پیام سپاهان
اعضای شوراهای اسلامی استان اصفهان خواهان رسیدگی بیشتر به روستاها شدند
سه شنبه 24 دي 1398 - 18:33:32
پیام سپاهان - اصفهان - شماری از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان، رسیدگی بیشتر به وضعیت روستاها از جمله در امور دهیاری‌ها، کمبود منابع مالی و مهاجرت‌ها را خواستار شدند.

اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای اصفهان روز سه‌شنبه در بیست و ششمین اجلاس شورای اسلامی استان در سالن اجتماعات استانداری گردهم آمدند و در جمع مسوولان از جمله معاونان دفترهای امور شهری و روستایی استانداری به بیان مشکلات مناطق خود پرداختند.
عضو شورای اسلامی شهرستان گلپایگان در این نشست با تاکید براینکه مردم انتظارهای بسیاری از اعضای شوراها و دهیاران دارند، گفت: از طرفی بسیاری از اداره‌ها نیز خواهان اجرا شدن برنامه‌های خود توسط دهیاران هستند در حالی که دهیاری‌ها اختیارات محدودی دارند.
علی اکبر زندی با بیان اینکه لازم است همه اختیاراتی که شهرداری‌ها دارند به دهیاری‌ها نیز واگذار شود، افزود: برخی دستگاه‌های اجرایی به روستاها پاسخگو نیستند و برنامه‌ای برای توسعه آنها ندارند و بودجه‌ای هم در این زمینه هزینه نمی‌کنند.
به گفته وی، سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری به گلپایگان آمدند اما همکاری مناسبی در سطح شهرستان برای اجرای طرح‌های آنها صورت نگرفت.
نماینده شوراهای اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه نیز در این نشست با اشاره به کمبود اعتبار در بودجه دهیاری‌ها گفت: توسعه گردشگری در روستاهای دارای ظرفیت موجب رونق این صنعت در شهرستان‌ها می‌شود و باید روستاهای هدف در این زمینه شناسایی و زمینه مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم شود.
مجتبی نیرومند با بیان‌اینکه سه روستا در این شهرستان از جمله کلهرود و سُه برای رونق گردشگری انتخاب شده‌اند، اضافه کرد: هنوز سرمایه‌گذاران توان ورود برای فعالیت در این مناطق را ندارند و طرح کاروانسرای شهر گز نیز بلاتکلیف مانده است.
وی به موضوع ایجاد شهرک خودرو در شهر گز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح مصوب سال 92 شورای عالی شهرسازی است اما منطقه 12 شهرداری اصفهان نیز در حال احداث شهرک خودرو است که موازی کاری با طرح مصوبه سال 92 محسوب می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر چادگان نیز با انتقاد از برخی مسوولان اصفهان اظهار داشت: توجه چندانی به این شهرستان نمی‌شود و اگر این منطقه از استان جدا شود، مشکلات زیادی برای اصفهان به وجود می‌آید.
فریبرز شجاعی با بیان اینکه دهکده تفریحی عمران زاینده‌رود منتسب به چادگان است اما سود آن بیشتر به استان اصفهان می‌رسد، افزود: این شهرستان با مشکلات بسیاری از جمله نقاط حادثه‌خیز، سرقت و اعتیاد مواجه است اما از طرفی برای 62 روستای آن فقط یک نفر نیروی انتظامی با یک خودرو در نظر گرفته شده است.
نماینده شوراهای اسلامی شهرستان اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر لزوم بازنگری در درجه‌بندی دهیاری‌ها اظهار داشت: برخی روستاهای پُرجمعیت اصفهان دارای نیروی انسانی کافی در دهیاری‌ها نیستند و باید موضوع امنیت شغلی دهیاران نیز تامین شود.
مومنی‌نژاد افزود: باید اختیارات لازم به دهیاران برای مدیریت روستاها داده شود و به آنها به‌طور ویژه نگاه شود نه اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی خود را متولی همه روستاها بدانند.
