پیام سپاهان
560 میلیارد ریال به طرح‌های مدیریت جامع آبخیزداری اصفهان اختصاص یافت
يکشنبه 29 دي 1398 - 13:41:38
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری اصفهان گفت: 560 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به طرح‌های مدیریت جامع آبخیزداری این استان اختصاص یافت.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان روز یکشنبه به نقل از محمدحسین شاملی افزود: طرح‌های مدیریت جامع آبخیزداری در 23 شهرستان از 24 شهرستان استان، در 37 حوضه و بصورت 120 زیر پروژه اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: مطالعات این بخش در پنج حوضه انجام شده و اجرای عملیات سازه‌ای در 37 حوضه شامل سازه های سنگی ملاتی، پخش سیلاب و بندهای خاکی اجرا می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اهمیت نظارت و ارزیابی بر طرح‌ها از ابتدا تا انتها خاطرنشان کرد: خرید آبگرمکن خورشیدی، جایگزینی سوخت فسیلی (یارانه حمل سیلندر گاز)، اجرای کمربند حفاظتی و اجرای عملیات کنترل جوندگان موذی در تاغزارها، اجرای طرح حدنگاری( کاداستر) از دیگر بخش‌های این طرح به شمار می‌رود.
شاملی افزود: بهبود وضعیت 209 حلقه چاه، 69 دهنه چشمه، 68 رشته قنات، حفاظت بیش از هفت هزار هکتار از مزارع از خطر سیلاب، کنترل سیلاب در روستاها و شهرها، کاهش فرسایش، کاهش رسوب‌گذاری در مخازن سدهای بزرگ، کنترل و کاهش رسوب ورودی به رودخانه‌های استان و استان همجوار از مزایای طرح های مدیریت جامع آبخیزداری در اصفهان است.
وی با اشاره به 766 فقره پرونده تخریب و تصرف و خلع ید اراضی ملی، 136 فقره پرونده به کشفیات چوب یا ذغال قاچاق، حریق و بوته‌کنی توسط یگان حفاظت اقدام عملیاتی خاطرنشان کرد: تاکنون تمامی طرح‌های صندوق توسعه ملی درسال جاری بطور میانگین 71 در صد پیشرفت فیزیکی داشته است.
شاملی گفت: به‌منظور ارتقاء عملکرد نیاز است که مطالعات در همه بخش‌ها بصورت تجمیعی و با شرح خدمات متناسب و بصورت مطالعات تفصیلی اجرایی صورت پذیرد و تجمیع اعتبارات استانی و ملی کمک شایانی به عملکرد بهتر می‌کند.
شاملی ادامه داد: استمرار اعتبارات ملی، بخصوص متناسب با شرایط اقلیمی و تخصیص اعتبارات بصورت پروژه ای و حوضه محور از جمله ضروریات این عرصه به شمار می‌رود.
در مدیریت جامع حوزه آبخیز با هدف نهایی توسعه پایدار، برنامه‌ها بر اساس رعایت رفاه حال آبخیزنشینان و حفظ و احیاء منابع طبیعی انجام می‌شود.
استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را معادل 9.8 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل معادل (4 درصد)، 6 میلیون هکتار مرتع معادل (64 درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( 32 درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در 2 شهرستان فریدون‌شهر با 40 هزار هکتار و سمیرم با 25 هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل درکمتر از 0.1 هکتار است اما با وجود سطح کم تنوع گونه‌ای خوبی ( 35 گونه درختی ودرختچه ای) دارد.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه 3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر 16 کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار 100 هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده‌اند.
برچسب‌ها
منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123156/560-میلیارد-ریال-به-طرح‌های-مدیریت-جامع-آبخیزداری-اصفهان-اختصاص-یافت
بستن   چاپ