پیام سپاهان
تعرفه کالاهای مشمول تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا از سال آتی صفر می‌شود
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 21:14:15
پیام سپاهان - اصفهان – مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: مذاکرات تجارت آزاد بین کشور ما با اتحادیه اقتصادی اروسیا از سال آتی آغاز و درنتیجه تعرفه اغلب کالاهای مشمول این نوع تجارت، صفر می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال 2015 میلادی، از سوی روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد و در حال حاضر، ارمنستان، قرقیزستان و ویتنام از دیگر اعضای این اتحادیه هستند.
ایران در سال 1395 به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان خود و این نهاد را مطرح کرد که از جانب اعضای آن مورد استقبال قرار گرفت و پس از 2 سال مذاکرات متعدد، سرانجام موافقتنامه‌ای در 27 اردیبهشت 1397 در شهر آستانه قزاقستان برای برخورداری از تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه به امضا رسید.
میرهادی سیدی دوشنبه شب در کارگروه توسعه صادرات اصفهان که با موضوع "تجارت با اوراسیا" در استانداری برگزار شد، افزود:، گفت: لازم است از هم‌اکنون بخش‌ خصوصی، تجار و تولیدکنندگان کشور ما، خود را برای ورود به این فضای رقابتی آماده کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
وی یادآور شد: این اتحادیه با داشتن 183 میلیون نفر جمعیت دارای بازار بزرگ، پولدار و ظرفیت بسیار برای واردات و صادرات است.
سیدی با اشاره به اهمیت و تاثیر توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا در وضعیت اقتصادی کشور گفت: این توافقنامه، حواشی پربرکتی برای کشورمان به‌همراه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: اوراسیا ترکیبی از بازار سنتی به نسبت پایین مانند قزاقستان و قرقیزستان و بازار پیشرفته و مطلوب مثل روسیه بوده بطوریکه 70 درصد اوراسیا به لحاظ وزن اقتصادی، سیاسی و وارداتی وابسته به روسیه است.
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت افزود: با توجه به‌اینکه اعضای این اتحادیه، قرابت‌هایی سیاسی با کشورمان دارند این فرصت بهانه خوبی برای رونق‌بخشی به وضعیت اقتصادی و تجاری ماست.
وی با بیان‌اینکه باید شرایط حضور تاجران و شرکت‌های فعال خود در زمینه صادرات به این اتحادیه را فراهم کنیم، گفت: باید به‌جای ورود کالا از کشورهای دیگر، نیازهای خود را از این اتحادیه وارد کنیم زیرا این منطقه برای صادرات بازار پرظرفیتی محسوب می‌شود.
سیدی همچنین با اشاره به وجود برخی ملاحظات برای تجار و فعالان اقتصادی گفت: باید برای کار به این بازار نگاه بلندمدت داشته باشیم و نیازهای کشور به جای مبادی دیگر از اوراسیا وارد و تشکل‌های صادراتی برای حضور پایدار در این اتحادیه ایجاد شود.
در این جلسه که جمعی از فعالان اقتصادی و شرکت‌های فعال در زمینه صادرات استان اصفهان حضور داشتند به سوالات مطرح شده در باره شیوه حضور در اتحادیه اوراسیا پاسخ داده شد.
موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل 2 فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی بوده که اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا 380 قلم و اقلام اعطایی اوراسیا 503 قلم کالا است.
بر اساس فهرست اعطایی اوراسیا، تعرفه 175 کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو، سبزیجات، خرما، بیسکوییت و شیرینی، برخی محصولات از جمله پلیمرهای پروپیلن، ورق های پلاستیکی و محصولات بهداشتی صفر شده‌ است.
برچسب‌ها
توسعه صادرات اتحادیه اقتصادی اورآسیا استانداری اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123991/تعرفه-کالاهای-مشمول-تجارت-آزاد-بین-ایران-و-اتحادیه-اوراسیا-از-سال-آتی-صفر-می‌شود
بستن   چاپ