پیام سپاهان
در قالب یک پایان نامه بررسی شد؛
مقایسه مهارت ادراک شنیداری در کودکان کاشت حلزون و عادی
شنبه 7 دی 1398 - 12:33:02 PM
ایسنا
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، هر چند کاشت حلزون ادراک شنیداری کودکان ناشنوا را تقویت می‌کند، باز هم ادراک کودکان کاشت حلزون از کودکان عادی ضعیف‌تر است و برای نزدیک کردن ادراک این کودکان به کودکان عادی سن عمل کاشت عامل بسیار مهمی است.

هاجر بهرامی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی همگانی دانشگاه اصفهان در پایان نامه خود به بررسی "مقایسه مهارت درک ترکیبات استعاری در کودکان تلفیقی کم شنوای کاشت حلزون و کودکان عادی" پرداخت.
مهارت درک مفاهیم انتزاعی به ویژه استعاره‌ها برای تحصیل و زندگی امری ضروری است. آسیب شنوایی در سنین قبل از فراگیری زبان اثرات متفاوتی بر درک استعاره افراد و عملکردهای آنان دارد.
این مطالعه با هدف مقایسه درک مهارت ترکیبات استعاری در کودکان تلفیقی کم‌شنوای کاشت حلزون و کودکان طبیعی انجام شد.
در این مطالعه 35 کودک کم‌شنوای کاشت حلزون از نظر درک ترکیبات استعاری با 35 کودک عادی که از نظر جنسیت و سن با گروه کم‌شنوا همتا بودند، مقایسه شدند. این کودکان با آزمونی محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند.
ابتدا آزمون درک کلمات اجرا و در صورت پاسخ صحیح به 75 درصد از کلمات، آزمون ترکیبات استعاری انجام شد. سپس داده‌ها با استفاده از آزمون تی آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته‌های این تحقیق حاکی از این است که نمره درک ترکیبات استعاری و تشبیهی کودکان کم‌شنوای کاشت حلزون نسبت به کودکان عادی به طور معناداری کمتر است و نمره درک ترکیبات استعاری و تشبیهی در کودکان کم‌شنوای کاشت حلزونی که عمل خود را قبل از 3 سالگی انجام داده بودند نسبت به کودکانی که عمل خود را بعد از 3 سالگی انجام داده بودند به طور معناداری بالاتر است.
میانگین درک ترکیبات تشبیهی در کل آزمودنی‌ها برابر با 7.45 و میانگین درک ترکیبات استعاری در کل آزمودنی‌ها برابر با 7.14 است که حاکی از آن است که نمره درک ترکیبات تشبیهی در کل آزمودنی‌ها بالاتر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنادار نشد.
هر چند کاشت حلزون ادراک شنیداری کودکان ناشنوا را تقویت می‌کند، باز هم ادراک کودکان کاشت حلزون از کودکان عادی ضعیف‌تر است. برای نزدیک کردن ادراک این کودکان به کودکان عادی سن عمل کاشت عامل بسیار مهمی است و پیشنهاد می‌شود، این عمل در سنین پایین‌تر از سن فراگیری زبان و حتی‌الامکان در سال اول زندگی کودک انجام شود. هم‌چنین درک بهتر این کودکان و کودکان عادی از ترکیبات تشبیهی را می‌توان نتیجه وجود تشابه آشکار، ظاهری و ملموس در این ترکیبات نسبت به ترکیبات استعاری دانست.
این پایان نامه با راهنمایی محمد عموزاده، سالار فرامرزی در دانشگاه اصفهان دفاع شد.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/119546/مقایسه-مهارت-ادراک-شنیداری-در-کودکان-کاشت-حلزون-و-عادی
بستن   چاپ