پیام سپاهان
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد
تکمیل مرمت ترک شانزدهم مسجد امام در سال آینده
شنبه 5 بهمن 1398 - 11:15:45
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: امیدواریم در سال 1399 مرمت ترک شانزدهم مسجد امام(ره) که دشوارترین بخش کار به لحاظ اجرایی است به پایان برسد.

فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به بیش از هزار و 900 بنای میراثی ثبت شده در فهرست ملی اظهار داشت: عملیات مرمت ایوان عمارت عالی قاپو در حال تکمیل است. از هجده ستون چوبی ایوان عمارت عالی قاپو، پنج ستون طی سالهای پیش از انقلاب استحکام بخشی شده بود و از سیزده ستون باقی مانده، 9 ستون نیازمند مرمت و استحکام بخشی بود.
وی افزود: از سال 1386 عملیات مرمت ستونها توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آغاز شد. این عملیات شامل پایین آوردن ستونها، مرمت و استحکام بخشی آنها، بهبود بخشی اتصال ستونها به سقف، بهبود بخشی اتصال ستونها به کف، و در نهایت جایگذاری مجدد ستونها بوده و طی سیزده سال گذشته برای نه ستون عمارت انجام یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: به همراه این عملیات مرمت ایوان عمارت عالی قاپو مرمت سقف ایوان شامل؛ مرمت کلافهای سقف و مرمت تزئینات آلت و لقط سقف، بهبود اتصال ایوان به بدنه ساختمان، مرمت کف ایوان و مرمت تزئینات نقاشی ایوان انجام گرفته است.
تکمیل ترک شانزدهم در سال آینده
وی به عملیات مرمت گنبد مسجد امام (ره) به عنوان یکی از بناهای شاخص در میدان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: عملیات مرمت کاشیکاری های سطح گنبد مسجد امام اصفهان که از سال 1391 با مرمت کاشی های دو تَرک از شانزده ترک گنبد آغاز شده بود و طی شش سالِ اخیر با مرمت دوازده ترک دیگر ادامه یافته است. در حال حاضر ترک پانزدهم این گنبد در دست مرمت است و امیدواریم در سال 1399 این عملیات با مرمت ترک شانزدهم که دشوارترین بخش کار به لحاظ اجرایی خواهد بود به پایان برسد.
گفتنی است این گنبد که ساخته دست معماران عهد صفوی است مانند بسیاری از گنبدهای عظیم دوره اسلامی معماری ایران به صورت دو پوسته اجرا شده و بلندی راس این گنبد از سطح زمین به 52 متر می رسد. عظمت این گنبد، معماری استادانه، موقعیت مکانی آن در میدان تاریخی نقش جهان و ویژگیهای معماری همچون انعکاس شگفت انگیز صدا در فضای گنبد خانه مسجد، از جمله شاخصه هایی به شمار می رود که آن را به عنوان یک از نمادهای مهم معماری اسلامی ایران در جهان تبدیل کرده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123704/تکمیل-مرمت-ترک-شانزدهم-مسجد-امام-در-سال-آینده
بستن   چاپ