پیام سپاهان
ایران؛ دومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه
معامله زیبایی و جوانی با مصرف زیاد لوازم آرایشی
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 13:28:01
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد؛ ما انسان‌ها هم به دنبال زیبایی هستیم، اما گاهی از شیوه‌های غیراصولی برای دستیابی به زیبایی استفاده می‌کنیم.

عدم شناخت درست از مدل‌های طبیعی زیبایی شناسی، توجه بیش از حد به ویژگی‌های ظاهری افراد و عدم شناخت کافی از توانمندی‌های خود، گاهی باعث بروز رفتارهایی افراط گرایانه در جهت زیبایی‌های تصنعی و غیراصولی شده که از آن جمله می‌توان به استفاده ناصحیح از لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.
استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی شیمیایی که برای زیبایی موقتی استفاده می‌شود، نه تنها زیبایی و شادابی پوست و مو را به خطر می‌اندازد، بلکه پوست را دچار پیری زودرس کرده و انواع چین و چروک‌ها، لکه‌ها و جوش‌ها در آن پدیدار می‌شود و موی سر را نیز دچار ریزش و انواع آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی می‌کند.
از سوی دیگر، هزینه‌های بالای استفاده از لوازم آرایشی، برخی افراد را به سمت استفاده از لوازم آرایشی ارزان قیمتی سوق می‌دهد که اغلب تقلبی و غیر استاندارد است و خطرات دوچندانی برای سلامتی و زیبایی مصرف‌کنندگان به همراه دارد.
دکتر ابوالفضل اصلانی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عوارض ناشی از استفاده از لوازم‌های آرایشی و بهداشتی، به ویژه در میان زنان، اظهارکرد: ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان و دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است.
تهدید سلامت زنان با استفاده افراطی از لوازم آرایشی
وی با بیان اینکه در حال حاضر، افراط در استفاده از لوازم آرایشی، سلامت جامعه، به ویژه زنان و دختران را به خطر انداخته و هر روز بدون توجه به تبعات سوء آن، بر میزان تقاضای این لوازم افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: در ساخت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی حتما باید از مواد اولیه مجاز و به میزان مناسب و در شرایط بهداشتی استفاده شود، درحالی که این امر در ساخت فرآورده‌های تقلبی و جعلی رعایت نمی‌شود.
اصلانی با اشاره به تقلبی بودن برخی از این لوازم آرایشی و استفاده زیاد از آن‌ها، گفت: در فرآورده‌های قاچاق نیز به دلیل عدم رعایت شرایط حمل و نقل و نگهداری درست، احتمال بروز تخریب و فساد بسیار زیاد است.
مصرف لوازم آرایشی را محدود کنید
وی با بیان اینکه زمانی که از لوازم آرایشی بیش از حد و مخصوصا انواع تقلبی استفاده می‌کنید، چربی طبیعی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست شسته شده و پوست به مرور زمان چروکیده به نظر می‌رسد، ادامه داد: به خاطر داشته باشید که برگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست امری دشوار است؛ پس به خاطر زیبا و جوان ماندن پوست خودتان هم که شده مصرف لوازم آرایشی را محدود کنید.
وی با بیان اینکه از آنجایی که لوازم آرایش به راحتی منافذ باز پوست را می‌بندد، راه را برای اکسیژن رسانی و خروج میکروب‌ها بسته و جوش پوستی به وجود می‌آورد، گفت: لوازم آرایشی مخصوصا انواع غیر مجاز تقلبی، جوش‌های روی پوست را به راحتی تغذیه می‌کند. از طرف دیگر، اثرات به جای مانده از جوش روی پوست، موجب کاهش زیبایی فرد می‌شود.
وی ادامه داد: در صورتی که از محصولات شیمیایی همچون رنگ مو، انواع ژل‌ها و سرم‌ها مخصوصا انواع قاچاق و تقلبی به وفور استفاده می‌کنید، باید بدانید که مضرات آن‌ها بسیار بیشتر از منفعت آن‌ها است و عوارضی همچون شوره، خارش و ریزش مو را به دنبال دارد.
