پیام سپاهان
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی:
95 درصد صدای رادیوی کشور حاصل فرستنده‌های جهاد دانشگاهی است
چهارشنبه 11 دي 1398 - 14:07:59
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: از بعد از انقلاب تاکنون شاهد یک سیستم اثربخش و تاثیرگذار در حوزه پژوهش کشور هستیم که در حال حاضر با سختی های تحریم با قدرت در حال حرکت است.

محمدرضا پورعابدی امروز (چهارشنبه) در همایش گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر و حامیان پژوهش‎ جهاد دانشگاهی واحدهای اصفهان و صنعتی اصفهان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمارها در دنیا در سال2013، تنها در آمریکا، 460 میلیارد دلار هزینه آر اند دی بوده که این مبلغ از مجموع آر اند دی های 6 کشور توسعه یافته مانند آلمان، انگلیس و ایتالیا بیشتر بوده است.
وی افزود: در برخی کشورها مانند کره جنوبی، 3 درصد تولید ناخالص داخلی آنها صرف پژوهش و فناوری می شود. که اندازه کل فروش نفت ما در کشوراست. در ایران قرار بود سالانه یک درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش و فناوری اختصاص یابد که در بهتین حالت نیم درصد تحقق یافته اما اکنون دستاوردهای بساری به دست اورده ایم.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه تحریم های برای هیچکس خوشایند نیست، تصریح کرد: تحریم ها دسترسی محققان به مواد خام و دستاوردهای علمی را دچار مشکل کرده، اما در شرایط حاضر این تحریم ها می تواند نگاه به توانمندی های داخل را بیشتر کرده و فرصتی برای شکوفایی پژوهشگران فراهم آورد.
پورعابدی خاطرنشان کرد: ایران بالاترین نرخ تولید و رشد علمی را در میان کشورهای منطقه در اختیار دارد و در زمینه تولید مقالات پراستناد به رتبه 20 ارتقا یافته است. صحبت هایی که در مورد فرار مغزها و نخبگان از کشور مطرح است، نشان دهنده خروجی های با کیفیت از دانشگاه های کشور است، به این معنی که فارغ التحصیلان خوبی تربیت کرده ایم که شاید تنها در حوزه ماندگاری انها موفق نبوده ایم.
وی افزود: در دنیا دو دسته سازمان وجود دارند، دسته ای که به موضوع پژوهش مشغولند و دسته ای دیگر سازمان های بهره بردار هستد که از نتیجه پژوهش های گروه اول استفاده می کنند. متاسفانه از هر صد ایده، کمتر از پنج درصد آنها به بازار وارد می شوند و در نتیجه بسیاری از سازمانهایی که به امر پژوهش مشغولند در تله عدم موفقیت گرفتار می شوند. از سویی دیگر اغلب سازمان های بهره بردار نیز به دلیل عدم تشخیص پارادایم های آینده در تله شکست گرفتار و محو می شوند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با طرح این پرسش که چه کنیم سازمانی موفق داشته باشیم که در تله شکست و عدم موفقیت گرفتار نشوند، تصریح کرد: انسانها یا راست دست هستند و یا چپ دست، اما درصد کمی از افراد توانای استفاده از هر دو دست را دارند.
پورعابدی ادامه داد: این مثال باید در سازمان هایی که به دنبال موفقیت آنها در زمینه کسب و کار هستیم اجرا شود، به بیانی دیگر، امروزه به دنبال انسان ها و سازمان های چیره دست و دوسو توان هستیم. سازمان هایی که علاوه بر پژوهش در زمینه بهره برداری، تجاری سازی و کاربردی کردن این پژوهش ها نیز موفق باشند.
وی با تاکید بر اینکه ساختار جهاد دانشگاهی بر همین اساس برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با سه پژوهشگاه،23 پژوهشکده، 146 گروه پژوهشی، 17 مرکز خدمات تخصصی و 23 مرکز رشد در حال فعالیت است. از روز اول شکلگیری جهاد دانشگاهی قرار بود، تحقیقات برای حل موضوعات جامعه شناسایی و معضلات برطرف شوند. جهاد دانشگاهی در پی این رسالت تلاش کرد، افرار را در اکوسیستم هایی با ساختارهای چیره دست تربیت کند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی در چهار بخش، فنی و مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، اجتماعی و کشاورزی و منابع طبیعی مشغول به فعالیت است، تصریح کرد: تمام پژوهش های جهاد دانشگاهی در حوزه کاربردی و توسعه در حرکت هستند و باید از ایده به محصول برسند. پژوهش های حوزه پژشکی نیز از ایده تا بالین باید اجرایی شوند.