رییس شورای اسلامی شهرستان خوانسار نیز با تاکید بر ضرورت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در روستاها اظهار داشت: مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشین شدن آنها در شهرهایی مانند خوانسار و گلپایگان مشکلاتی را بوجود آورده است که باید برای کاهش آن تدبیر کرد.
محمدتقی اورعی، خواهان رسیدگی به بخش کشاورزی خوانسار به‌ویژه محصول آلوی آن شد و افزود: این شهرستان علاوه بر ظرفیت‌های بسیار خوب در زمینه گردشگری نیاز به موزه مردم‌شناسی دارد.
به گفته وی، قلعه رحمت‌آباد در این شهرستان، دارای ویژگی‌های تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری بسیار خوبی است و باید به آن رسیدگی و توجه شود.
قلعه رحمت‌آباد در روستایی به همین نام در خوانسار قرار دارد و مربوط به دوران ساسانیان و دارای پنج طبقه است.
اورعی، خواهان بودجه کافی و تامین یک وسیله نقلیه برای جمع‌آوری زباله روستاهای شهرستان خوانسار شد.
همچنین معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه توجه و رسیدگی بیشتر به روستاها باعث کاهش مشکلات شهرها می‌شود، گفت: پیش از انقلاب حدود 75 درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند و جمعیت مولد زیادی داشتیم اما در زمان حاضر این درصد، برعکس شده و بیشتر جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند.
غفار عرب با بیان‌اینکه این موضوع در استان اصفهان، حادتر است، افزود: بر اساس سرشماری سال 95 فقط حدود 12 درصد از جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.
وی با اشاره به پرداخت یکهزار و سه میلیارد ریال اعتبار استانی ملی به حساب شهرداری‌های استان در سال جاری خاطرنشان کرد: با وجود پرداخت این بودجه، هنوز در برخی بخش‌ها عقب هستیم و قرار است اعتبارات دیگری تا پایان سال پرداخت شود.
عرب با تاکید بر اینکه کمک مالی شوراها و شهرداری‌ها به دستگاه‌های اجرایی ممنوع است، تصریح کرد: این موضوع قانونی است و باید پای آن بایستید.
معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان نیز در این نشست با اشاره به تشکیل دهیاری‌ها از 20 سال گذشته در کشور گفت: با وجود گذشت 2 دهه، هنوز بسیاری از قوانین مربوط به آن مشکل دارد که باید شناسایی و برای اصلاح آنها اقدام شود.
روح‌الله شریح اصفهانی، رویکرد کنونی دولت را تثبیت جمعیت در روستاها خواند و افزود: موضوع حقوق و مزایای دهیاران در حال پیگیری است و آیین‌نامه استخدامی دهیاران اصلاح شده است.
وی با بیان اینکه در روستاهای بالای یکهزار نفر جمعیت، دهیاران باید به صورت تمام وقت استخدام شوند، خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار، آمادگی به‌کارگیری تمام وقت دهیاران در روستاهای مورد هدف گردشگری یا مناطق ویژه را داریم.
شریح اصفهانی با انتقاد از باقی‌ماندن میلیاردها تومان اعتبار در حساب برخی دهیاری‌های استان تصریح کرد: در حالی که برخی مناطق از کمبود بودجه گله‌مندند در برخی روستاها اعتبارات زیادی به دلیل تعریف نشدن طرح‌های عمرانی، بدون استفاده مانده است.
وی خواهان اعمال نظارت و مدیریت بیشتر بر روی این اعتبارها و هزینه‌کرد آن در طرح‌هایی شد که برای مردم فایده داشته باشد.
استان اصفهان با پنج میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارای 24 شهرستان، 109 شهر و بیش از یک‌هزار و 700 روستا و آبادی است که حدود 88 درصد از جمعیت آن در شهرها و 12 درصد در روستاها ساکن هستند.
بیش از سه هزار و 500 نفر در استان اصفهان عضو شوراهای اسلامی هستند.
برچسب‌ها
شورای شهر اصفهان استانداری اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122694/اعضای-شوراهای-اسلامی-استان-اصفهان-خواهان-رسیدگی-بیشتر-به-روستاها-شدند
بستن   چاپ