پیام سپاهان
یادنامه‌ای برای «سروشیار»
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 11:04:19 AM
ایسنا
پیام سپاهان -   یادنامۀ جمشید مظاهری (سروشیار)، که حاوی 75 مقالۀ علمی در حوزه‌های مختلف ادبی، اصفهان شناسی و... است، به همت علی‌اکبر احمدی و گلپر نصری، بهار 1399 منتشر می‌شود.

علی‌اکبر احمدی، که اکنون استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی است و در سه دورۀ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، افتخار شاگردی مرحوم جمشید مظاهری را داشته، دربارۀ ویژگی‌های این شخصیت علمی به ایسنا گفت: استاد جمشید مظاهری یا سروشیار (خیلی از مقالات و کتاب‌های ایشان به اسم جمشید سروشیار منتشر می‌شد) از سال 1353 تا 1386 که به درخواست خود بازنشسته شد، استاد ثابت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان بود و دروسی مثل دستور زبان، سبک‌شناسی، شاهنامه، خاقانی و ... را تدریس می‌کرد.
عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: اگرچه رشته و علاقۀ اصلی استاد سروشیار ادبیات فارسی بود، اما آگاهی عمیقی نیز دربارۀ اصفهان داشت و با خواندن تألیفات و مقالات او می‌توان دریافت که یک اصفهان شناس بزرگ نیز بود.
وی افزود: استاد سروشیار انسان وارسته‌ای بود و نسبت به خیلی از علایق مادی بی‌توجه بود. بسیار کتاب می‌خواند و از آخرین کتاب‌ها و مقالاتی که چاپ می‌شد اطلاع داشت. هوش و حافظه بسیار قوی این استاد موجب می‌شد که دانشجویان موضوع تحقیق و مقالات خود را به پیشنهاد این استاد انتخاب کنند و ساعات زیادی پس از کلاس درس دور ایشان حلقه بزنند و پرسش کنند. سؤالاتی که با صبر و حوصله از سوی سروشیار پاسخ داده می‌شد.
احمدی با اشاره به شخصیت کاریزماتیک جمشید مظاهری گفت: این استاد بعد از بازنشستگی نیز کلاس کلیله‌ودمنه، گلستان و حافظ خوانی برگزار می‌کرد و دانشجویان قدیم و جدید دو ساعت در هفته در محضر او می‌آموختند که متأسفانه بعد از طی یک دوره بیماری در تاریخ 19 بهمن‌ماه 1396 به رحمت ایزدی پیوست و از بین ما رفت.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی دو ماه بعد از فوت استاد سروشیار، مجله دریچه که یکی از مجلات معروف اصفهان است و به‌صورت کشوری توزیع می‌شود، ویژه‌نامه‌ای به یاد دکتر مظاهری چاپ کرد که بیشتر دل نوشته دانشجویان و اساتید و همکاران بود.
وی توضیح داد: ما منتظر چاپ یک یادنامه حاوی مقالات علمی نیز به یاد ایشان بودیم، اما با گذشت یک سال از فوت ایشان دیدیم که این اتفاق نیفتاد و به همین خاطر بنده به همراه گلپر نصری، استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد و دانشجوی سابق استاد سروشیار، تصمیم گرفتیم این یادنامه را منتشر کنیم.
احمدی دربارۀ این یادنامه گفت: از 18 فروردین سال 1397، حدود 120 نفر از استادانی که دید آکادمیک داشتند مقالاتی چهار تا 46 صفحه‌ای در موضوعات مختلفی مثل نقد ادبی، اصفهان شناسی، قرآن‌پژوهی، نسخه‌شناسی و ... برای ما فرستادند که در مجموع 75 مقاله شد.
عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان خبر داد: در حال حاضر ویرایش دوم حدود 35 مقالۀ این یادنامه به اتمام رسیده و صفحه‌آرایی آن نیز انجام‌شده است. با ناشری در تهران برای چاپ آن صحبت کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم در بهار 1399 آن را به‌صورت مطلوبی منتشر کنیم.
وی از همراهی خانواده سروشیار نیز تشکر کرد و گفت: آن‌ها عکس‌ها و اسنادی را در اختیار ما قرار دادند که انشاالله در پایان یادنامه منتشر می‌شود و مقدمۀ کوتاه آن را نیز بنده به همراه خانم نصری خواهیم نوشت.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/127938/یادنامه‌ای-برای-«سروشیار»
بستن   چاپ