پیام سپاهان
دانشگاه آزاد اصفهان میزبان چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور
چهارشنبه 4 دي 1398 - 18:07:58
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری امروز (چهارشنبه چهارم دی) در نشست خبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اظهار کرد: چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه های آزاد اسلامی اسفندماه در 12 بخش به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار می شود.
وی افزود: این جشنواره در 12 بخش شامل تیتر، خبر، مصاحبه، گزارش، کاریکاتور، سرمقاله و یادداشت، مقاله اینفوگرافیک، طنز، گرافیک، طرح جلد و عکس برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک سال نوی میلادی، گفت: یکی از عرصه های مهم کارهای فرهنگی دانشگاه در حوزه نشریات دانشجویی متبلور می شود که سابقه طولانی دارد.
وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تشویق مقام معظم رهبری، نشریات دانشجویی عرصه وسیعی را به خود اختصاص داد و رکن فرهنگی دانشگاه های کشور شد، به گونه ای که اکنون ده ها نشریه دانشجویی در حوزه های مختلف در دانشگاه های کشور در حال فعالیت هستند .
کلانتری با بیان اینکه این نشریات در حوزه های مختلف علوم تخصصی گرفته تا مباحث فرهنگی سیاسی و اجتماعی و ... را شامل می شوند، تعداد نشریات فعال در دانشگاه های آزاد سراسر کشور را 684 نشریه فعال اعلام کرد.
وی تصریح کرد: این نشریات به تفکیک حوزه های مختلف شامل 19 نشریه صنفی، 88 نشریه سیاسی، 222 نشریه در حوزه فرهنگی اجتماعی، 77 نشریه دینی و قرآنی، 22 نشریه ادبی، 34 نشریه هنری و صنایع دستی، 5 نشرسه علمی، طنز و کاریکاتور، 31 نشریه علمی تخصصی در حوزه علوم انسانی، 32 نشریه علمی در حوزه علوم پایه، 37 نشریه علمی در حوزه علوم پزشکی و 32 نشریه در حوزه فنی مهندسی و 7 نشریه الکترونیک است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بازار مخاطب نشریات دانشجویی را در صرفا در داخل دانشگاه اعلام کرد و گفت: نشریات دانشجویی درون دانشگاهی هستند و در گیشه بیرون از دانشگاه توزیع نمی شوند.
کلانتری افزود: اگر چه این نشریات انعکاس بیرون ندارند اما درون دانشگاه انعکاس خوبی به لحاظ جذب مخاطب دارند.
وی جشنواره نشریات دانشجویی را فضایی برای رونق بخشیدن به فعالیت های فرهنگی دانشجویان، محیطی مناسب برای تضارب آرا و فضایی برای رقابت و به ثمر رساندن فعالیت های فرهنگی دانشجویان دانست.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: جشنواره نشریات دانشجویی سالانه برگزار می شود و سال گذشته در دوره سوم این جشنواره تعداد هشت هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
کلانتری نشریات دانشجویی را محلی برای تمرین نوشتن دانست و افزود: دانشجو به عنوان فردی تاثیرگذار در جامعه می تواند در نشریات دانشجویی محیطی برای رشد پیدا کند.
وی با بیان اینکه به واسطه نشریات دانشجویی عرصه نقد کردن و قلم به دست گرفتن برای دانشجو فراهم می شود، خاطرنشان کرد: این افراد بعدا در رسانه های بزرگ قلم می زنند و موفق خواهند بود، چرا که ابتدا در دانشگاه تمرین کرده و ورزیده شده اند.
کلانتری با تاکید براینکه دانشگاه به این نکته تاکید ویژه دارد که دانشجو را به عنوان یک عنصر اثرگذار در جامعه تربیت کند، اظهار کرد: دانشجو باید عنصر فرهیخته اجتماعی شود که یکی از مهم ترین راه های رسیدن به این هدف، نشریات دانشجویی است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هدایت به سمت اهداف معین برای نشریات را از وظایف دانشگاه اعلام کرد و گفت: باید نوشته ها آرمان معین داشته باشد و معاونت فرهنگی از ابتدا جهت های خاصی در حوزه نشریات بدهد.
کلانتری محور ویژه چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معرفی و تصریح کرد: زیر محورها نیز شامل سبک زندگی اسلامی، عدالت و مبارزه با فساد، رشد علمی، اقتصاد مقاومتی، معنویت و اخلاق وعلم و پژوهش است.
معاوت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از رشد 94 درصدی نشریات دانشجویی در دانشگاه های آزاد کشور خبر داد و گفت: از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد تاکنون 354 نشریه مجوز گرفته بودند که از سال 95 تاکنون نیز 333 نشریه دیگر مجوز فعالیت کسب کرده اند.
کلانتری همچنین گفت: فعالیت های دانشجویی با سختی و محدودیت انجام می شود و همین لذت کار دانشجویی را دوچندان می کند. زیرا دانشجوها با تلاش خود این کار را به پیش می برند و رشد می کنند. تلاش این است که تسهیلات ویژه به دانشجویان داده شود تا سختی ها کمتر شود.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در جشنواره چهارم مبلغ 150 میلیون تومان جایزه نقدی به نفرات برتر اهدا خواهد شد. علاوه بر این برترین های این جشنواره با کسب رزومه می توانند جذب رسانه ها شوند. تخفیف شهریه و هدایای فرهنگی نیز به برترین ها داده می شود.
همچنین رضا نصیری مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: امتیاز ویژه به نشریه دانشجویی که سیاه و سفید است و دانشجو چاپ کند و متکی به قلم و فکر دانشجو است مورد حمایت قرار می گیرد.
وی افزود: امکانات چاپ در داخل دانشگاه های آزاد وجود دارد و به این جنس کارها که تنها با تلاش دانشجویان است امتیاز بیشتری داده می شود.
نصیری همچنین اظهار کرد: نشریات دانشجویی به لحاظ قانونی دارای چارچوب هستند و اگر تخلف کنند کمیته ناظر در هر دانشگاه تخلفات را بررسی می کند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/118372/دانشگاه-آزاد-اصفهان-میزبان-چهارمین-جشنواره-نشریات-دانشجویی-کشور
بستن   چاپ