پیام سپاهان
با حضور مسئولان استانی انجام شد؛
رونمایی از فرهنگ‌نامه‌ بزرگ شهروندی در 10 جلد در اصفهان
دوشنبه 23 دی 1398 - 1:31:05 PM
مهر
پیام سپاهان - اصفهان - فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی در 10 جلد و 12 موضوع با حضور مسئولان شهری و استانی رونمایی شد.

 فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی برای نخستین بار در کشور توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری دستگاه‌های گوناگون از جمله بهزیستی، اورژانس، اداره کار، پلیس فتا و غیره رونمایی شد.
این فرهنگ‌نامه در 10 جلد و 12 موضوع شامل حمل‌ونقل و ترافیک، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، پسماند و بازیافت، ایمنی و کار، آسیب‌های رسانه‌ای، بهداشت و سلامت عمومی، سلامت روان، مدیریت هیجانات، مدیریت خشم و اخلاق شهروندی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، مصرف بهینه انرژی و پارک‌ها و فضای سبز تدوین شده و شامل قوانین و مقررات موردنیاز شهروندان و سازمان‌ها در این حوزه‌ها است.
به گفته رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی این فرهنگ‌نامه به صورت الکترونیک در ‌سایت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به نشانی esfahanfarhang.ir و وب سایت شهرداری اصفهان به نشانیwww.isfahan.ir و سایر سایت‌های مرتبط بارگذاری شده و شهروندان می‌توانند از اپلیکیشین آن نیز بر روی تلفن‌های همراه خود استفاده کنند.
شهردار اصفهان در آیین رونمایی از فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی اظهار داشت: پراکندگی، تعدد و تکثر مجموعه قوانینی که در تمام بخش‌ها وجود دارد، شهروندان را دچار سردرگمی کرده و دسترسی به این قوانین برای افراد غیرمتخصص کار مشکلی است.
قدرت‌الله نوروزی افزود: به همین دلیل بخش‌های مختلف شهرداری با همکاری یکدیگر و همچنین دستگاه‌های ذیربط فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی را تدوین کردند و این موضوع را به مسأله‌ای اجتماعی تبدیل کردند.
وی ادامه داد: قوانین موجود در این کتاب بسیار ساده و برای کسانی که در شهرداری یا شورای شهر حضور دارند ملموس است، اما در عین سادگی برای مردم بسیار آموزنده است.
به گفته شهردار اصفهان، افراد با مطالعه فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی با حقوق خود در حوزه شهری آشنا شده و تکالیف آنها نیز گوشزد می‌شود.
وی با بیان اینکه این فرهنگ‌نامه به دنبال آموزش آرام، مستمر و هدفمند است، گفت: هر شهروند با مطالعه این فرهنگ‌نامه نسبت به تمام حقوق، وظایف و تکالیف خود آگاه می‌شود.
نوروزی تهیه فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی را کاری نو خواند و اضافه کرد: این فرهنگ‌نامه برای نخستین بار در کشور تدوین شده و نمونه‌ای از آن را در نشست شهرداران کلانشهرها در یزد به شهرداران سایر کلانشهرها نیز ارائه کردیم.
وی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، معاونان شهرداری، شهرداران مناطق و سایر مدیران خواست پیشنهادات و نظرات اصلاحی خود برای بهبود این فرهنگ‌نامه را به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ارائه دهند تا نسخه اصلاح‌شده در قالب کتابی یک یا دو جلدی به چاپ برسد تا به منبعی برای متخصصان و عموم مردم تبدیل شود.
شهردار اصفهان فعالیت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در این حوزه در یکی دو سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شهردار تهران از اقدامات تحقیقاتی، مطالعات و پژوهش‌هایی که شهرداری اصفهان در یک سال گذشته انجام داده است بسیار تمجید کرد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم تدوین فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی با همکاری بین‌بخشی برای نخستین بار در کشور را حاصل کاری مشترک با محوریت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و همکاری سایر بخش‌ها دانست.
علیرضا نصر اصفهانی گفت: بنا به فرموده امام علی(ع) علم در کودکی مانند نقش روی سنگ باقی می‌ماند و اگر در کنار مقولاتی مانند شهر دوستدار کودک، بتوانیم کودکان و مردم را با فرهنگ شهروندی آشنا کنیم قدم بسیار بزرگی برداشته‌ایم.
وی تأکید کرد: هرجا از آموزش غفلت کردیم خسارات جبران‌ناپذیری به مدیریت شهری و شهر وارد شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122559/رونمایی-از-فرهنگ‌نامه‌-بزرگ-شهروندی-در-10-جلد-در-اصفهان
بستن   چاپ