پیام سپاهان
یک آینده پژوه:
در آینده برخی وظایف پژوهشگر به ماشین سپرده می‌شود
چهارشنبه 11 دي 1398 - 17:14:16
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیر گروه آینده پژوهشی دانشگاه اصفهان گفت: در آینده با مشکل کمبود اطلاعات و دیتا مواجه نیستیم، بلکه نادانی و مشکل اصلی چگونگی کار با این حجم دیتا خواهد بود.

محسن طاهری امروز (چهارشنبه) در همایش گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر و حامیان پژوهش جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و صنعتی اصفهان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در عصری قرار داریم که عصر شتابگیری تکنولوژی است. در زمان‌های گذشته، برای پیشرفت فناوری صدها یا 200 سال زمان لازم بود، اما اکنون اوضاع تغییر کرده و تکنولوژی با سرعت فزاینده‌ای در حال تغییر است.
وی افزود: براساس آمار در طول 9 سال اخیر میزان دیتاهای دنیا 10 برابر رشد کرده و از صفر زتابایت به 160 زتابایت رسیده است و در سال 2025 ده برابر می‌شود و این یعنی دیتا در دنیا 10 برابر رشد می‌کند.
دنیای آینده نمایی و غیرخطی است
به گزارش ایسنا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به نظر کارشناسان غربی گفت: در آینده با مشکل کمبود اطلاعات و دیتا مواجه نیستیم، بلکه نادانی و مشکل اصلی چگونگی کار با این حجم دیتا خواهد بود.
طاهری با بیان اینکه دنیای آینده نمایی وغیرخطی است، تصریح کرد: در حوزه فناوری دیگر نمودارها خطی و آرام نیست، بلکه از جنس محاسبات و قدرت نمودارها نمایی افزاینده و از جنس هزینه نمایی کاهنده هستند. باید به این فکر کنیم که تا چه اندازه مدل‌های فکری ما نسبت به آینده غیرخطی است.
وی با اشاره به افزایش ارتباطات وسایل در دنیای امروز، اضافه کرد: در سال 2003 به ازای 6.3 میلیارد انسان روی کره زمین، تنها نیم میلیارد وسیله بهم مرتبط وجود داشت، اما تنها در فاصله 17 سال، تعداد افراد کره زمین به 7.8 میلیارد نفر افزایش یافته و 26.3 میلیارد وسیله مرتبط وجود دارد. این یعنی در سال 2015، به ازای حدود 9 میلیارد نفر، صد میلیارد وسیله بهم مرتبط خواهیم داشت.
مدیر گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان دنیای آینده را بدون ارتباطات اینترنتی بی معنی دانست و گفت: در حال حاضر علاوه بر اینکه فناوری تغییر کرده سبک زندگی نیز تغییر کرده است.
ابرکامپیوترها در جیب همه
طاهری اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که تا سال 2020 حدود 80 درصد بزرگسالان از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند و استفاده از این تلفن‌های هوشمند به معنی 700 برابر قدرت بیشتر است. افراد روزانه به طور متوسط 170 بار تلفن های خود را چک می کنند و باید دید از قدرت این دستگاه ها چه استفاده ای برای پیشبرد پژوهش هایمان داریم.
وی با بیان اینکه دستگاه های ساخت بشر در حال پیشی گرفتن از انسان هستند، خاطرنشان کرد: در هر ثانیه در گوگل 40 هزار تقریبا به ازای هر روز 3.5 بیلیون عبارت جستجو می شود، درحالیکه بشر در توانایی پاسخ به سوال به پای گوگل نمی رسد. البته گوگل وابسته به انسانی است که این توانایی را در اختیار آن قرار داده، اما دنیای آینده به کمک ماشین توسعه بیشتری می یابد .
