پیام سپاهان
ورود عشایر قبل از زمان قانونی تقویم کوچ به سمیرم ممنوع است
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 09:17:47
پیام سپاهان - اصفهان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: با توجه به تحت کنترل بودن مرزها و مسیرها، اجازه ورود تا قبل از 25 اردیبهشت، زمان قانونی تقویم کوچ به خانوارهای عشایری به این شهرستان را نمی دهیم.

علی پورعسگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ماموران یگان حفاظت اداره منابع طبیعی از 24 اسفند ماه 98 در پاسگاه حفاظتی روستای چهارراه در مرز سمیرم با استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد مستقر شده اند.
وی با اشاره به پخش تصاویری در فضای مجازی از حرکت چند خانوار عشایر جنوب کشور به سمت این شهرستان ییلاقی، تاکید کرد: نیروهای این نهاد اوضاع را کامل رصد می کنند تا مشکلی در این بخش پیش نیاید.
به گفته وی شیوع ویروس کرونا در این روزها که ماندن در خانه بعنوان بهترین و مهمترین راهکار مبتلا نشدن به این بیماری کشنده مطرح شده کمتر شده و از همین رو عشایر نیز باید در قشلاق بمانند تا شرایط بهتر شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم با اشاره به ریزش حدود 20 سانتیمتری برف در سمیرم گفت: در این شرایط دمایی ورود دام عشایر به منطقه علاوه بر ایجاد خطر و حوادث احتمالی، آسیب به دام ها و اضافه شدن زحمت ماموران حفاظتی و نهادهای امدادرسان را در پی خواهد داشت.
پورعسگر افزود: فروردین ماه سال گذشته سیلاب های کم سابقه ای در شهرستان داشتیم و اگر امسال بارندگی های مشابه سال 98 داشته باشیم، ورود زودهنگام عشایرفقط باعث ایجاد مشکلات برای خودشان و سایر سازمان ها و نهادهای امدادی و خدماتی دارد.
رییس اداره مناطبع طبیعی و آبخیزداری سمیرم اظهارداشت: حرکت پیش از موعد به سمت مراتع ییلاقی با وجود شرایطی که اعلام شده و همچنین بیماری فراگیر و واگیرداری که انسان و حیوان را درگیر کرده است نه تنها به صلاح عشایر نیست بلکه بسترساز بروز معضلاتی غیرقابل پیش بینی و سخت است.
9هزار و 605 خانوار عشایری شامل ایل های قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه به استان اصفهان کوچ می کنند. شایر کوچرو اصفهان، بیش از 6 ماه از سال را در شهرستان های ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان مستقر می شوند
افزون بر چهار هزار و 700 خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات ییلاق سمیرم کوچ می کنند و افزون بر 700 هزار راس دام را با خود به مراتع ییلاقی می آورند.
شهرستان سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با 150 روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر 100 هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با 455 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در160کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع است.
برچسب‌ها
زندگی عشایری مراتع چهارمحال وبختیاری یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری سمیرم یاسوج زاگرس

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131471/ورود-عشایر-قبل-از-زمان-قانونی-تقویم-کوچ-به-سمیرم-ممنوع-است
بستن   چاپ