پورعابدی در خصوص دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی گفت: در حوزه پزشکی "سلول بنیادی" از یک دهه پیش شناسایی و کارهای پژوهشی در این حوزه در کشور آغاز شده است. دنیا از دارو درمانی به سمت سلول درمانی رفته و اکنون این کار در جهاد دانشگاهی در حال انجام است. در حال حاضر، در بخش سلول های بنیادی در زمینه سلول های قلبی، قرنیه چشم، غضروف و پوست اقداماتی انجام شده است.
وی با بیان اینکه این کار در حال حاضر در جهاد دانشگاهی به مرحله کارآزمایی بالینی وارد شده است، ابراز امیدواری کرد که طی یک یا دو سال آینده به صورت وسیع در کشور استفاده شود.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اکنون با هماهنگی های ستاد اجرایی فرمان امام کارخانه ای برای تولید این سلول ها تاسیس شده و این سلول ها به صورت صنعتی، استاندارد و در تیراژ بالا تولید می شوند.
پورعابدی با اشاره به انجام اقدامات پزشکی مبتنی بر فرد، تاکید کرد: این نوع فعالیت که در آن بجای تمرکز بر بیماری به بیمار تکیه می شود، در دنیا رو به افزایش است و در پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی نیز اقداماتی در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: همچنین اقدامات پژوهشی بسیاری در حوزه سرطان و تشخیص زودهنگام این بیماری به خصوص سرطان پستان به صورت تحقیقات گسترده در حال انجام است. همچنین در زمینه درمان زخم های مزمن ناشی از جراحی های سنگین و دیابت و استفاده از داروهای گیاهی در درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، کبد چرب، دیابت و گوارش و سوء هاضمه اقدامات پژوهشی بسیاری در جهاد دانشگاهی در حال انجام است.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در خصوص پژوهش های حوزه فنی و مهندسی گفت: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان صنعت پیشران در کشور مطرح است که می تواند سایر صنایع در کشور را به فعالیت در بیاورد. در این حوزه در جهاد دانشگاهی فعالیت هایی در زمینه دکل ها و منطقه های حفاری، سیستم های نمک زدایی، باکتری های نفت خوار برای برطرف کردن های آلودگی های ناشی از استخراج نفت انجام شده است.
پورعابدی با بیان اینکه 95 درصد صدای رادیوی کشور حاصل فرستنده های ساخته شده در جهاد دانشگاهی است، تاکید کرد: همچنین با توجه به نقش آی تی و اهمیت آن در تمام حوزه ها، می توان با تلفیق آن در کشاورزی، به سمت کشاورزی هوشمند و کانتینری متمرکز شده ایم.
وی در مورد دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی گفت: بازتولید و شبیه سازی حیوانات به روش شبیه سازی در حال انجام است. همچنین در زمینه تولید دارو و پروتئین های خاص با دست ورزی ژنتیک در حیوانات اقداماتی انجام داده ایم.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در خصوص اقدامات پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، گفت: در این بخش فعالیت های پژوهشی در زمینه حاشیه نشینی، گردشگری، آسیب های اجتماعی، مسائل شهری از جمله اقداماتی مهمی است که در حال پیگیری هستیم.
پورعابدی افزود: در جهاد دانشگاهی چالش های جامعه شناسایی و فناوری مورد نیاز تهیه می شود و پس از تست بازار و مشخص کردن بحث های اقتصادی دانش را در جامعه نشر می دهیم. جهاد به دنبال این نیست که فناوری های خودش را در جهاد انجام دهد، اما ارتباط گروه های پژوهشی جهاد باید حفظ شود.
وی گفت: در اصفهان دو واحد برتر جهاد دانشگاهی فعال هستند که واحد صنعتی در حوزه برق و کنترل، شیمی و اکتشاف اب های ژرف و همچنین حوزه نظامی اقداماتی انجام داده است. واحد اصفهان نیز در بخش شهر و منظر شهری، اجتماعی و کالبدی متمرکز است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/120891/95-درصد-صدای-رادیوی-کشور-حاصل-فرستنده‌های-جهاد-دانشگاهی-است
بستن   چاپ