وی درخصوص عفونت چشم نیز هشدار داد و گفت: چشم‌ها یکی از حساس‌ترین عضوهای بدن هستند که باید مراقبت زیادی نسبت به آن‌ها انجام داد. اگر هر روز از ریمل، خط چشم، مداد چشم و سرمه استفاده می‌کنید، سعی کنید مصرف آن‌ها را کاهش دهید، چرا که مصرف مداوم این محصولات آرایشی مخصوصا انواع غیر مجاز می‌تواند خطراتی همچون سوزش، خارش، حسایت، قرمزی، آبریزش و عفونت را در پی داشته باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مصرف رژ لب‌های تقلبی و غیرمجاز می‌تواند چربی طبیعی لب‌ها را کاهش دهد و موجب ترک خوردن و بروز آسیب در لب‌ها شود. رژلب‌های تقلبی حاوی مقادیر بالایی از سرب هستند که مصرف آن‌ها می تواند مسمومیت خونی، مشکلات کبدی، کلیه و گوارشی را ایجاد کند، زیرا مواد آن از سوی مصرف کننده بلعیده شده، وارد دستگاه گوارش می‌شود، در عین حال مقدار زیاد سرب می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی اعصاب نیز بگذارد .
به گفته وی، زنان باردار و کودکان از آسیب پذیرترین گروه‌ها در برابر آلودگی با سرب محسوب می‌شوند، بنابراین این ماده می‌تواند به راحتی از جفت عبور کرده، وارد مغز جنین شود و از رشد و تکامل طبیعی آن جلوگیری کند.
از محصولات معتبر و دارای مجوز استفاده کنید
اصلانی بروز ضایعات و التهابات پوستی، پوسته پوسته شدن، خشکی، خارش و سوزش را از عوارض ناشی از لوازم آرایشی تقلبی برشمرد و تأکید کرد: جهت پیشگیری از این عوارض، در درجه اول بهتر است از محصولات معتبر و دارای مجوز که کلیه ترکیبات آن‌ها مشخص است استفاده کرد. جهت تست حساسیت قبل از استفاده، ابتدا کمی از ماده آرایشی را روی پوست آرنج دست مالیده و به مدت 3 دقیقه صبر کنید. اگر هیچ گونه علائمی از حساسیت‌های پوستی روی دست خود ندیدید، می‌توانید مصرف آن را ادامه دهید، اما به طور کلی بهتر است مواد آرایشی برای مدت طولانی روی پوست نماند.
وی در خصوص استفاده از برندهای جعلی لوازم آرایشی و بهداشتی هشدار داد: مصرف این مواد عوارض عمومی از جمله پیری زودرس پوست، حساسیت، صدمات کبدی و آکنه به وجود می‌آورد، این درحالی است که مواد آرایشی و بهداشتی با کیفیت پایین و تقلبی، عموماً با ایجاد یک سد، مانع رسیدن اکسیژن کافی به پوست شده، پیری زودرس پوست به ویژه در دختران نوجوانی که از سنین پایین آرایش می‌کنند را سبب می‌شود. این تأثیرات تدریجی با پیرشدگی پوست، بروز چروکیدگی در ناحیه پیشانی و چین خنده آغاز می‌شود؛ ولی متأسفانه بانوان برای پوشاندن این چین و چروک‌ها، از مواد آرایشی بیشتری استفاده می‌کنند که همین امر سبب ضربه و آسیب جدی‌تری به پوست می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حساسیت را شایع‌ترین عارضه لوازم آرایشی به خصوص اجناس تقلبی عنوان کرد و افزود: احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در محلی که ماده آرایشی استفاده شده، شایع‌ترین شکایت مصرف کنندگان است؛ سایر علائم عبارتند از: قرمزی، تورم، خارش و تاول های آبدار، کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست و آکنه.
وی از آفالتوکسین B1، به عنوان یکی از شایع‌ترین و قدیمی‌ترین مواد سرطان‌زا برای انسان نام برد که توسط قارچ‌ها تولید می‌شود و افزود: مصرف محصولات آرایشی آلوده به این قارچ‌ها، می‌تواند منجر به صدمات کبدی حاد شود. میزان این ماده سمی در مواد آرایشی تقلبی، بالاتر از حد مجاز بوده و به راحتی از روی پوست، جذب بدن می‌شود.
