پیام سپاهان
ذخیره سد زاینده‌رود به 315 میلیون متر مکعب رسید
دوشنبه 23 دی 1398 - 2:13:54 PM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده‌رود به 315 میلیون متر مکعب رسید که نسبت به دوره متوسط بلند مدت(44 ساله) رقم خوب و مطلوبی نیست.

حسن ساسانی روز دوشنبه اظهارداشت: حجم آب ذخیره شده در این سد در مدت متوسط بلند مدت(دوره 44 ساله) 625 میلیون متر بوده ولی میزان کنونی بسیار کمتر از میزان یاد شده است.
وی اضافه کرد: ورودی فعلی به سد 14 و خروجی از آن 12 متر مکعب بر ثانیه است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده روداز ابتدای سال آبی جاری(مهر 98) تاکنون 382 میلی متر بوده، اما برای مدت مشابه پارسال این مقدار 691 میلی متر ثبت شد که نشان می‌دهد وضعیت بارش‌ها نسبت به سال قبل مطلوب نیست.
ساسانی با اشاره به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر اینکه بارش‌های امسال کمتر از نُرمال خواهد بود، افزود: در سال آبی گذشته 2 هزار و 144 میلی متر در سرشاخه‌های زاینده رود بارش ثبت شد، این مقدار اگرچه به نسبت دوره زمانی بلند مدت (44 ساله) رشد داشت، اما خشکسالی ها در این خطه همچنان پابرجاست.
وی با اشاره به کم آبی حاکم بر این استان تاکید کرد: استفاده صحیح و حساب شده در بخَش‌های مختلف آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی یک نیاز ضروری در این منطقه به شمار می‌رود.
زاینده‌رود به طول بیش از 400 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122562/ذخیره-سد-زاینده‌رود-به-315-میلیون-متر-مکعب-رسید
بستن   چاپ