پیام سپاهان
توصیه هایی برای حفاظت از کودکان در برابر اخبار منفی
يکشنبه 22 دي 1398 - 11:16:11
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک دانشجوی دکترای روان شناسی بیان جزئیات اخبار منفی را برای کودکان بی نهایت آسیب زا دانست و گفت: کودکانی که در برابر چنین اخباری قرار می گیرند، دچار اضطراب، افسردگی وسواس، کابوس های شبانه، شب ادراری و به ویژه نگرانی ها و ترس هایی می شوند که خود را به شکل انواع فوبیا نشان می دهد، مثل ترس از خون، ترس از مرگ، ترس از اجتماع.

صحرا حسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت حفاظت از کودکان در برابر اخبار منفی، گفت: مرگ جزیی از زندگی همه ماست و نمی توانیم آن را از زندگی خود جدا کنیم، این اتفاق ممکن است در هر خانواده ای رخ دهد، اما نکته ای که باید خانواده ها بدانند این است که نمی توانیم از فقدان یک انسان جلوگیری کرد.
وی بهترین پیشنهاد برای آشنایی کودکان با واقعه مرگ و زندگی را توضیح این وقایع به زبان کودکان دانست و افزود: به عنوان مثال می توان مرگ و زندگی را با نقاشی برگ درختان برای کودکان توضیح دهیم، این که برگ ها در فصل بهار سبز هستند، سپس زرد می شوند، از شاخه می افتند و به زیر خاک می روند و بعد برگ های جدید می رویند.
این روان شناس با اشاره به تفاوت درک و استباط کودکان از مفهوم مرگ با بزرگسالان، گفت: وقتی کودکان شاهد مرگ باشند یا برایشان در این باره صحبت کنیم، برای همیشه آن را به عنوان یک مشکل می بینند و سال های سال درگیر این مشکل و دچار اضطراب می شوند، در حالی که بزرگسال اینطور نیست، می داند که مرگ یکی از رویدادهای طبیعی زندگی است و بعد از مدتی هم آن را فراموش می کند با برایش کمرنگ می شود.
حسینی به خانواده ها توصیه کرد که برخی جمله ها را به هیچ وجه برای کودکان بازگو نکنند و یادآور شد: اشتباه محض است که از اتفاقات جنگ برای کودکان بگوییم، چون برایشان درگیری ذهنی شدید ایجاد می کند، همچنین در زمان از دست دادن یک عزیز نباید این جمله ها گفته شود که او پیش خدا یا فرشته ها رفته چون کودک از مفهوم خدا و فرشته نگران می شود، یا ترس از مرگ باعث می شود حتی با یک سرماخوردگی ساده، نگران مردن شود.
این روان شناس بهترین برخورد در رویارویی با پدیده مرگ را پنهان نکردن واقعیت از کودکان دانست و گفت: آنچه حق داریم به کودکان بگوییم این است که احساسات کودک را در نظر بگیریم و بگوییم که مرگ در اثر اختلالی در جسم اتفاق افتاد؛ مثل این که خیلی مریض بود و پزشکان نتوانستند کاری کنند یا تصادف کرد، سپس بخواهیم بچه ها احساسات خود را نقاشی کنند یا شعری بنویسند. حرف نزدن درباره موضوع هم کار درستی نیست، اتفاقا اشکالی ندارد در مراسم عزاداری شرکت کند البته اگر شرایط خیلی حاد نباشد می تواند شمع روشن کند و اظهار دل تنگی کند.
این روان شناس با اشاره به اهمیت تخلیه احساسات، افزود: وقتی اتفاقی مثل آتش سوزی، سیل، زلزله و یا اتفاق تلخ اخیر سقوط هواپیمای مسافربری رخ می دهد، همه افراد جامعه را عمیقا متأثر و عزادار می کند. گاهی در چنین شرایطی کودکان هم به ناچار در برابر جزییات اخبار قرار می گیرند، در حالی که کشته شدن و حتی دیدن صحنه ها و همه صحبت ها در این باره برای بچه بسیار آسیب زاست.
او بهترین راه برای تقویت شجاعت و وطن پرستی کودکان را صحبت کردن درباره این وقایع دانست و گفت: اگر کودکان در برابر جزییات مسایل هم قرار بگیرند به آنها آسیب بزرگی وارد می کند، به این معنا که ممکن است آنها را دچار علائم اختلالات روانی کند؛ مثل اضطراب، افسردگی، وسواس و به ویژه اضطراب ها و نگرانی ها که می تواند خود را به شکل انواع فوبیا نشان دهد؛ مثل ترس از خون، ترس از مرگ، ترس از اجتماع، شب ادراری، کابوس.
وی ادامه داد: این پریشانی و نگرانی ممکن است خود را به صورت آشکار نشان دهد، تاجایی که در عملکرد روزمره کودک در مدرسه و اجتماع خلل ایجاد کند. برخی کودکان نیز این رویدادها را تعمیم به رویدادهایی می دهند که کمی شبیه به این اتفاق بوده اند و در کل گوش به زنگی را نسبت به اتفاقات و رویدادهای آینده بالا می برد و در واقع می توان گفت مهم ترین پیامدش اضطراب هایی است که کودک را دچار خود می کند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122421/توصیه-هایی-برای-حفاظت-از-کودکان-در-برابر-اخبار-منفی
بستن   چاپ