پیام سپاهان
چرا باید مسجد جامع عتیق اصفهان را ببینیم؟
سه شنبه 24 دي 1398 - 10:10:34
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یکی از قدیمی‌ترین مراکز سکونتگاهی شهر تاریخی اصفهان، میدان کهنه (سبزه‌میدان) و محلات مسکونی حواشی آن است؛ از یهودیه گرفته تا خشینان، جوباره، کران، اشکهان، سنبلان و ...

برای سال‌ها، مسائل قومی و مذهبی به ساکنان این محلات اجازه نمی‌داد هسته سکونتگاهی خود را به هم نزدیک کنند و در این شرایط، میدان کهنه، محل مبادله اقتصادی و فرهنگی آنان بود. پس از فتح اصفهان از سوی اعراب، مردمان این محلات ناگزیر به هم پیوستند و یک شهر پدید آمد؛ شهری که مسجد جامع عتیق، قلب تپنده آن بود. این مسجد، در قرن دوم هجری بنانهاده شد و حیاطی مرکزی با شبستان‌هایی پوشیده دورتادور خود داشت.
بعدها و در هر دوره تاریخی، سلسله‌های مختلف، تغییراتی را در مسجد جامع عتیق پدید آوردند و کتیبه‌ها و لوحه‌هایی بر در و دیوار آن برجا گذاشتند که به گفته عبدالرضا کارگر، نویسنده «مسجد جامع عتیق، موزه‌ای از در و عقیق» امروز این بنا را هم‌زمان به موزه معماری و موزه خوشنویسی ایران بدل کرده است.
مسجد جامع عتیق اصفهان، جایی است که تنها در یک ایوان آن، 2000 مُهر مختلف کنار هم نقش بسته تا به ما درس وحدت در عین کثرت دهد؛ جایی است که پرفسور پوپ، ایستاده زیر گنبد تاج الملک و مدهوش از شگفتی‌های بی‌شمار آن وصیت کرد پس از مرگ در اصفهان دفن شود اما گردشگران داخلی، مسئولان و شهروندان اصفهانی و حتی بازاریانی که دیواربه‌دیوار آن، اجناس نامرتبط با شأن این مکان را می‌فروشند، آن‌طور که بایدوشاید، شناختی نسبت به این اثر تاریخی ندارند.
بنای این گنجینۀ مهجور، 15 دی‌ماه 1310 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 1390 در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و همین امر موجب شد که سیدمهدی موسوی، مدیر پایگاه میراث جهانی مسجد جامع، به مناسبت هشتادوهشتمین سالگرد ثبت ملی و هشتمین سالگرد ثبت جهانی این اثر، تور رایگان مسجد جامع گردی را برگزار کند؛ چراکه به عقیده او مهم‌ترین نیاز این بنا شناخته شدن آن است.
موسوی، پس از برگزاری این تور به ایسنا گفت: ازآنجاکه بلیت‌فروشی نداشتیم، آماری از تعداد کسانی که برای بازدید از این مکان به مسجد جامع عتیق آمدند نیز نداریم اما می‌توان گفت که چهار راهنمای تور در گروه‌هایی چهارنفره، پذیرای بیش از صد نفر بودند که اغلب آن‌ها برای چندمین بار به مسجد جامع می‌آمدند و این یعنی مخاطب هنوز با این مکان ناآشناست.
مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق، از برنامه‌ریزی برای تداوم این تورها خبر داد و اعلام کرد: انتظار ما از گردشگران، مسئولان و شهروندان ایرانی و اصفهانی بیش از این‌هاست و دوست داریم به‌اندازه گردشگران خارجی قدر این بنا را بدانند به همین دلیل قصد داریم هر چهارشنبه این تور مسجد جامع گردی را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: با این تفاوت که افراد علاقه‌مند باید در این تور ثبت‌نام کرده و در قالب گروه‌های 30 نفره از مسجد جامع بازدید کنند؛ مسجدی که آیینه معماری دوران مختلف تاریخی است و درباره 1300 سال شگفتی‌آفرینی معماران مختلف در گوشه گوشه آن می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد.
موسوی ابراز امیدواری کرد که سال آینده کنگره‌ای نیز برای ارائه مقالات علمی درباره مسجد جامع عتیق برگزار شود و به شناسانده شدن این بنا کمک کند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122625/چرا-باید-مسجد-جامع-عتیق-اصفهان-را-ببینیم؟
بستن   چاپ