی در منطقه سمیرم و تک تک خانوارهای آن در آینده نزدیک خواهیم بود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم تصریح کرد: ما در کنار مرکز فنی و حرفه ای برای آموزش های متخلف و مرتبط با حوزه صنایع دستی و گردشگری این آمادگی را داریم تا این دست مشاغل را ترویج دهیم و علاوه بر معرفی توانمندی های داخلی خودمان، توان مالی شهروندان، روستاییان و عشایرمان را نیز ارتقا ببخشیم.
سلمانیان اشاره ای نیز به گردشگری عشایری بعنوان یک ظرفیت نهفته و کمتر دیده شده اشاره کرد و گفت: کوچ، آداب، آیین ها، بازی ها و حتی یک سیاه چادر عشایر به خودی خود می تواند معرف این نوع خاص از گردشگری باشد که در سمیرم نیز چند سالی است با ایجاد کمپ های عشایری این کار نیز انجام شده اما باید توسعه یافته و بیشتر معرفی شود.
از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تقرچه، چشمه "خوانسار"، تخت سلیمان آب ملخ ، "حمام کمال الملک وزیر"،"تل شاهی و وزیری"، "قلعه بهمن"، آبشار "خفر"، آبشار سمیرم، چشمه " ناز ونک"، "تالاب خان وردشت"، آبشار "بی بی سیدان"، چشمه"بابا زرنگ کمه" ،چشمه "نوول" غار "دنگزلو" ، "لای سرخ دنا" و "امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا" است.
شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای 100 هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و پیشینه تاریخی، بافت عشایری روستایی و شهری به همراه مواهب طبیعی از قبیل جنگل، کوهستان، پوشش گیاهی، روان آب های همیشه جاری و نیز تنوع جانوری در اقلیم کوهستانی و سردسیر دنا و زاگرس، سمیرم را به عنوان یکی از مناطق پر ظرفیت گردشگری و بوم گردی در استان اصفهان زبانزد کرده است.
برچسب‌ها
زندگی عشایری جشنواره سیب سمیرم جهش تولید توسعه روستایی سمیرم بوم گردی زاگرس

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131477/تحقق-جهش-تولید-در-سمیرم-با-تمرکز-بر-محصولات-محلی-و-خانگی
بستن   چاپ