توجه به برچسب اصالت و سلامت کالا هنگام خرید لوازم آرایشی
وی با بیان اینکه محصولات سالم هرگز بوی بد، تند و زننده‌ای ندارند مگر اینکه مدت‌ها از تاریخ مصرف آن‌ها گذشته باشد ، افزود: نکته‌ای که هنگام خرید لوازم آرایش باید به آن توجه کنید تاریخ مصرف ذکر شده روی جعبه لوازم آرایشی است؛ مصرف کنندگان باید هرگونه تفاوت قیمت معنی‌داری را یک هشدار جدی تلقی کنند و از خرید کالاهایی که با نمونه‌های اصلی آن تفاوت قیمتی فاحش دارند خودداری کنند. همچنین در هنگام خرید به برچسب اصالت و سلامت کالا توجه کافی شود (برچسب سفید با حاشیه زرد رنگ).
وی یادآور شد: محصولاتی که مجوز واردات گرفته‌اند برچسبی بر روی آن‌ها نصب می‌شود که دارای یک کد 11 رقمی است و با خراشیدن برچسب می‌توان عدد را به شماره 20008822 پیامک کرد و از اصالت محصول اطلاع پیدا کرد، همچنین با نصب نرم افزار TTAC روی موبایل نیز می‌توان از این امر اطمینان حاصل کرد.
نظارت بر فروشگاه های عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی
اصلانی در خصوص چگونگی نظارت بر لوازم بهداشتی و آرایشی در استان اظهار کرد: در این خصوص اقدامات مختلفی توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت می‌گیرد که از جمله می‌توان به بازرسی از کارخانجات تحت پوشش جهت کنترل شرایط فنی و بهداشتی حین تولید و اطمینان از کیفیت فرآورده نهایی، نمونه برداری از محصوالت تولید شده ارسال آن به آزمایشگاه کنترل جهت اطمینان از رعایت شرایط مناسب تولید و مطابقت با پروانه ساخت، بررسی مواد اولیه مورد مصرف در کارخانجات، نظارت بر حسن کار انجام مسئول فنی، نظارت و بازرسی از انبار و اطمینان از شرایط مناسب نگهداری محصولات در آن‌ها، بررسی موارد شکایات در خصوص عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی، معدوم کردن کالاهای تاریخ گذشته، فاقد مجوز و دارای عدم انطباق، نمونه برداری از محموله‌های وارداتی به منظور کنترل آنها، نظارت بر فروشگاه‌های سطح عرضه به منظور اطمینان از عرضه محصوالت دارای پروانه ساخت یا مجوز ورود و انجام بازدیدهای مشترک از مراکز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی با همراهی بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسی اصناف و ... اشاره کرد.
به تبلیغات ماهواره توجه نکنید
وی بر کاهش مصرف لوازم آرایشی شیمیایی توصیه و تأکید کرد: مصرف کنندگان، لوازم آرایشی را از فروشگاه‌های مجاز، داروخانه‌ها و وبسایت‌های مجاز تهیه کنند و به تبلیغات ماهواره که در بیشتر آن‌ها فراورده های غیر مجاز با خواص غیر واقعی و گمراه کننده تبلیغ می‌شود هرگز توجه نکنند.
اصلانی تاکید کرد: در خرید محصولات آرایشی حتما به تاریخ انقضاء توجه کرده و سعی کنید در دوران بارداری از مواد آرایشی کمتر استفاده کنید؛ پیش از مصرف محصولات مربوط به آرایش چشم، دستان خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید و هیچ گاه لوازم آرایشی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
در آخر باید به خاطر داشته باشیم که حتی برای آراسته بودن و زیباتر شدن ظاهری افراد، بهترین آرایش، آرایشی است که با اصول صحیح صورت بگیرد و نه تنها شخص را زیبا و خوش چهره نشان دهد، بلکه باعث جوان‌تر شدن و شاداب‌تر ماندن پوست و موی او شود، از چین و چروک‌هایی که در سنین بالاتر و به مرور در انسان پدید می‌آید جلوگیری کند و در سلامتی جسم و روان او نیز اثر مستقیمی بگذارد.
ریحانه راهپیما_خبرنگار افتخاری ایسنا
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131448/معامله-زیبایی-و-جوانی-با-مصرف-زیاد-لوازم-آرایشی
بستن   چاپ