پیام سپاهان
وزیر بهداشت:
کاهش مصرف نمک مرگ و میرها را 65 درصدکاهش می دهد
پنجشنبه 3 بهمن 1398 - 09:54:27
پیام سپاهان - کاشان - وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با کاهش 30درصدی نمک بین افراد و خانوارهای ایرانی، 65 درصد مرگ و میرها کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر ، سعید نمکی شامگاه چهارشنبه در جمع تعدادی از سفیران سلامت کاشان که در قالب طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: پیش از این و در زمان‌های نه‌چندان دور به دلیل اینکه آموزش به خانواده‌ها داده نمی‌شد مرگ و میرها در خانواده‌های ایرانی و به‌ خصوص بین کودکان زیاد بود.
وی با بیان اینکه در دهه های پیش، از هر یک‌هزار نوزاد تازه متولد شده به طور متوسط 130 نوزاد در کشور به یک سالگی نمی‌رسید، ابراز داشت: در بین زنان باردار نیز از هر 100 هزار زن باردار حداقل 250 زن باردار فوت می‌کردند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه یکی علت‌های اصلی این مرگ و میرها نبود افراد آموزش دیده برای تشخیص به‌موقع در خانواده‌ها بود، تصریح کرد: یکی از مهمترین وظائف سفیران سلامت مراقبت از وضعیت سلامتی و بهداشتی اعضای خانواده و دیگران در مقابل بیماری‌ها و کمبودهاست.
وی با اشاره به نقش بهورزها در سلامت افراد و خانواده ها تصریح کرد: پیش از این ما توانستیم شش بیماری مهلک را به‌وسیله واکسن و با تلاش و همت بهورزان کشور مهار کنیم که این نشان از خدمات بهورزان در توسعه ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی است.
پیشروی ایران در بسیاری از شاخص‌های بهداشتی و درمانی در بین کشورهای شرق مدیترانه
نمکی با بیان اینکه ایران در 23 کشور شرق مدیترانه در خیلی از شاخص‌های بهداشتی و درمانی جز کشورهای پیشرو است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید توجه خود را به معضلاتی همچون تروماها، سرطان‌ها، فشار خون و دیگر آسیب‌های مشابه معطوف کنیم.
وی با اشاره به اینکه پیش از این هزینه‌های واکسیناسیون برای هر نوزاد با دلار هفت تومانی 35 تومان می‌شد، اذعان داشت: اما امروزه هزینه نگهداری بیماران در ICU و CCU و همچنین دوره‌های شیمی درمانی در ارزان‌ترین شرایط مبالغی هنگفت است و به همین دلیل باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را توسعه دهیم.
آموزش آسان‌ترین و موثرترین راه اقدامات پیشگیرانه
وزیر بهداشت یکی از راه‌های توسعه اقدامات پیشگیرانه را آموزش دانست و تاکید کرد: آموزش با تغییر رفتار و سبک زندگی مردم آسان‌ترین و موثرترین راه در این زمینه است.
وی با اشاره به برگزاری طرح ملی فشار خون در کشور بیان داشت: در سال 97 از 380 هزار آدم فوتی در کشور حدود 97 هزار نفر به دلیل فشار خون بالا بوده است.
نمکی با بیان اینکه هموطنان باید در تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی مناسب اهتمام جدی داشته باشند، افزود: با کاهش 30 درصدی نمک در کشور و در بین خانوارهای ایرانی 65 درصد مرگ و میرها کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه بین 40 تا 60 درصد مردم نمی‌دانند که بیماری فشار خون دارند، یادآور شد: این افراد موقعی متوجه می‌شوند که دچار عارضه‌ای شوند و بعد از آن هم هزینه اقدامات درمانی بیش از پیشگیری است.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی حضور سفیران سلامت در خانواده‌ها را به منظور آموزش صحیح اعضای خانواده و تغییر سبک زندگی دانست و تصریح کرد: با انتقال آموزش‌های داده شده خانواده‌ها می‌توانند اقدامات پیشگیرانه از بیماری‌ها را به خوبی انجام و پیگیری کنند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123559/کاهش-مصرف-نمک--مرگ-و-میرها-را--65-درصدکاهش-می-دهد
بستن   چاپ