پیام سپاهان
دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا در فولاد مبارکه ساخته شد
یکشنبه 29 دی 1398 - 12:29:02 PM
ایرنا

پیام سپاهان- دستگاه پیچش گرم یک دستگاه شبیه‌ساز است و این امکان را فراهم می‌کند که در فرآیند تولید فولاد به‌جای تولید یک ذوب تستی به میزان 200 تن و به ارزش حدودی یک میلیارد تومان یا یک تختال به ارزش حدودی صد میلیون تومان چند نمونه کوچک مورد آزمون قرار گرفته و دربارۀ امکان تولید آن تصمیم‌گیری شود.

روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان روز یکشنبه به نقل از `محمدرضـا طرقی‌نژاد` افزود : دستگاه پیچش گرم با کرنش بالا (تا 30 بر ثانیه)، دستگاهی با فناوری پیشرفته است که برای اولین بار در مقیاس صنعتی، به همت دانشمندان و متخصصان داخلی در ایران طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: معروف‌ترین شرکت سازنده دستگاه پیچش گرم در جهان، شرکت GLEEBLE آمریکاست که قیمتی در حدود 700 هزار دلار آمریکا دارد و به دلیل تحریم‌های کنونی، اجازه فروش آن به ایران داده نمی‌شود.

عضــو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری این طرح اظهار داشت: باتوجه‌ به هزینه تمام‌شده ساخت داخلی این دستگاه که بیش از 12 میلیارد و 200 میلیون ریال است، معادل 75 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده و از خروج ارز حاصل جلوگیری شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه واحد متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه برای طراحی مواد جدید به بررسی رفتار کارپذیری و پدیده‌های بازگشت دینامیکی و استاتیکی و همچنین دماهای بحرانی این مواد قبل از نورد گرم نیاز دارد، بنابراین ساخت این دستگاه اولین گام در طراحی و تولید محصولات جدید است که هم‌اکنون در سرلوحه اهداف استراتژیک این شرکت قرار دارد.

به گفته وی طراحی سیکل ترمومکانیکال فرایند نورد داغ و فورج ورق و مقاطع، تعیین ظرفیت موردنیاز برای غلتک‌های نورد،  بهینه‌سازی خط نورد گرم شامل گشتاور موردنیاز، سرعت غلتک‌ها، زمان بین‌پاسی، دما و بهینه‌سازی ساختارهای متالورژیکی در محصولات تولیدی از دیگر توانایی‌های این دستگاه است که می‌تواند مورداستفادۀ اساتید دانشگاه، دانشجویان و محققان و صنایع سراسر کشور قرار گیرد.

طرقی‌نژاد ادامه داد:امکان مطالعه گستره وسیعی از آلیاژها شامل آلیاژهای دما بالا نظیر سوپرآلیاژها و فولادهای نسوز، قابلیت شبیه‌سازی فیزیکی مرحله خشن‌کاری نورد که مستلزم کرنش‌های بسیار زیاد است، قابلیت ایجاد محدوده وسیعی از پارامترهای فرایندی شامل دما، نرخ کرنش و تنش اعمالی، امکان انجام آزمون مشابه دیلاتومتری جهت تشخیص دمای استحاله و امکان طراحی آلیاژهای کارپذیر از دیگر توانایی‌ها و قابلیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین این دستگاه به یک کورۀ القایی توان بالا تجهیز شده که امکان انجام آزمایش تا دمای یکهزار و 600 درجه سانتی‌گراد را فراهم آورده است همچنین این دستگاه مجهز به یک سامانه خنک‌کننده است که توانایی سرمایش سریع فولاد در محیط‌های هوا، مخلوط آب‌وهوا و آب را دارد.

عضــو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری این طرح خاطرنشان کرد: می‌توان ادعا کرد که با طراحی و شبیه‌سازی فرایندهای ترمومکانیک نورد داغ انقلابی در طراحی و توسعۀ فولادهای نوین در شرکت فولاد مبارکه اصفهان رخ داده است.

 این دستگاه با حمایت مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و توسط پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شده است.

دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا که ساخت آن تا پیش از این در انحصـــــار شرکـــــت‌های آمریکایی بود و کشور ایران به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه از داشتن آن محروم شده بود، برای نخستین بار در کشور با حمایت و همکاری شرکت فولاد مبارکه و به همت دانشمندان و متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد و در دومین نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد رونمایی شد.

مجتمع فولاد مبارکه در 75 کیلومتری جنوب غرب اصفهان بزرگترین واحد صنعتی تولید ورق های فولادی در ایران است و نیز سالانه 7.2 میلیون تن فولاد خام تولید می‌کند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/123109/دستگاه-پیچش-گرم-با-نرخ-کرنش-بالا-در-فولاد-مبارکه-ساخته-شد
بستن   چاپ