پیام سپاهان
فعالیت پژوهش‌سراهای دانش آموزی در اصفهان مبتنی برآینده پژوهی است
دوشنبه 9 دی 1398 - 11:50:05 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - رییس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: براساس تاکیدات سند تحول بنیادین، مدیران پژوهش‌سراهای دانش آموزی تمامی فعالیت خود را براساس آینده‌پژوهی ترسیم کرده‌اند و حوزه فناوری‌های نو را مورد توجه جدی‌تری قرار داده‌اند.

سعیده اقارب‌پرست افزود:رویکردهای نوآورانه و مبتنی بر فناوری‌های جدید در مسیر آینده‌پژوهی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان دنبال می‌شود که در واقع محلی برای شکوفایی استعدادها و رشد خلاقیت و ابتکار دانش آموزان است.
وی آموزش‌های مبتنی بر پژوهش، انجام طرح‌های تحقیقی مبتنی بر فناوری، پرورش ایده‌های نو، تولید یافته‌های علمی و پژوهشی و مواردی این گونه را از جمله زمینه‌های فعالیت پژوهش‌سراهای دانش آموزی استان برشمرد.
رییس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی آموزش و پرورش اصفهان، به وجود بیش از 40 پژوهش‌سرا در استان اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های حوزه دانش‌آموزی در قالب جشنواره جابربن حیان، خوارزمی، نوجوان و جشنواره‌های زیست فناوری و با هدف شکوفایی و بروز خلاقیت دانش آموزان دنبال می‌شود.
به گفته اقارب‌پرست، دانش‌آموزان عضو پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان افتخارات و درخشش‌های بسیاری را در رشته‌های رباتیک، هوا و فضا، هواپیماسازی، نجوم، ماشین‌های شیمیایی و دیگر بخش‌ها داشته‌اند.
وی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین بر پژوهش محور بودن برنامه‌ها و آموزش‌های مبتنی بر پژوهش تاکید شده است تا از این طریق بتوان به رفع مشکلات احتمالی در نظام آموزشی پرداخت.
اقارب‌پرستبرترغیب مدیران پژوهش سراها به اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌ریزی آینده پژوهانه تاکید کرد و گفت: در این راستا لازم است تا فعالیت پژوهش‌سراهای دانش آموزی در سه حوزه علوم انسانی، علوم پایه و فن آوری های نوین با فرآیندآینده پژوهی آموزشی به عنوان یکی از رویکردهای مطرح در این حوزه با جدیت دنبال شود.
وی یادآور شد: اکنون در تمامی نواحی و مناطق آموزش و پرورش اصفهان حداقل یک پژوهش‌سرا وجود دارد و این رشد از سال 93 تاکنون بسیار مشهود بوده است.
در سال تحصیلی 99-98 بیش از 920 هزار و 500 دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و 300 آموزشگاه استان اصفهان به تحصیل مشغول هستند.
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/120653/فعالیت-پژوهش‌سراهای-دانش-آموزی-در-اصفهان-مبتنی-برآینده-پژوهی-است
بستن   چاپ