پیام سپاهان
یک استاد اقتصاد مطرح کرد
به طور قطع بازار به شرایط ثبات قبل بازمی‌گردد
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 1:13:41 PM
ایرنا
پیام سپاهان -   استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: نوسانات ارز و افزایش نرخ دلار به دلیل برخی اتفاقات در منطقه، کوتاه مدت است به طور قطع بازار به شرایط ثبات قبل باز می گردد.

کمیل طیبی در خصوص نوسانات ارزی کشور، با بیان این‌که بازار داخلی ارز با بازار طلا همبستگی دارد و با افزایش یکی شاهد افزایش دیگری خواهیم بود، گفت: به طور قطع مسیر تحولات بازارهای دارایی و مالی جهانی منجر به ایجاد انتظارات جدید در بازار ارز می شود، از سوی دیگر شدت گرفتن تنش ها بر بازارهای داخلی اثرگذار است.
طیبی افزود: در اثر این تغییرات اگر شرایط تنش‌زا تداوم نیابد، کوتاه مدت و موقت خواهد بود و بازارهای داخلی و نرخ ارز به شرایط سابق خود برمی‌گردد.
وی با بیان این‌که نگاهی به تاریخچه بازار ارز نشان می‌دهد که هر ساله در زمستان شاهد افزایش نرخ ارز هستیم، اظهار کرد: روند افزایش نرخ ارز به طور معمول خود را در پاییز و به ویژه آذرماه نشان می‌دهد، اما اکنون بازار ارز دیگر توان افزایش دوباره قیمت را ندارد، چراکه تقاضا برای سال جدید میلادی و تسویه حساب‌ها وجود ندارد.
این استاد اقتصاد ادامه داد: از سوی دیگر امسال تقاضا برای سفرهای خارجی حدود 25 درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.
وی با پیش‌بینی بازار ارز در ماه‌های پایانی امسال، گفت: برای نرخ دلار حتی با در نظر گرفتن نرخ تورم، معتقد به کانال 14 هزار تومان نیستم و اگر دلار به این رقم برسد حباب گونه است و تا پایان سال دلار در محدود 13 تا 13500 تومان خواهد بود.
طیبی با تاکید بر اینکه تنش های سیاسی به ضرر شاخص های اقتصادی است و موجب تاثیر منفی بر سرمایه گذاری می شود، افزود: در شرایط نامطمئن انگیزه برای سرمایه گذاری کمتر می شود.
وی با بیان اینکه شوک‌های آنی اقتصادی بر رشد اقتصادی در بلندمدت اثرگذار خواهد بود، تاکید کرد: به طور قطع این تنش‌ها، سیگنال‌های خوبی برای اقتصاد نیست و موجب تشدید نوسانات قیمتی خواهد شد و در درازمدت برخی بخش‌ها را به رکود خواهد برد.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123483/به-طور-قطع-بازار-به-شرایط-ثبات-قبل-بازمی‌گردد
بستن   چاپ