پیام سپاهان
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان:
ثبت ارگ ناژوان اصفهان فرایند پیچیده ای است
يکشنبه 24 آذر 1398 - 15:44:25
پیام سپاهان - اصفهان-معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: ثبت ارگ ناژوان فرایند پیچیده ای است اما برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

ناصر طاهری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه «ارگ ناژوان» به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی برمی گردد، اظهار داشت: طبق قوانین ثبت بناهای تاریخی، بناهای مربوط به دوره پهلوی باید دارای شان ملی باشند. اگرچه «ارگ ناژوان» ارزشمند است و در محدوده شهر واقع شده است؛ اما در مالکیت بخش خصوصی قرار دارد و با وسعتی در حدود هشت هزار متر مربع از مالکین متعدد برخوردار است که همین کار را پیچیده تر می کند.
وی افزود: با مکاتبات با شهرداری و مدیریت ناژوان و با تمایل آنها مبنی بر تملک «ارگ ناژوان» در جهت حفظ و ثبت آن اقدام خواهیم کرد.
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه حفظ هویت تاریخی ناژوان در کنار محور گردشگری از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان است تصریح کرد: با هرگونه پروژه ای که بیشه طبیعی ناژوان را مخدوش کند و هویت تاریخی و فرهنگی آن را تهدید کند موافقت نخواهیم کرد.
وی افزود: با رشد و حساسیت جامعه و رسانه نسبت به اهمیت میراث فرهنگی خطر کمتری این میراث ماندگار را تهدید خواهد کرد.
طاهری با اعلام اینکه بخشی از فضای «ارگ ناژوان» در اثر عدم توجه مالکان خصوصی از بین رفته است گفت: فرایند ثبت «ارگ ناژوان» پیچیده است و باید به حقوق مالکان احترام گذاشت؛ اما اگر مالکان در تعامل با شهرداری برآیند و یا حتی شخصیت حقیقی و حقوقی مناسب این مکان را تملک کند و با استانداردهای اداره کل میراث فرهنگی و تحت نظارت این اداره کل و با تغییر کاربری آن و حفظ بدنه در جهت توسعه گردشگری و مشروط به حفظ کالبد اصلی و مرمت اصولی بنای تاریخی برآید از آن حمایت خواهیم کرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/117436/ثبت-ارگ-ناژوان-اصفهان-فرایند-پیچیده-ای-است
بستن   چاپ