پیام سپاهان
تحویل سال از دریچه علم نجوم؛
وقتی زمین نو می‌شود
جمعه 1 فروردين 1399 - 11:29:02
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان با آغاز اعتدال بهاری در ساعت 7 و 19 دقیقه و 37 ثانیه، امروز (جمعه - یکم فروردین) نوروز ایرانی آغاز می‌شود.

نوروز، جشن آغاز سال نو ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. عید نوروز مصادف با زمانی است که زمین یک دور کامل به دور خورشید گردش کرده و پس از تحویل سال، چرخش جدید آن به دور خورشید آغاز می‌شود؛ در این زمان، خورشید دقیقا از شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند و بر اساس همین پدیده مدت شب و روز با هم برابر می شود و اعتدال بهاری شکل می‌گیرد.
از قرن‌ها پیش اعتدال بهاری در نیمکره شمالی جشن گرفته می‌شود و ما آن را لحظه‌ تحویل سال می‌خوانیم، زمان تحویل سال1399، در ساعت 7 و 19 دقیقه و 37 ثانیه صبح روز جمعه یکم فروردین مصادف با 25 رجب 1441 هجری قمری و 20 مارس 2020 میلادی است.
عمران مرادی- مدرس و پژوهشگر نجوم در گفت و گو با ایسنا، در خصوص تحویل سال نو از دیدگاه نجوم، اظهار کرد: تحویل سال نو ایرانی دقیقا بر مبنای هر دوره حرکت مداری زمین به دور خورشید است که در نجوم امروز به صورت دقیق قابل محاسبه است.
وی با بیان اینکه خورشید در روز جمعه- یکم فروردین ماه 1399 در ساعت 7 و 19 دقیقه و 37 ثانیه به اعتدال بهاری می‌رسد، تصریح کرد: در این لحظه نوروز ایرانی فرا می‌رسد و سال جدید آغاز می‌شود.
در لحظه اعتدال بهاری، 12 ساعت روز و 12 ساعت شب است
این مدرس و پژوهشگر نجوم در توضیح این پدیده، گفت: به لحاظ ظاهری در شب یلدا و در آخرین روز پاییز، خورشید در کمترین ارتفاع خود در آسمان قرار می گیرد و در نیمکره شمالی به سمت جنوب مایل می شود. در نخستین روز زمستان از جنوب شرقی طلوع و در جنوب غربی غروب می کند و از این زمان به بعد تا آخر اسفند، خورشید رفته رفته در آسمان ارتفاع می گیرد و تابش آن عمود می شود.
مرادی ادامه داد: در اولین روز بهار خورشید به نقطه تعادل می رسد و در روز یکم فروردین دقیقا در شرق طلوع و در غرب غروب می کند. این زمان اعتدال بهاری نام دارد و زمانی که خورشید در اعتدال بهاری قرار می‌گیرد همه جای زمین اعتدال ایجاد می‌شود، طول روز و شب با هم برابر و دما در همه جا متعادل می‌شود.
وی همچنین گفت: این اعتدال به حدی است که روز جمعه، 12 ساعت روز و 12 ساعت شب است و در حالی که در نیمکره شمالی بهار آغاز می شود، خورشید بر روی خط استوا کاملا عمود و در نیمکره جنوبی اعتدال پاییزی آغاز می شود.
این مدرس و پژوهشگر نجوم با تاکید بر اینکه مهمترین مختصات برای ستاره شناسان، نقطه اعتدال بهاری است، تصرح کرد: این لحظه زمانی است که حرکت جدید زمین به دور خورشید آغاز می‌شود و در زمان قدیم در ابتدای صورت فلکی «حمل» قرار داشته و طالع فروردین را حمل در نظر می گرفتند.
مرادی با بیان اینکه امروزه محور زمین کمی تغییر کرده، خاطرنشان کرد: زمین علاوه بر دو حرکت وضعی و انتقالی، دو حرکت دیگر هم دارد دو حرکت «رقص محوری» و «تقدیمی» نیز دارد که در حال حاضر به علت حرکت تقدیمی محور زمین کمی تغییر کرده و اعتدال بهاری دقیقا در صورت فلکی حمل نیست، بلکه بین صور «حوت» و «دلو» قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بر اساس حرکت تقدیمی، محمور زمین که در راستای ستاره قطبی است در طول 26 هزار سال به آرامی عوض می شود در واقع جهت زمین عوض و آسمان کمی جابجا می شود .
تقویم ایرانی دقیقا مبتنی بر نجوم و طبیعت است
این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه تقویم ایرانی بیشترین هماهنگی را با زمان واقعی نجومی دارد، تاکید کرد: تقویم ایرانی جزء تقویم هایی است که کمترین خطا را دارد و دقیقا مبتنی بر نجوم و طبیعت است. تقویم ایرانی دقیقا در روز اعتدال نوشته شده و یکی از دقیق ترین تقویم هاست که بر مبنی حرکت های طبیعی زمین بنا نهاده شده است.
مرادی افزود: خیام و همکارانش در رصدخانه ای در اصفهان مبنای دقیق تقویم هجری خورشیدی را ساماندهی و این تقویم دقیق را مدون کرده اند.
مدرس و پژوهشگر نجوم در خصوص آیین های برگزاری نوروز در ایران گفت: لحظه تحویل سال در ایران با آیین مختلفی جشن گرفته می شود، در لحظه تحویل سال ایرانیان با انداختن سفره هفت‌سین نوروز را جشن می گیرند.
وی در خصوص نام های حیوانات مختص هر سال، یادآور شد: نام‌های حیوانات ریشه در فرهنگ کشورهای شرق آسیا به خصوص مغولستان دارد که وارد ایران شده است. در گذشته به دلیل اعتقادات خرافی هر سال را به نام یک حیوان می‌خواندند و آن سال را با توجه به نام آن حیوان پیش بینی می‌کردند که تنها جنبه خرافی دارد. بر این اساس نیز سال 1399 هجری خورشیدی سال موش نامگذاری شده است.
این فعال حوزه نجوم با بیان اینکه سال 1399 سال کبیسه نیست و اسفند 29 روزه به پایان ‌رسید، تصریح کرد: سال کبیسه در گاهشماری به تعداد روزهایی گفته می‌شود که برای کسری مقدار سال به روزهای همان سال افزوده می‌شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131310/وقتی-زمین-نو-می‌شود
بستن   چاپ