پیام سپاهان
مرمت چاه‌های دستکند تاسیسات بندرگاهی شهر تاریخی حریره
دوشنبه 5 اسفند 1398 - 18:43:11
پیام سپاهان - با همت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش سازه‌های دستکند شهر تاریخی حریره که درحال تحریب بود، طراحی، مقاوم‌سازی و مرمت شد

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، با بیان اینکه این سازه‌ها در ضلع شمالی، تاسیسات بندرگاهی شهر تاریخی حریره مقاوم‌سازی و مرمت شده‌اند؛ گفت: سازه این چاه‌ها از عناصر منحصربه‌فرد معماری بومی جزیره کیش‌ هستند و به‌صورت دستکند اجرا شده‌اند.
وی افزود: روش دستکند در معماری بومی‌ توسط ابزار و بدون استفاده از مصالح ساختمانی در قالب «مسکونی، کندوان، میمند، خدماتی و قنات» ساخته می‌شود.
ملانوروزی خاطرنشان کرد: این نوع چاه‌ها با کاربری خدماتی هستند که توسط قایق برای جابه‌جایی افراد و اجناس استفاده‌ می‌شود.
مجید ملانوروزی روش مرمت این چاه‌ها را به شیوه دوخت‌ودوز در قالب یک نوع عملیات حفاظتی، تخصصی و بسیار خاص عنوان کرد و اظهار داشت: با استفاده از میلگردهای استاتیکال و بتن مخصوص که در آن الیاف نانو به کار رفته است تا مانع از پیشرفت ترک‌های ایجاد شده می‌شود.
گفتنی است تامین منابع مالی مقاوم سازی و مرمت این سازه توسط سازمان منطقه آزاد کیش و با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و استفاده از مشاورین بین المللی اجرا شده است

http://www.sepahannews.ir/fa/News/129335/مرمت-چاه‌های-دستکند-تاسیسات-بندرگاهی-شهر-تاریخی-حریره
بستن   چاپ