پیام سپاهان
بویین میاندشت، آماده سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری
سه شنبه 24 دی 1398 - 11:38:25 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - برخورداری از رودخانه و چشمه‌های متعدد، زمین‌های حاصل‌خیز، قنات و چشمه، مرکزیت حمل و نقل و داد و ستد کالا، آثار تاریخی چند صد ساله، برف فراوان در زمستان و هوای خنک و معتدل در تابستان از جمله ویژگی‌های منحصر به‌فرد بویین میاندشت است که به گفته کارشناسان و مسوولان، فرصت‌های طلایی و بیشماری را برای سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش گردشگری ایجاد کرده است.

بویین میاندشت در دامنه کوه‌های زاگرس در غرب استان اصفهان یکی از سردترین نقاط کشور در فصل‌های پاییز و زمستان و از خنک‌ترین مناطق در تابستان است که سرمای شدید همراه با بارش برف در این خطه، مناظر طبیعی زیبایی مانند شبنم‌های یخی یا همان شکوفه‌های برفی بر روی درختان را خلق می‌کند.
اگر گذرتان تا کنون به بویین میاندشت نخورده است شاید تصویر معروفی را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید که تعدادی زن و مرد در کنار انبوهی از برف در کوچه‌ای ایستادند و کنار آن نوشته شده که این عکس مربوط به برف چند متری در دهه 50 در بویین میاندشت است و در آن زمان مردم مجبور بودند برای عبور و مرور در زیر برف تونل بزنند.
بررسی آمار و اطلاعات هواشناسی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بویین میاندشت به‌عنوان یکی از سردترین نقاط کشور در فصول پاییز و زمستان معرفی می‌شود و گاهی دمای آن تا 24 درجه سانتی‌گراد زیر صفر و ارتفاع برف در آن به بیش از 2 متر نیز رسیده است.
در حالیکه اصفهان، بیشتر استانی با اقلیم خشک و نیمه خشک در فلات مرکزی کشور به‌شمار می‌آید اما پهناور بودن و گسترش آن تا دامنه کوه‌های زاگرس در غرب باعث شده تا تنوع اقلیمی و چهار فصل مناسبی در آن ایجاد شود و در حالیکه در فصول گرم سال، دمای هوا در شهرهای شرقی آن تا 40 درجه سانتی‌گراد می رسد در غربی‌ترین نقطه این خطه، دمای نزدیک صفر درجه را در شهرهایی مانند بویین میاندشت می‌توان تجربه کرد.
در پاییز و زمستان امسال نیز در چند نوبت سازمان هواشناسی کشور، بویین میاندشت را یکی از سردترین نقاط کشور اعلام کرد که دمای آن تا نزدیک 20 درجه زیر صفر در دی ماه نیز رسید و سرمای هوا و بارش برف هم در چند روز منجر به تعطیلی مدرسه‌ها در این خطه شد.
شهر بویین میاندشت در غربی‌ترین ضلع استان اصفهان در کنار رشته‌های کوه‌های زاگرس مرکزی با جمعیت بیش از 10 هزار نفر و ارتفاع 2 هزار و 430 متر از سطح دریا، یکی از مرتفع‌ترین نقاط کشور نیز به‌شمار می‌آید.
این شهر در فاصله 170 کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان دارای زمستان‌های بسیار سرد با برف دائمی و تابستان‌های معتدل و به‌دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از چشمه‌ها و قنات‌ها و قرار گرفتن در دشت پهناور و همجواری با سلسله کوه‌های زاگرس، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است.
قدمت بویین میاندشت با توجه به یافته‌های باستان‌شناسی حدود سه هزار سال می‌باشد که با توجه به جاذبه‌های طبیعی و قرار گرفتن در مسیر محورهای اصلی غرب استان اصفهان، مکان بسیار مناسبی برای گردشگری است.
بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری بویین میاندشت، هسته اولیه این شهر از دو مکان جغرافیایی " بویین " و " میاندشت " تشکیل شد که بنیادگذاران هر دو از گرجی‌تباران زمان شاه عباس اول هستند. کارشناسان، بویین را به معنای انبار دانستند و میاندشت به معنای واقع شدن در میان دشت نسبتاً وسیعی است.
به طور کلی پنج قوم گرجی، ارمنی، ترک، لر و فارس در بویین میاندشت زندگی می‌کنند و به همین علت نمادی متشکل از پنج پایه در میدان ورودی شمالی شهر قرار دارد.
بویین میاندشت تا قبل از سال 92 جزیی از شهرستان فریدن بود اما در این سال بر اساس تقسیمات کشوری از فریدن جدا و به شهرستان تبدیل شد.

ارتفاع، برف و دشت، مهمترین عوامل سرمای شدید در بویین میاندشت
کارشناسان عوامل بسیاری را برای ایجاد سرمای شدید در بویین میاندشت عنوان کرده‌اند و به گفته معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان، این منطقه در این زمینه بسیار مستعد است و توپوگرافی (نقشه ویژگی‌های فیزیکی سطح زمین) نیز این موضوع را نشان می‌دهد.
