پیام سپاهان
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اعلام کرد
کرونا اهدای خون را 50 درصد کاهش داد/مردم بدون نگرانی از کرونا برای اهدای خون مراجعه کنند
دوشنبه 5 اسفند 1398 - 17:10:07
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیرکل انتقال خون اصفهان از کاهش 50 درصدی مراجعات مردم اصفهان برای اهدای خون به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

مجید زینلی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: هرساله در فصل سرما مراجعات مردم برای اهدای خون کاهش می یابد، به ویژه در اسفندماه که مردم مشغول خرید و خانه تکانی هستند، اما امسال شیوع ویروس کرونا نیز به این موارد اضافه و باعث کاهش شدید مراجعات مردمی برای اهدای خون شده است.
وی با اشاره به اینکه در مراکز درمانی و بیمارستان ها نیاز به خون و فرآورده های خونی به قوت خود باقی است، تصریح کرد: مراکز درمانی استان روزانه به 450 واحد خون برای درمان بیماران نیاز دارند، به ویژه بیماران تالاسمی که تعداد آنها در استان دست‌کم 2 هزار نفر است و هر نفر باید 2 تا 3 واحد خون در ماه دریافت کند.
مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه تا پیش از شیوع ویروس کرونا، میانگین مراجعات مردم برای اهدای خون روزانه به کمتر از 300 نفر رسیده بود، گفت: این میزان مراجعه در سایر فصل ها بیش از 600 نفر است.
وی از مردم خواست بدون نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و افزود: در مراکز انتقال خون پزشک، مشاوره و معاینه های دقیق از مراجعه کنندگان به عمل می آورد، به طوری که قبل از اهدای خون فشار، تب و علائم بالینی مراجعه کنندگان به صورت دقیق گرفته می شود.
زینلی با اشاره به اینکه طول عمر ویروس کرونا 2 تا 14 روز است، افزود: ویروس کرونا به سرعت خود را نشان می دهد و با گرفتن تب بیمار و علائم دیگر در صورت مشکوک بودن، از اهدای خون وی جلوگیری می شود، ضمن اینکه موارد پزشکی به فرد مراجعه کننده نیز اطلاع داده می شود.
وی با تأکید براینکه افراد سالم می توانند برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و بیماران و نیازمندان را تنها نگذارند، خاطرنشان کرد: به طور کلی وقتی شخصی وارد مراکز انتقال خون می شود، باید در سلامت کامل جسمی و روحی باشد، به این صورت که دارو مصرف نکرده باشد، عمل جراحی نداشته باشد و در یک هفته قبل به دندانپزشکی مراجعه نکرده باشد. همچنین فرد نباید سرماخوردگی و آنفلوانزا داشته باشد.
به گفته مدیرکل انتقال خون استان این موارد هم از طریق خوداظهاری مراجعه کننده به مراکز انتقال خون و هم بررسی و معاینه دقیق پزشکی تعین می شود و بعد از اینکه تایید شد فرد شرایط اهدای خون را دارد، از او خون گیری به عمل می آید.
وی با اعلام اینکه در آزمایشگاه های مراکز انتقال خون استان نیز آزمایش های ویروسی روی فرآورده های خونی انجام می شود، گفت: ویروس هایی که از طریق خون و فراورده های خونی منتقل می شود در این آزمایشگاه ها مشخص شده و درصورت آلوده بودن خون های اهدایی از رده خارج می شود.
زینلی با یادآوری اینکه مراکز انتقال خون مراکز بهداشتی هستند که حتی پیش از شروع ویروس کرونا نیز موارد بهداشتی و ضدعفونی را با دقت و حساسیت بالا رعایت می کردند، گفت: مردم نباید هیچ نگرانی در این زمینه داشته باشند و به صورت مستمر و تدریجی برای اهدای خون مراجعه کنند.
وی با تأکید براینکه مراکز انتقال خون استان از لحاظ رعایت موارد بهداشتی مجهز و مطئمن هستند، تصریح کرد: تمام قسمت‌ها هر روز در 2 نوبت ضدعفونی می شود و اهداکننندگان در بدو ورود دست‌های خود را توسط محلول های موجود در مراکز ضدعفونی می‌کنند.
مدیرکل انتقال خون استان وضعیت ذخیره خونی اصفهان را در حال حاضر خوب اعلام کرد و گفت: اگر روند کاهش اهدای خون ادامه داشته باشد با مشکل مواجه می شویم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/129327/کرونا-اهدای-خون-را-50-درصد-کاهش-داد-مردم-بدون-نگرانی-از-کرونا-برای-اهدای-خون-مراجعه-کنند
بستن   چاپ