پیام سپاهان
کاهش بستری بی‌دلیل در بیمارستان با ارائه خدمات درمانی در منزل
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 14:54:42
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیر مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: درحال حاضر بسیاری از بستری ها در بیمارستان بی‌مورد است و می توان با ارائه خدمات مراقبت در منزل جلوی آن را گرفت.

محمد خادم الفقرا امروز (دوشنبه- 7 بهمن) در نشست خبری افتتاح مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: مراکز مراقبت در منزل می توانند با ارائه خدمات پزشکی بهداشتی به خانواده ها کمک کند. با ارائه خدمات پزشکی در منزل، ترافیک، حضور بی مورد در بیمارستان ها و بستری های بی دلیل کاهش می یابد و بیماران می توانند سریع تر از خدمات بهداشتی پزشکی بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه دریافت سلامت جزء اولین حقوق شهروندی است، تصریح کرد: دسترسی به خدمات سلامت یا در بیمارستان و یا توسط ارائه دهندگان خدمات بر بالین بیمار انجام می شود که در حال حاضر در کشور بیشتر خدمات پزشکی درمانی در بیمارستان است.
مدیر مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان اظهار کرد: ضریب اشغال تخت بیمارستانی ضریب مهمی برای بیمارستان است، اما نمی تواند نشان دهد این باشد که آیا عدالت اجتماعی رعایت شده و آیا همه بستری ها لازم بوده یا نه؟
وی با بیان اینکه بهترین روش پیگیری سلامت به گونه ای است که نباید بیماران ترخیص شده بعد از بیمارستان رها شوند، خاطرنشان کرد: از این رو وزارت بهداشت در طرحی از بهمن 1396 از تمام بیمارستان های کشور خواست تا بیمار پس از ترخیص پیگیری شود، اما به دلیل مشکلات حقوقی، کمبود نیرو در بیمارستان ها و مباحث نظارتی عملا این کار به خوبی انجام نمی شود.
مدیر مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان تصریح کرد: این کار نیابتی با محوریت بیمارستان می تواند انجام شود و اکنون بیمارستان ها در تفاهم نامه با مراکز مختلف این کار انجام می دهند که هدف آن حضور بر بالین بیمار و ارائه خدمات سلامت و بهداشت و درمانی در محل است.
به گفته خادم الفقرا کاهش هزینه و بار ترافیکی در شهر، کمک به بیمارانی که ناتوانی در جابجایی، کهولت سن و شرایط خاص مانند بارداری و عمل جراحی دارند از جمله مزایای استفاده از خدمات مراقبت در منزل به جای مراجعه به بیمارستان است.
وی با تاکید بر اینکه مراکز مراقبت در منزل تحت الزامات قانون است، تصریح کرد: ارائه خدمات با کیفیت و بهبود مستمر کیفیت از اولویت ها است. محافظت از درخواست کنندگان در برابر اعمال غیرقانونی و الزام به رعایت استانداردهای درمانی و مراقبتی از سیاست های این مرکز است تا آزاری برای گیرنده و ارائه دهنده خدمات پیش نیاید .
مدیر مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان با تاکید بر اینکه دفاتر ارائه خدمات بهداشتی 3 گونه هستند، تصریح کرد: این مراکز شامل مراکز مشاوره پرستاری، مامایی و مراکز مراقبت در منزل است. مرکز مشاوره تنها اجازه ارائه مشاوره دارند و الزام پزشکی ندارند، اما مراکز مراقبت در منزل تحت الزامات قانونی وزارت بهداشت و تحت نظارت مسئولان فنی 24 ساعت آماده ارائه خدمات با مسئولیت پزشک هستند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح به صورت پایلوت، در تابستان با کمک پرسنل جهاد دانشگاهی اصفهان انجام و مشکلات و خطاهای طرح برطرف شد. از اول آبان نیز مجوز این مرکز صادر شد و تاکنون 400 تماس داشتیم که 15 درصد ارائه خدمات انجام شده است.
خادم الفقرا همچنین گفت: اپراتورها از کارشناسان مامایی و پرستاران انتخاب شده اند تا اطلاعات پزشکی کافی برای مشاوره به بیمار را داشته باشند.
مدیر مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان با بیان اینکه خدمات ارائه شده در مرکز درمان و مراقبت در منزل اورژانسی نیست، اظهار کرد: اگر بیمار حالت اورژانسی داشت به او گفته می شود که با 115 تماس بگیرد و از طرفی از اورژانس خواستیم که اگر موارد غیر اورژانسی دارند به ما ارجاع بدهند که این موضوع در حال بررسی است.
خادم الفقرا اضافه کرد: این طرح در فاز اول به ارائه خدمات اولیه بهداشتی و پزشکی در منزل اختصاص دارد و در فاز های بعدی نوزادان ترخیص شده و بیماران ترخیص شده از ICU و در فاز سوم گردشگری سلامت را مدنظر داریم.
وی با بیان اینکه در آینده یک بیمارستان کوچک در منزل خواهیم بود، تصریح کرد: با بررسی تجربه کشورهای موفق در این زمینه در میابیم که بسیاری از کشورها این طرح تحت پوشش بیمه اجرا می شود که بازخورد خوبی دارد. اگر در ایران نیز به صورت پوشش بیمه ای به اجرا در بیاید بسیاری از مشکلات هزینه را از دوش خوانوارها برداشته و ارتقای سلامت کمک خواهد کرد.
مدیر مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان، گفت: معاونت پرستاری وزارت بهداشت سال گذشته پیشنهاد کرد که ارایه خدمات درمان و مراقبت در منزل زیر پوشش بیمه قرار بگیرد که با توجه به محدودیت‌های مالی فعلی، ممکن است این کار به تعویق بیفتد اما حمایت از اجرای این طرح‌ها برای دولت به صرفه است زیرا بار کاری آن را کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه این مرکز دارای بخش تحقیقات و توسعه است، تصریح کرد: این مرکز زیر مجموعه معاونت پژوهشی است و می‌توان از اطلاعات آن برای پژوهش‌ها و رصد مشکلات استفاده کرد.
احمد رسالت، مسئول فنی مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان نیز یکی از اهداف راه‌اندازی این مرکز را کاهش ورود بیماران بدون مورد به بیمارستان‌ها اعلام و تاکید کرد: وقتی پزشکی داخل منزل بر بالین بیمار قرار می‌گیرد می تواند با خیالی آسوده، راهنمایی و مشاوره کند.
مدیر مرکز درمان و مراقبت در منزل جهاد دانشگاهی اصفهان در نهایت ابراز امیدواری کرد که با همکاری بین بخشی و پتانسیل بالای جهاد بتوان این مرکز را با موفقیت پیش برد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123966/کاهش-بستری-بی‌دلیل-در-بیمارستان-با-ارائه-خدمات-درمانی-در-منزل
بستن   چاپ