پیام سپاهان
رئیس میراث فرهنگی شهرستان فریدونشهر
عدم وجود یک مکان دائمی برای عرضه محصولات و صنایع دستی فریدونشهر
يکشنبه 22 دي 1398 - 10:18:25
پیام سپاهان - فریدونشهر-رئیس میراث فرهنگی فریدونشهر گفت:تولید کنندگان صنایع دستی فریدونشهر در موضوع بازار یابی با مشکل مواجه هستند به نوعی شهرستان فریدونشهر یک مکان دائمی برای عرضه صنایع دستی نیاز دارد.

محسن محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با بیان این موضوع که صنایع دستی فعال شهرستان فریدون شهر شامل گلیم بافی، میناکاری، خاتم کاری، لباس محلی گرجی، لباس محلی بختیاری، جاجیم بافی، چلنگری و بافتنی سنتی است، اظهار داشت: صنایع دستی مختص و بومی شهرستان جاجیم بافی، چقا و لباس محلی گرجی و بختیاری است و بقیه بومی شهرستان نیستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت کارگاه فعال صنایع دستی دارای مجوز میراث فرهنگی در سطح شهرستان فعالیت دارند و یک کارگاه فیروزه کوبی هم جدیداً قصد شروع به فعالیت دارد، اضافه کرد: در آمدزاترین و فعال‌ترین کارگاه صنایع دستی شهرستان یک کارگاه میناکاری است و تولید چقا هم در درجه دوم در آمدزایی قرار دارد.
افزایش 40 درصدی اشتغال به مشاغل خانگی در فریدونشهر در یک سال اخیر
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری فریدونشهر با اشاره به این مطلب که میراث فرهنگی با دادن مجوز به متقاضیان آنها را به مجموعه میراث فرهنگی وارد می‌کند و در صورت وجود اعتبار کافی به متقاضیان وام تعلق می‌گیرد ابراز داشت: در چهار سال اخیر 350 وام مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی به متقاضیان داده شده است و طبق ترازنامه به هر کدام از صاحبان کارگاه صنایع دستی به ازای هر فرد فعال در کارگاه 10 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: ما در شهرستان فریدونشهر حدود 200 نفر افراد فعال در حوزه صنایع دستی داریم که 70 درصد آنها خانم هستند و در یک سال اخیر حدود 40 درصد افزایش اشتغال به صنایع دستی را در سطح شهرستان داشته ایم.
عدم وجود یک مکان دائمی برای عرضه محصولات و صنایع دستی فریدونشهر
محمدی با بیان این موضوع که تولید کنندگان صنایع دستی فریدونشهر در موضوع بازار یابی با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: در حال حاضر صنایع دستی تولیدکنندگان فریدونشهری، در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌هایی که توسط میراث فرهنگی شهرستان فریدونشهر برگزار می‌شود و همچنین در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های برگزار شده در اصفهان و تهران و با معرفی میراث فرهنگی فریدونشهر به فروش می‌رسد.
وی اضافه کرد: شهرستان فریدونشهر به یک مکان دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی، سوغات محلی و گیاهان دارویی نیاز دارد.
مشکل تولیدکنندگان صنایع دستی فریدونشهر برای تهیه مکانی با قیمت مناسب برای احداث کارگاه
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری فریدونشهر با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات تولید کنندگان صنایع دستی شهرستان فریدونشهر نبود بیمه مناسب و مقرون به صرفه است، بیان داشت: در فریدونشهر قیمت زمین و خانه حتی در روستاها بسیار بالاست و تولیدکنندگان صنایع دستی برای اجاره مکانی با قیمت مناسب برای احداث کارگاه با مشکل زیادی مواجه هستند.
وی ادامه داد: در شهرستان فریدونشهر یک کارگاه سفال و سرامیک داشتیم که به خاطر نبود مکانی با قیمت مناسب فعالیتش در فریدونشهر را متوقف کرده و به ناچار به شهر افوس (یکی از شهرهای بویین میاندشت) منتقل شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/122415/عدم-وجود-یک-مکان-دائمی-برای-عرضه-محصولات-و-صنایع-دستی-فریدونشهر
بستن   چاپ