پیام سپاهان
مدیرامور پژوهشی دانشگاه اصفهان:
حرکت پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها باید تاثیری بر جامعه داشته باشد
سه شنبه 10 دی 1398 - 7:00:59 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان گفت: حرکت پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها به سمت تاثیرگذاری بر جامعه و ماموریت‌گرا بودن آنها امری ضروری است و باید در دستور کار محققان قرار گیرد.

مهدی مومنی افزود: امروز دانشگاه‌های پیشرفته و بزرگ دنیا به سمت نسل چهارم یعنی تاثیرگذار حرکت کردند و دانشگاه‌های کشورمان با توجه به ظرفیت و توانایی‌های خوبی که در زمینه نیروی انسانی و علم و فناوری دارد می‌تواند جهت‌گرایی خود را به این سمت تغییر دهد.
دانشگاه‌های نسل اول با رویکرد آموزشی، نسل دوم پژوهشی، نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم تاثیرگذار خوانده می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه زمینه‌های لازم برای رسیدن به این هدف در کشورمان وجود دارد، اظهارداشت: در دانشگاه تاثیرگذار، مرز و دیواری برای فعالیت با جامعه وجود ندارد و باید پژوهش‌ها در جهت تأثیرگذاری مسـتقیم بـر جریان تولید، جامعه، بازار و پیشرفت باشد.
مومنی خاطرنشان کرد: یکی از بخش هایی که لازم است دانشگاه ها، ورود جدی‌تری به آن داشته باشند مباحث اجتماعی و مربوط به خانواده و نقش آن در توسعه به‌ویژه در عصر حاضر است.
وی با اشاره به اهمیت بنیان خانواده و جایگاه آن در همه عرصه‌ها، تاکید کرد: زمانی‌که مفهوم خانواده و توسعه کنار هم قرار می‌گیرد به این معناست که جامعه رشد سالمی خواهد داشت و در همه سیاستگذاری‌ها، خانواده باید به‌عنوان سرمایه اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
مومنی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان پیش از این همکاری‌هایی با برخی نهادها مانند استانداری و شهرداری برای حمایت از پایان‌نامه‌ها در این زمینه داشت، اضافه کرد: امسال نیز این دانشگاه در تعامل با مرکز تخصصی خانواده و اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در صدد اجرای پژوهش‌هایی با محوریت توسعه و نقش خانواده است.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان گفت: در این تعامل کارگروهی متشکل از استادان علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم اداری، حقوق و گروه مطالعات زنان و خانواده دانشکده اهل بیت (ع) دانشگاه اصفهان تشکیل شد تا به توسعه و تجمیع دانش نظری و تجربه‌های عملی برای حمایت و ارتقای نقش خانواده بپردازد.
مومنی با اشاره به اینکه ایجاد اندیشکده خانواده در دانشگاه اصفهان با حمایت شهرداری در حال پیگیری است، افزود: در این اندیشکده به جمع‌آوری دانش نظری درباره خانواده و توسعه، مفاهیم و مسائل پژوهشی و انتشار اثرگذار این مفاهیم پرداخته خواهد شد.
وی، آسیب شناسی از مسائل موجود در جامعه را یکی از برنامه‌های اصلی در این پیوند دانست و تصریح کرد: پژوهشگران دانشگاه ابتدا به آسیب‌شناسی از قلمرو دانش موجود می‌پردازند و سپس برنامه‌ها و اقدام‌ها و بررسی نتایج اجرای برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
دانشگاه اصفهان به‌عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو، 650 عضو هیات علمی و 14 دانشکده فعال در رشته‌های مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، زبان، اقتصاد و فناوری‌های نوین است.
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/120723/حرکت-پژوهش‌ها-در-دانشگاه‌ها-باید-تاثیری-بر-جامعه-داشته-باشد
بستن   چاپ