پیام سپاهان
اصفهان دارای رتبه 11 کشور در پوشش نوآموزان پیش‌دبستانی است
جمعه 4 بهمن 1398 - 08:45:20
پیام سپاهان - اصفهان- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: این منطقه رتبه یازدهم کشوری را در پوشش نوآموزان پیش‌دبستانی پس از استان‌هایی مانند گیلان، چهارمحال و بختیاری، مازندران، لرستان، کرمانشاه، گلستان، همدان، کردستان، قم و اردبیل دارا ست.

شهین جوانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از علل مهم جایگاه فعلی استان در کشور در جذب نوآموزان پیش‌دبستانی، صدور مجوز توسط سازمان‌هاو موسساتی است که به موازات آموزش و پرورش اقدام نموده‌اند و اسامی نوآموزان تحت پوشش سایر دستگاه‌ها در سامانه سناد (سامانه نام‌نویسی الکترونیکی دانش‌آموزان) ثبت نشده و در نرخ پوشش استان لحاظ نمی‌شود.
وی سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی، شهرداری، هلال احمر، جامعه القرآن، بسیج، مکتب القرآن و امور مساجد را از جمله سازمان‌های دارای کلاس پیش‌دبستانی برشمرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه پیش‌دبستانی با کیفیت و پایدار زمینه‌ساز فقرزدایی از جامعه است ادامه داد: در توسعه کمّی نرخ پذیرش نوآموزان دوره پیش‌دبستانی هدف کمّی 76 درصد است که عملکرد استان اصفهان با تفاضل نرخ 1.1- دارای عدد 74.7 درصد می‌باشد.
وی بیان کرد: پرورش مهارت‌های جسمی- حرکتی، دهنی، روحیه، صفات اخلاقی و اجتماعی، انس با قرآن، پرورش هویت ملی کودکان و مهارت‌های زبان فارسی، ارتقای سطح بهداشت و ایمنی و اشنایی با محیط زیست و انس با طبیعت از جمله اهداف برنامه فعالیت‌های دوره پیش‌دبستانی است.
جوانی با تاکید براینکه پوشش پیش‌دبستانی در سال‌های اخیر روند روبه رشدی داشته است اظهارداشت: پوشش پیش‌دبستانی از 47.77 درصد در سال تحصیلی 93-92 به 74.7 درصد در سال تحصیلی 98-97 افزایش یافته‌است.
وی یادآوردشد: 10.79 درصد کودکان لازم التعلیم چهارساله و 63.81 درصد کودکان لازم التعلیم پنج ساله زیر پوشش مراکز پیش‌دبستانی آموزش و پرورش هستند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تحقق اهداف دوره آموزش پیش‌دبستانی با توجه به زیرساخت‌های تعلیم و تربیت در سند تحول، همسوسازی محتوای آموزشی و توجه به آموزش مهارت‌های پایه در راستای اهداف برنامه آموزش و مداخله به هنگام به منظور کاهش نرخ تکرار پایه و صرفه جویی اقتصادی را از ضرورت‌های استفاده از محتوای آموزش و پرورش در مراکز پیش‌دبستانی دانست.
وی گفت: پوشش صد درصدی دوره پیش‌دبستانی در برنامه ششم توسعه در مناطق محروم و دوزبانه با استفاده از منابع دولتی و در سایر مناطق با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم و سایر نهادها، اختصاص منابع مالی برای ارزیابی سلامت جسمی و روانی کودکان در بدو ورود به پیش‌دبستانی و نیز مدیریت یکپارچه، هدایت و ارزشیابی دوره پیش‌ از دبستان از حیث برنامه درسی، محتوای آموزشی و محیط های یادگیری از برنامه‌های حوزه آموزش پیش‌دبستانی و مبتنی بر برنامه اجرائی سند تحول بنیادین و برنامه‎‌های ششم توسعه ملی است.
جوانی توسعه کمّی نرخ پذیرش نوآموزان دوره پیش‌دبستانی و توسعه و تعمیم دوره دوساله پیش‌دبستانی در مناطق 2 زبانه را از جمله برنامه‌ها در راستای پوشش صد درصدی دوره پیش‌دبستانی بیان و عنوان کرد: هدف کمّی ما در دوره دوساله آموزش پیش‌دبستانی در مناطق دوزبانه، یکهزار و 184 نوآموز است درحالی که عملکرد استان یکهزار و 71 نفر بوده‌است که نشان می‌دهد 113 نفر از هدفمان فاصله داریم.
وی تصریح کرد: سهمیه امسال استان اصفهان سه هزار نوآموز بی‌بضاعت و عشایری بود که 2 هزار و 300 نفر پوشش داده ‌شدند و 700 نفر از هدف عقب هستیم.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: آمار نوآموزان بی بضاعت و 2 زبانه جذب نشده در سال تحصیلی 98-97 در مجموع 813 نفر است که به طور میانگین به 325 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.
وی سنجش کیفیت در دوره پیش‌دبستانی را در دو بخش فرآیندی (فعالیت‌های در حال انجام) و برآیندی (وضعیت تحول و تعالی کودکان) متمرکز دانست و تصریح کرد: آمارهای مربوط به بررسی تاثیر دوره پیش‌دبستانی در پیشرفت تحصیلی پایه اول نشان می‌دهد 2.44 درصد دانش‌آموزان پایه اول را تکرار می‌کنند که نیمی از این دانش‌آموزان یعنی 1.22 درصد دانش‌آموزان ‌تکرار پایه اول، سابقه آموزش دوره پیش‌دبستانی نداشته‌اند که این افراد بیشتر حاشیه‌نشین هستند.
جوانی همچنین اجرای طرح "پاسخ به مداخله در دوره پیش از دبستان" را در راستای زیرپوشش قراردادن نوآموزان دارای مشکلات یادگیری بیان کرد و افزود: رشد همه جانبه کودک، جلوگیری از پیشرفت اختلال یا پیشگیری از بروز نارسایی‌های ثانوی، کاهش نیاز به خدمات آموزش و پرورش ویژه در سنین مدرسه‌ای و نیز صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه‌های بهداشتی و آموزش و پرورش (تکرار پایه اول) از اهداف برنامه آموزش و مداخله به هنگام در دوره پیش‌دبستانی است.
در سال تحصیلی 98-99 بیش از920 هزار و500 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و300 آموزشگاه استان اصفهان تحصیل می‌کنند.
برچسب‌ها
مدارس اصفهان دانش‌آموزان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123623/اصفهان-دارای-رتبه-11-کشور-در-پوشش-نوآموزان-پیش‌دبستانی-است
بستن   چاپ