پیام سپاهان
40 دفتر تسهیلگری در استان اصفهان مورد نیاز است
سه شنبه 24 دی 1398 - 7:17:52 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: بیش از 40 دفتر تسهیلگری و توسعه محلی برای ساکنان مناطق کمتر توسعه‌ یافته استان مورد نیاز است.

سیدمحسن سجاد روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: هفته گذشته با همکاری شهرداری‌ها، پنج دفتر در سطح استان افتتاح شد.
وی اضافه کرد: کار راه اندازی این دفاتر در مناطقی که مشکلات بیشتری داشتند، شروع شده است و چهار دفتر تسهیلگری دیگر نیز تا پایان سالجاری با کمک شهرداری‌ها در استان فعال خواهد شد.
سجاد بیان کرد: برای این کار تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین استانداری، سازمان امور اجتماعی کشور، شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان امضا شده است که به نوعی مدل همکاری کشوری محسوب می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان‌اینکه این تفاهم‌نامه آماده رونمایی است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان همیشه و در همه امور کشور پیشتاز بوده و در این امر مهم هم نقش بارز خود را ایفا کرده است.
وی افزود: هدایت و فعالیت این دفاتر به‌وسیله مردم انجام می‌شود و دولت با به‌کارگیری شرکت‌های مادر تخصصی، کار آموزش و توانمندسازی مردم را در مناطق کمتر توسعه‌یافته با استفاده از متخصصان بومی و محلی انجام می‌دهد.
به گفته سجاد، این دفاتر، ایده شناخت محله‌ها و نیازها، ظرفیت‌ها و رسیدن به یک برنامه ارتقایی وضعیت آنها با مشارکت ساکنان را دنبال می‌کنند.
وی ادامه داد: 9 تخصص مورد نیاز در این دفاتر از جمله شهرسازی، مشاوره و روانشناسی، اقتصاد و کارآفرینی به شهروندان ارائه می‌شود.
این مقام استان تصریح کرد: با راه‌اندازی تشکل‌های مردمی و سمن‌ها و ایجاد دفاتر تسهیلگری از بین متخصصان و نخبگان و استفاده از فکر افراد بومی در راستای توسعه محلی آنها اقدام می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تاکید کرد: دفاتر تسهیلگری بازوی بسیار قوی برای دولت محسوب می‌شوند و نقش پل ارتباطی بین مسوولان و مردم را دارند.
به گفته وی، این دفاتر تسهیلگری وارد کارهای اجرایی نمی شوند اما با شناسایی و معرفی ظرفیت‌های محلی، اقدام موثری در راستای توسعه این مناطق انجام می‌دهند.
سجاد اضافه کرد: مشکلات در همه مناطق شهری وجود دارد اما مناطق کمتر توسعه‌یافته نیاز بیشتری به کارهای فرهنگی و آموزشی دارند و این مسائل را باید با پیوست فرهنگی حل کرد.
وی با بیان اینکه راه اندازی دفاتر تسهیلگری بستر را برای رونق و پیشرفت مناطق کمتر توسعه یافته فراهم می‌کند، گفت: نیروهای محلی در این دفاتر در کنار نیروهای دولتی با همفکری و اولویت بندی مسائل برای رفع مشکلات آنها اقدام عملی می‌کنند.
استان اصفهان 44 محله حاشیه‌نشین دارد که 20 محله در کلانشهر اصفهان واقع است.
حدود 11 میلیون نفر در سطح کشور درگیر مساله حاشیه‌نشینی هستند.
یک‌هزار و 200 محله در کل کشور درگیر مساله حاشیه نشینی هستند که بر همین اساس، افزایش تعداد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در راهبردهای وزارت کشور قرار گرفته است که امسال، سومین سال خود را تجربه می‌کنند.
دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به منظور ارتقای کمی و کیفی سطح زندگی مردم و تغییر چهره فرهنگی و اجتماعی مناطق حاشیه‌ای، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی مراکز استان‌ها راه اندازی می‌شود.
این دفاتر ظرفیت‌های محله و توانمندی های ساکنان محله و همچنین نقاط ضعف و اشکالات موجود در محله‌ها را شناسایی و با کمک نهادهای مردمی تشکیل شده در محلات در جهت حمایت از ساکنان گام برمی‌دارند.
کارشناسانی در دفاتر یادشده حضور دارند و در زمینه شهرسازی، معماری، حقوق، روانشناسی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی به مردم محل خدمات‌رسانی می‌کنند.
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122610/40-دفتر-تسهیلگری-در--استان-اصفهان مورد-نیاز-است
بستن   چاپ