پیام سپاهان
آب جاری در زاینده‌رود منحصر به محیط زیست است
پنجشنبه 3 بهمن 1398 - 08:37:05
پیام سپاهان - اصفهان -  معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: آبی که از 25 دی امسال در بستر رودخانه زاینده‌رود جریان یافت منحصر به محیط زیست است و بخش‌های دیگر مانند صنعت و کشاورزی حق برداشت از آن را ندارند.

خروجی سد زاینده‌رود برای تامین بخشی از حقابه محیط زیست از بامداد 25 دی امسال افزایش و آب این رودخانه پس از حدود یک ماه مجدد و به مقدار کم در کلانشهر اصفهان جریان یافت.
بابک ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه ابلاغی توزیع آب، مقرر بود در ماه‌های دی، بهمن و اسفند امسال و فروردین و اردیبهشت سال آینده به ترتیب 2، 2، پنج، 24 و 22 میلیون متر مکعب آب برای پایداری و استمرار جریان آب در بستر رودخانه زاینده‌رود و بخش محیط زیست رها شود.
وی با بیان اینکه میزان آب در نظر گرفته شده برای ماه‌های دی، بهمن و اسفند کم و ناکافی بود و حتی منجر به خشکی بستر زاینده‌رود در اصفهان شد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، مقرر شد که با کسر سهم از فروردین و اردیبهشت، 10 میلیون برای بهمن و 10 میلیون متر مکعب برای اسفند آب رها شود.
ابراهیمی توضیح داد: این کار با توجه به دغدغه فعالان محیط زیست و پیگیری مسوولان از جمله استاندار اصفهان صورت گرفت و تصمیم‌گیری‌های بعدی درباره رهاسازی آب رودخانه در ستاد احیای زاینده‌رود که مقرر است به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شود، صورت می‌گیرد.
به گفته وی، شورای هماهنگی حوزه آبریز زاینده‌رود حذف و به جای آن ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل می‌شود هرچند تا کنون این ستاد تشکیل جلسه نداده است.
ابراهیمی احتمال اینکه آب رها شده برای ماه بهمن و اسفند به تالاب گاوخونی برسد را کم دانست و اظهار داشت: این آب به احتمال زیاد تا اواسط شبکه منطقه آبشار جریان خواهد داشت هرچند در زمان حاضر تالاب گاوخونی، از محل زهاب‌های کشاورزی، آب دریافت می‌کند.
حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان برای هر سال 176 میلیون متر مکعب تعیین شد و امسال بخشی از آب زاینده‌رود به این تالاب رسید اما به گفته مسوولان و فعالان محیط زیست هنوز بخش اعظمی از حقابه این مکان تامین نشده است.
خشک شدن بستر زاینده‌رود در اصفهان در دی ماه امسال، واکنش بسیاری در بین مردم به‌ویژه فعالان زیست محیطی به‌همراه داشت و با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از پرندگان مهاجر، آنها خواهان تداوم جریان آب در بستر آن شدند.
میزان ذخیره فعلی سد زاینده‌رود حدود 316 میلیون مترمکعب است درحالیکه ظرفیت این سد حدود یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب می‌باشد.
میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری (مهر 98) تاکنون حدود 400 میلی‌متر اندازه‌گیری شده اما در مدت مشابه سال گذشته، این مقدار 748 میلی متر بود که نشان می‌دهد وضعیت بارش‌ها نسبت به سال قبل کمتر است.
زاینده‌رود به‌طول بیش از 400 کیلومتر، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و محیط زیست و هستی تالاب گاوخونی داشته و در دهه‌های اخیر به‌علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت در پایین دست در فصول گرم با خشکی مواجه شده است.
برچسب‌ها
زاینده رود اصفهان شرکت آب منطقه ای

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123553/آب-جاری-در-زاینده‌رود--منحصر-به-محیط-زیست-است
بستن   چاپ