پیام سپاهان
ماندن در خانه فرصتی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به فرزندان است
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 11:25:16
پیام سپاهان - اصفهان - استاد علوم تربیتی و رفتاری دانشگاه آزاد اصفهان گفت: ماندن در خانه در شرایط شیوع ویروس کرونا فرصتی مناسب برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به فرزندان بویژه بوسیله انواع سرگرمی و بازی‌هاست.

پریسا خانعلی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در شرایط فعلی که راهی جز ماندن در خانه و سپری کردن اوقات با خانواده نیست، می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها که در مواقع عادی به آنها کمتر بها می‌دادیم اکنون اجرا کنیم.
وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات، توجه بیشتر به فرزندان بخصوص در رده‌های سنی پایین است و گذاشتن وقت برای آنان در وضعیتی که امکان خروج از منزل نیست، مزایای شگرفی خواهد داشت و البته تداوم آن هم باید مد نظر قرار گیرد.
استاد علوم تربیتی و رفتاری ادامه داد: بازی نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن آنها به بازی‌های سالم و سازنده بیشتر باشد فکر و ذهن آنها پرورش می‌یابد و مهارت و خصوصیت‌های اجتماعی آنها بهتر می‌شود.
وی اضافه کرد: نقش بازی و سرگرمی در رشد ذهنی کودک انکارناپذیر و هر رفتاری در کودک دارای فلسفه و پیشنینه است که در بازی خودنمایی می کند، رفتار هوشمندانه او را تقویت می‌کند و زمینه‌های لازم جهت یادگیری زبان، رشد هوش، تفکر کودک و مباحث اجتماعی مانند نوعدوستی، همکاری، کار تیمی، سخاوت و از خودگذشتگی را فراهم می سازد.
خانعلی با بیان اینکه در هیچ زمانی جز سال‌های اولیه زندگی، بازی تاثیر خود را نشان نمی‌دهد، تصریح کرد: توجه به سال‌های کودکی و تاثیر بازی ضرورت بسیاری دارد زیرا بچه می‌تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی‌هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند.
وی با اشاره به اینکه بازی نقش ویژه‌ای در ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان دارد، اظهارداشت: شکل دادن شخصیتی سالم و مفید به بچه‌ها از وظایف والدین به شمار می‌رود و باید به او راه‌های برخورد و تعامل با محیط پیرامون خود و مهارت‌های اجتماعی و زبانی را آموخت.
استاد علوم رفتاری با بیان اینکه آشنایی با فرهنگ جامعه و افزایش قدرت از دیگر کارکردهایی است که والدین می توانند از آن برای فرزندان بهره ببرند، گفت: از نظر پرورشی هم تاثیر و ارتباط بازی با وضعیت جسمانی کودک به خوبی ثابت و یادآوری شده که چگونه بدن کودک ورزیده می‌شود و رشد می‌کند بنابراین رابطه عمیق بین بازی و سرگرمی از یک طرف و آموزش و پرورش از طرف دیگر برای تربیت کودکان لازم است.
خانعلی خاطرنشان کرد: هیجان انگیز، هدفمند، متناسب با سن کودک، برانگیزاننده کنجکاوی، انتخاب آزادانه و لذت بخش بودن از ویژگی‌های بازی و سرگرمی‌های مناسب برای کودکان است.
وی با بیان اینکه کسب مهارت‌های شخصی، اجتماعی، اقتصادی را کودک از طریق بازی تجربه می‌کند و یاد می‌گیرد، تاکید کرد: به بازی بچه ها اهمیت دهید چرا که تمام زندگی کودک در بازی شکل واقعی به خود می‌پذیرد، تجارب زندگی کودک از طریق بازی صورت می‌گیرد، موجب رشد و تحول و خلاقیتهای شکوفا می‌شوند.
حدود 30 درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.
پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و ایران اغلب متخصصان و پزشکان بر این نظرند که بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع این بیماری ماندن در خانه است؛ سهمی که آثار آن تمام شدنی نیست
برچسب‌ها
ویروس کرونا اصفهان مهارت اموزی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131443/ماندن-در-خانه-فرصتی-برای-آموزش-مهارت‌های-اجتماعی-به-فرزندان-است
بستن   چاپ