نوید حاج‌بابایی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ماندگاری بالای برف در این منطقه افزود: وزش باد شدید و وضعیت دشت مانند آن نیز در این موضوع دخیل است به طوریکه فصل بهار در این خطه 2 ماه دیرتر از وقت معمول آغاز می‌شود.
رییس اداره هواشناسی شهرستان فریدن که در جوار بویین میاندشت قرار دارد نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سه عامل اصلی یعنی ارتفاع زیاد، بارش برف فراوان و دشت بودن منطقه باعث افت شدید دما در بویین میاندشت می‌شود.
نوروز ملکی با بیان اینکه غرب اصفهان یعنی فریدن، فریدونشهر و بویین میاندشت با ارتفاع حدود 2 هزار و 500 متری، بام ایران هستند، افزود: این منطقه در مجاورت کوه‌های زاگرس قرار دارد و با پدیده " باد کوه به دشت " مواجه است به این صورت که جریان باد بر اثر سرمای هوا در ارتفاعات به سمت پایین حرکت می‌کند و با توجه به اینکه این منطقه، حالت دشت گونه و کریدوری دارد، جریان سرد هوا در آن شدید است و دما بسیار کاهش می‌یابد.
وی پوشش برف روی سطح زمین را نیز در این سرمای شدید موثر دانست و خاطرنشان کرد: مردم منطقه به این سرما عادت دارند و در گذشته با حداقل امکانات و یک کُرسی در خانه پاییز و زمستان را سر می‌کردند اما امروز گازرسانی به منطقه صورت گرفته و زیرساخت های لازم برای حمل و نقل وجود دارد.
ملکی با اشاره به اینکه ایستگاه اقلیم‌شناسی تمام خودکار شهرستان بویین میاندشت، خرداد امسال راه‌اندازی شد، گفت: از تابستان امسال پنج شاخص اندازه‌گیری هواشناسی در این ایستگاه به طور تمام خودکار ثبت می‌شود اما پیش از آن به‌صورت نیمه سنتی فقط 2 شاخص دما و میزان بارش اندازه‌گیری می‌شد.
وی به ظرفیت‌های گردشگری زمستانی در بویین میاندشت و شهر همجوار آن یعنی " اَفوس " نیز اشاره و اضافه کرد: پیست اسکی افوس در حال آماده‌سازی و برای تفریح زمستانی مناسب است از طرفی با توجه به معتدل بودن هوای این منطقه در تابستان می‌توان مکان‌های اقامتی و تفریحی در آن ایجاد کرد.
به گفته این کارشناس، فرصت سرمایه‌گذاری برای برخی از صنایع به‌ویژه مواردی که نیاز به سردخانه دارد با توجه به وجود سردخانه های طبیعی در فصول سرد سال در این خطه، وجود دارد.
فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری در پایتخت سرمای ایران
به گفته شهردار بویین میاندشت، همزیستی مسالمت‌آمیز قوم‌های گرجی، ترک ، لر ، فارس و ارمنی در این شهر از جاذبه‌های فرهنگی آن محسوب می‌شود.
شهردار بویین میاندشت در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این خطه تا کنون مغفول مانده است، تاکید کرد که این شهرداری آمادگی کامل برای همکاری با سرمایه‌گذاران را دارد اما تا کنون تعداد کمی برای این موضوع مراجعه کرده‌اند.
عبدالرضا سپیانی با اشاره به اینکه شهرداری بویین میاندشت طرح‌هایی را برای سرمایه گذاری معرفی کرده است، افزود: همه زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این خطه وجود دارد اما در سال‌های گذشته چندان روی این موضوع کار نشد.
وی با بیان اینکه بویین میاندشت، دروازه ورودی غرب استان اصفهان و شاهراه دسترسی به استان‌های غربی و جنوبی کشور است، اظهار داشت: از جمله زمینه‌های سرمایه گذاری در آن می‌توان به مکان‌های اقامتی، گردشگری و تفریحی و هتل اشاره کرد و سازمان همیاری شهرداری‌های کشور می تواند در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی داشته باشد.
از جمله ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در این شهر امکان تبدیل حمام بویین میاندشت به چایخانه سنتی، تبدیل تپه تاریخی بویین میاندشت به سایت موزه، تبدیل دست‌کنده‌های شهر به شهر زیرزمینی و تبدیل پارک جنگلی بویین میاندشت به کمپ گردشگری اعلام شده است.
سپیانی همچنین تاکید کرد که برای نوشتن نام این شهر، نیازی به گذاشتن حرف " و " در بین دو کلمه در اسم بویین میاندشت نیست.
درحالیکه تعدادی از مردم بویین میاندشت اقدام‌هایی را برای توسعه صنعت گردشگری در این خطه با راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی آغاز کرده‌اند اما به نظر می‌آید که گسترش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این خطه نیاز به اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیشتری توسط مسوولان امر و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای آن دارد تا علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه از پدیده مهاجرت از آن جلوگیری کرد.
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122634/بویین-میاندشت،-آماده-سرمایه‌گذاری-برای-توسعه-گردشگری
بستن   چاپ