پیام سپاهان
در یک پایان نامه بررسی شد؛
کاهش مقاومت برشی خاک محصور نشده در پی باران اسیدی
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 11:04:15 AM
ایسنا
پیام سپاهان -  نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که باران اسیدی و قلیایی موجب افزایش نفوذپذیری و کاهش مقاومت برشی خاک محصور نشده می‌شود.

محبوبه قنبری شیخ شبانی در دانشگاه مهندسی عمران-ژئوتکنیک به بررسی "تغییرات پارامترهای ژئوتکنیکی خاک منطقه رودشت جنوبی اصفهان تحت تاثیر باران های اسیدی و قلیایی" پرداخت
امروزه گسترش روز افزون شهرها، رشد شهرنشینی و انقلاب صنعتی باعث ایجاد آسیب‌های فراوان زیست‌محیطی شده است. یکی از مشکلات مهم زیست ‌محیطی که بشر به ‌ویژه در مناطق صنعتی با آن روبه‌روست، باران‌های اسیدی است.
باران اسیدی اثرات متعددی، که اغلب منفی است به همراه دارد. از آن جمله می‌توان به تخریب بناها و برخی ابزارهای انسان‌ساخت تخریب و از بین رفتن جنگل‌ها، تأثیر بر گیاهان زراعی، اسیدی شدن محیط‌های آبی و ... اشاره کرد. یکی از اثرات مهم باران اسیدی، بر خاک است. خاک قدیمی‌ترین، پرکاربردترین و شاید پیچیده‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود و ازآنجایی‌که خاک به‌طور بالقوه تکیه‌گاه همه سازه‌های عمرانی بوده و در بسیاری از موارد بخشی از خود سازه را تشکیل می‌دهد، ناگزیر جزئی از هر سازه اجرائی است و مهم‌ترین نقش را در پایداری آن ایجاد می‌کند. شناخت کامل خصوصیات خاک‌های مصرفی در طرح‌های عمرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.
در این پژوهش به بررسی تغییرات پارامترهای ژئوتکنیکی خاک منطقه رودشت جنوبی اصفهان تحت تأثیر باران‌های اسیدی و قلیایی قرارگرفته‌اند، پرداخته شد. به همین منظور جهت بررسی تأثیرات باران‌های اسیدی و قلیایی بر روی خاک ابتدا به شبیه‌سازی باران که به‌صورت اضافه کردن اسید نیتریک و اسیدسولفوریک و آمونیاک به آب مقطر بود انجام شد، سپس بارش بر روی نمونه‌ها انجام و درنهایت باگذشت زمان با اشباع شدن خاک و خروج آب از خاک موردنظر، آزمایش‌های حدود اتربرگ، ضریب نفوذپذیری خاک، PH پساب نمونه‌ها، آزمون ظرفیت باربری کالیفرنیا و مقاومت فشاری تک‌محوری(محصور نشده) و همچنین آنالیزهای XRD و XRF و عکس‌برداری روبشی SEM و استریو میکروسکوپ بر روی خاک موردنظر انجام گرفت.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که نمونه های شبیه سازی با باران اسیدی و قلیایی با افزایش سال بارش و کاهش PH خاک شاهد افزایش حدود اتربرگ خاک LL و PI خاک، افزایش نفوذپذیری و همچنین کاهش مقاومت برشی خاک محصور نشده که با آزمایش های CBR و شاخص باربری خاک با آزمایش تک محوری قابل بررسی است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/127937/کاهش-مقاومت-برشی-خاک-محصور-نشده-در-پی-باران-اسیدی
بستن   چاپ