پیام سپاهان
روایت داستان و شهر از زبان «حسین سناپور»
چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 14:01:21
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان نخستین روز از ماه پایانی زمستان، حسین سناپور، برای حضور در اولین نشست آموزشی جایزه جمالزاده به اصفهان می‌آید و در مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، پذیرای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی می‌شود.

حسین سناپور، برنده ششمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری، یکم اسفندماه به اصفهان می‌آید تا روایت خود را درباره «داستان و شهر» برای علاقه‌مندان به داستان و رمان‌نویسی بگوید. سناپور که نامش در میان داستان‌نویسان و داستان‌دوستان ایران شناخته‌شده است، درباره حضورش در این برنامه می‌گوید: «در این نشست آموزشی قرار است نسبت میان داستان و شهر را با استفاده از تجربیات داستان‌نویسی و رمان‌نویسی کشور خودمان روشن کنم؛ اینکه در این عرصه چه اتفاقاتی در گذشته افتاده و چه اتفاقاتی در حال وقوع است و چه نویسنده‌هایی از کدام شهرها بیشترین واکنش را به شهر و داستان‌های آن نشان داده‌اند. به‌نحوی‌که بتوانیم داستان‌های شهر محور را تا حدی از سایر داستان‌ها تفکیک کنیم.»
برندۀ جایزه ادبی یلدا، برگزاری برنامه‌هایی ازاین‌دست را فرصتی برای نویسندگان داستان کوتاه و یا خواننده‌های آن‌ها می‌داند و تأکید می‌کند: «این سلسله نشست و کارگاه‌ها طبعاً فقط برای نویسنده‌هایی نیست که در جوایز ادبی شرکت کرده‌اند. بلکه افراد غیر نویسنده هم می‌توانند در این فضا حضور یافته و به خودشان برای داشتن درک بهتر و بیشتری از داستان‌های شهری کمک کنند.»
به گفتۀ سناپور، درک رابطه انسان مدرن با شهر از دیگر ثمرات شرکت در چنین کارگاه‌هایی است.
به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری جایزه جمالزاده، او می‌افزاید: «شاید چنین فضایی تلنگری باشد برای کسانی که تاکنون به این نوع داستان توجه نداشته‌اند. این مسئله منجر به برجسته‌سازی رویکرد فرهنگی شهر در ذهن مردم و مسئولان می‌شود و درک بهتر آن‌ها از شهر را به دنبال خواهد داشت.»
نویسنده مجموعه داستان کوتاه «سمت تاریک کلمات» در ادامه جایزه جمالزاده را فرصتی برای حضور و رشد نویسندگان داستان کوتاه دانسته و می‌گوید: «فرصتی به‌جز جوایز ادبی برای بروز و ظهور نویسندگان داستان کوتاه وجود ندارد. بنابراین جایزه جمال‌زاده نیز فرصتی است تا به‌خصوص قشر جوان این نویسندگان بتوانند دیده و تشویق شوند.»
او انتخاب داوران معتبر، اختصاص جوایز شایسته برای صاحبان آثار برگزیده و تلاش برای برگزاری باکیفیت چنین جوایزی را هم از شروط مهم موفقیت‌آمیز بودن جایزه می‌داند.
عموم علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در کارگاه «داستان و شهر» روز پنج‌شنبه اول اسفندماه ساعت 16 به مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان واقع در باغ غدیر، خیابان علامه امینی مراجعه کنند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/128687/روایت-داستان-و-شهر-از-زبان-«حسین-سناپور»
بستن   چاپ