پیام سپاهان
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی:
میزان افلاتوکسین شیر در ایران رو به کاهش است
يکشنبه 29 دي 1398 - 12:56:01
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک متخصص تعذیه و رژیم درمانی ادعای مطرح شده در خصوص وجود سم افلاتوکسین در شیر مصرفی صنعت لبنیات کشور را هیاهو دانست و آن را عامل ایجاد استرس و تشویش اذهان عمومی عنوان کرد.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه با این هیاهوی ایجاد شده در جامعه موافق نیستم، اظهار کرد: این اتفاق تنها استرس را در جامعه زیاد می کند و به هیچ وجه صحت ندارد.
وی افزود: در وهله اول باید بدانیم که تمام شیرهای موجود (شیرهای فله ای و سنتی و پاستوریزه) دارای افلاتوکسین هستند ، اینکه شیر افلاتوکسین دارد یا نه مهم نیست، بلکه میزان این سم نباید از حد استاندارد تجاوز کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه منکر وجود این سم در شیر نیستم، تصریح کرد: میزان این ماده در حد استانداردهای آمریکا و ایران است.
غیاثوند ادامه داد: مقدار افلاتوکسین M1 در شیر طبق استاندارد داخلی کشور بین 50 الی 60 نانوگرم در هر لیتر است. زمانی که این حد مجاز را با استاندارد کدکس CODEX (کمیسیون بین‌الملل کدکس مواد غذایی) اروپا مقایسه کنیم، کمی بالاتر است. استاندارد اروپا کمی سختگیرانه تر است و میزان افلاتوکسین شیر کمتر از 50 نانوگرم در هر لیتر محاسبه می شود.
این متخصص تعذیه و رژیم درمانی افزود: زمانی که نمونه شیرهای ایران را با استاندارهای امریکا مقایسه کنیم، حتی یک نمونه شیر آلوده هم نداریم، زیرا به طور متوسط بر اساس استاندارهای ایران بین 100 نانوگرم در هر لیتر و در امریکا بین 500 نانوگرم در هر لیتر است.
غیاثوند روند وجود افلاتوکسین در شیرهای ایران را نسبت به سال های گذشته رو به کاهش اعلام کرد و گفت: بررسی 50 مطالعه در 10 سال گذشته در ایران نشان می دهد که میزان این سم در مجموع در نمونه شیرهای ایران رو به کاهش بوده است.
به گفته وی در نمونه هایی که از کارخانه های معتبر ایران گرفته می شود، کمتر از یک درصد آلودگی وجود دارد.
غیاثوند اضافه کرد: با توجه به اینکه مصرف شیر در ایران کمتر از اروپا است، حتی با وجود اینکه میزان افلاتوکسین در ایران کمی از استاندارد اروپا هم بیشتر است، خطر جدی سلامت مردم ایران را تهدید نمی کند.
جوشاندن زیاد شیر افلاتوکسین را از بین نمی‌برد
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص جایگزینی شیرهای فله ای به جای شیرهای پاستوریزه، خاطرنشان کرد: این ادعا که شیرهای سنتی سالم تر از شیرهای پاستوریزه هستند، ادعایی کذب است. زیرا با توجه به اینکه این نمونه شیر از یک گاوداری تهیه می شود و احتمال اینکه آن گاوداری میزان آلودگی بالاتری داشته باشد، وجود دارد، درنتیجه ریسک آلودگی در این شیرها بالاتر است.
وی با بیان اینکه تصور اینکه فکر کنیم با جوشاندن بیشتر شیرهای فله ای و سنتی می توان میزان این سم را از بین برد، کاملا اشتباه است، تصریح کرد: افلاتوکسین تحت تاثیر حرارت از بین نمی رود، همانطور که در نمونه های استریل نیز وجود دارد. جوشاندن بیش از حد شیر به مواد مغذی موجود در شیر از جمله ویتامین B2 یا ریبوفلاوین آسیب می زند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/123124/میزان-افلاتوکسین-شیر-در-ایران-رو-به-کاهش-است
بستن   چاپ