پیام سپاهان
ضرورت توجه بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان برای مبارزه با کرونا
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 12:20:44
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان ضرورت توجه بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان برای مبارزه با کرونا از اقدامات شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خبر داد.

جعفر قیصری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه حدود 20 شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در زمینه مقابله با ویروس کرونا فعالیت دارند، اظهار کرد: این شرکت ها محصولاتی، مانند مایع ضدعفونی کننده، ماسک، تب سنج، مخازن اکسیژن، کیت های تشخیص بیماری و محصولاتی که برای مبارزه با این ویروس کاربرد دارد، تولید می کنند.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، افزود: برخی شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برای تامین نیازهایشان حدود 10 خط تولید راه اندازی کرده اند، دو شرکتی که از قبل تولید ماسک داشتند در حال حاضر فعال تر شده اند و یک شرکت در تولید ماسک های نانو ورود پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک نیز در حال طراحی و ساخت دستگاهی برای تولید ماسک برای رفع نیاز کشور جهت مقابله با کرونا فعالیت می کند.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: همچنین شرکت هایی در زمینه تولید دستگاه تب سنج و اندازه گیری دما با دقت یک دهم درجه بدون تماس در حال فعالیت هستند و شرکت هایی در زمینه تولید مخازن اکسیژن کار می کنند، که اگر شرایط اضطراری پیش آمد و ظرفیت بیمارستان ها پر شد و نیاز به بیمارستان صحرایی بود، در این زمان دستگاه تولید اکسیژن از نیازهای ضروری است.
قیصری با بیان اینکه اینگونه فعالیت ها نشان‌دهنده ظرفیت علمی فناوری بالای کشور است، تصریح کرد: در پشت این اقدامات، سابقه علمی فناوری قبلی نهفته است که ظرف مدت کوتاهی با قرارگرفتن در شرایط اضطراری در این عرصه نمایان شده است.
شرکت‌های دانش بنیان اصفهانی در انتظار اخذ مجوز
وی با تاکید براینکه کالاهای تولیدی برخی از این شرکت ها اصلا نیاز به مجوز ندارد، تصریح کرد: برخی از شرکت ها در زمینه تولید ماسک یا دستگاه تب سنج فعالیت دارند و برخی دیگر از شرکت‌هایی که خط تولید مایع ضدعفونی کننده داشتند، مجوز فعالیت گرفته اند. برخی دیگر نیز با دستور دولت تا اطلاع ثانوی نیاز به مجوز ندارند و می توانند محصولات خود را تولید کنند.
قیصری تاکید کرد: اما بسیاری از شرکت ها در زمینه کیت تشخیص بیماری فعال هستند که باید حتما مجوز تولید داشته باشند. معمولا مکاتبات اداری انجام می شود و پس از پیگیری با سازمان غذا و دارو، اعطای مجوز انجام می شود.
وی با بیان اینکه مجوز تولید برای برخی شرکت ها صادر شده است، اظهار کرد: اعطای مجوز تولید کیت برای برخی دیگر از شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند، در حال بررسی است.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برخی از شرکت هایی دانش بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که در زمینه تولید کیت تشخیص کرونا فعال هستند، نیاز به مجوز دارند، تصریح کرد: این شرکت ها تولید انبوه انجام داده و در حال حاضر تنها منتظر اعطای تاییدیه و مجوز تولید و ارائه این محصولات به بازار هستند.
قیصری، تاکید کرد: اگر مجوزهای لازم برای شرکت های دانش بنیان صادر شود، آنها علاوه بر رفع نیاز داخل، ظرفیت بالایی برای صادرات اقلام مقابله با ویروس کرونا به کشورهای دیگر را هم دارند.
وی با تاکید بر ضرورت تسریع و تسهیل اعطای مجوز به این شرکت‌ها برای تولید کالاهای مقابله با کرونا، اظهار کرد: لازم است، مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف همکاری کرده و با اعطای مجوز در چنین شرایطی، امکان استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی و بومی را فراهم کنند.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خواستار حمایت های بیشتر و تخفیف بودجه در این زمینه شد و گفت: متاسفانه تخفیف بودجه به شکل مناسبی انجام نشده است که بتوانیم حمایت هایمان را از شرکت ها داشته باشیم و دست مان باز باشد و شرکت‌های جدید ایجاد کنیم.
تخصیص اعتبار 12 میلیارد تومانی به شرکتهای دانش بنیان اصفهانی
قیصری در پاسخ به این سوال که نحوه کمک مالی به شرکت های دانش بنیان به چه صورت است؟ تصریح کرد: برخی از شرکت ها از نظر مالی ظرفیت تولید این حجم را نداشتند و به سرمایه گذاری نیاز داشتند که از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان تاکنون بالغ بر 12 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.
وی در خصوص شرکت هایی که در این شرایط دچار ضرر مالی شده اند، گفت: در این خصوص به دلیل اینکه به تازگی در کشور اعلام شده، هنوز اقدام خاصی در استان صورت نگرفته، زیرا روند کاری باید از سوی دولت اعلام شود تا بتوانیم بر اساس آن اقدام کنیم.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان افزود: در مورد فعالیت کسب و کارهای کوچک مسائلی مطرح شده است، اما باید از سوی سازمان اقتصاد دارایی مطرح شود که تاکنون چیزی اعلام نشده است.
تخفیف اجاره بها برای کمک به دانش بنیان های اصفهان
قیصری از حمایت های شهرک علمی تحقیقاتی به شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: قرار است 30 درصد اجاره ها در 3 ماه آینده یعنی از اسفند تا اردیبهشت تخفیف داده شود، و 70 درصد دیگر اجاره ها را دیرتر پرداخت کنند. یعنی شرکت هایی که ساختمان به آنها داده شده بود، پرداخت اجاره هایشان به بعد از این تاخیر موکول شد.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، افزود: تعدادی از شرکت ها نیز چک داشتند که زمان سررسید آن تا حدود سه ماه به تعویق افتاده شد.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر تقریباً بسیاری از مراکز، سازمانها و ادارات تعطیل شده‌اند و مردم در خانه هایشان قرنطینه اند، گفت: در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تعدادی از شرکت های دانش بنیان همچون کادر پزشکی بیمارستان ها در خط مقدم مبارزه هستند و با تولید محصولات مبارزه با کرونا در فعالیت شبانه روزی هستند.
وی خاطرنشان کرد: فعالان این مراکز نیز در معرض خطر و رفت و آمد و ابتلا به این بیماری هستند. اما باوجود مشکلات پای کار ایستاده و مشکلات فنی و تکنولوژی را رفع می‌کنند.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد و اکنون بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی دارد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/131204/ضرورت-توجه-بیشتر-به-شرکت‌های-دانش-بنیان-برای-مبارزه-با-کرونا
بستن   چاپ