در آینده برخی وظایف پژوهشگر به ماشین سپرده می‌شود
وی اضافه کرد: در اینده برخی از وظایف پژوهشگر به ماشین سپرده می شود. هر کاری که با الگوریتم انجام شود در اینده به ماشین سپرده می شود و پژوهش به الگوریتم نیاز دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هوش مصنوعی 2016 وارد بازار شده است، گفت: اگر بخواهیم آینده تحقیق را بسنجیم باید فکر کنیم چه چیز مطرح است. در خوشبینانه ترین حالت، به بودجه پژوهش، مراکز کاربردی، استفاده از هوش مصنوعی و مواردی از این دست فکر می کنیم، اما حقیقت این است که بر اساس سناریوهای موجود سوالات مهم تری مطرح می شود.
طاهری با بیان اینکه برای وضعیت اینده سه سناریو مطرح است، خاطرنشان کرد: سناریو یک پیش بینی باورپذیر از آینده است و سه سناریو مطرح در این زمینه شامل، سناریوهای "دنیای باز شجاع"، "غول فناوری" و "صعود شرق" هستند.
وی با تاکید بر اینکه دنیا به سمت انقلاب تکنولوژی پیش می رود، گفت: سناریو اول با نام "دنیای باز شجاع" است که در آن به صورت گسترده تحقیقات به اشتراک گذاشته می شود و همه بازیگران و سرمایه گذاران گرد هم می‌آیند و دانش به صورت باز در کنار هم قرار می گیرند.
طاهری ادامه داد: در این سناریو هوش مصنوعی سرعت و حجم تحقیق را ارائه می دهد و همچنین اثرگذاری اجتماعی به یک معیار مهم برای ارزیابی تبدیل می شود.
مدیرگروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان دلایل باور پذیری این سناریو را رشد دسترسی آزاد به اطلاعات و افزایش تعداد کسانی که به این موضوع اعتقاد دارند، دانست و در خصوص سناریوی دوم، گفت: سناریو دیگر "غول فناوری" است که در این سناریو دانشگاه جایی ندارد. در آن پژوهش غیرکاربردی مطرح نیست و پژوهشگر با صنعت کار می کند.
طاهری با تاکید بر اینکه پژوهش غیرکاربردی در این سناریو معنی ندارد، اظهار کرد: در این سناریو هوش مصنوعی بسیار کاربردی تر شده و در تولید فرضیه داده محور کمک می کند. شرکت های خصوصی حتی وضعیت دولت را مشخص می کنند و صنعت پیش برنده علم می شود.
چهار فاکتور اصلی موفقیت پژوهش
وی در توضیح سناریوی سوم گفت: نام آن "صعود شرق" است، به این معنی که تحقیق از مقوله غرب به شرق می رود. در این سناریو یک جهان پراکنده و دارای تقسیم شدید بین امریکا و چین است.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه چین سرمایه گذاری گسترده برای تحقیق و توسعه انجام داده و رشد جهانی و پویایی اقتصا جهانی در حال افزایش است، تصریح کرد: در سال 2000 تنها 5 درصد شرکت های بین المللی نوظهور وجود داشتند که در سال 2025 به 46 درصد می رسد و در 2025 حق اختراع در چین بیشتر از کل دنیا می شود .
طاهری با طرح این پرسش که در حوزه مدیریت کشور چه باید کرد که بتوانیم سهم داشته باشیم؟ گفت: تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری و ارتباط، چهار فاکتور اصلی برای موفقیت پژوهش خواهند بود که اگر این چهار عنصر را تقویت کنیم، خروجی موفق است و در غیر این صورت موفق نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه اگر این 4 مهارت را پرورش یابد، پژوهشگرانی تی شیپ (T Shape) تربیت می‌شود، اظهار کرد: اگر این چهار مهارت را در پژوهشگران تقویت کنیم، در این حالت کار تیمی شکل می‌گیرد و در این صورت دانشجو به حوزه‌های میان رشته ای توجه بیشتری می کند و پژوهش ها موفق تر خواهد بود. مدیران باید به این فکر کنند که کدام سیاست باعث پیشبرد آن می‌شود و کدام ضد این موضوع است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/120916/در-آینده-برخی-وظایف-پژوهشگر-به-ماشین-سپرده-می‌شود
بستن   چاپ