پیام سپاهان
عملیات اجرایی طرح کنترل روان‌آب در مهاباد اردستان آغاز شد
سه شنبه 19 آذر 1398 - 16:44:16
پیام سپاهان - کاشان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان گفت: عملیات اجرایی طرح کنترل روان‌آب در 200 هکتار از زمین‌های بیابانی واقع در بخش مهاباد این شهرستان آغاز شد.

مجید خداپرستان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این طرح با اعتبار افزون بر 550 میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی طرح بیابان‌زدایی در حال اجرا بوده و کارهای بیومکانیکی و جلوگیری از هدر رفت نزولات آسمانی انجام می‌شود.
وی بیان کرد: در کنار این طرح 50 هکتار از زمین‌های بالادست حوزه آبخیز شهر مهاباد نیز با مبلغ 170 میلیون ریال از محل اعتبارهای استانی در برنامه امسال قرار دارد، مناقصه آن برگزار و پیمانکار مشخص شده و در آینده نزدیک در 250 هکتار از زمین‌های بیابانی این شهرستان اجرایی می‌شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان هدف از اجرای طرح کنترل روان‌آب در منطقه را جلوگیری از هدر رفتن نزولات آسمانی، پیشگیری از ورود آب به کویر و شور شدن آن، ذخیره‌سازی و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، تقویت و رشد گیاهان بیابانی و جلوگیری از وزش باد و پخش ریزگردها عنوان کرد.
وی در مورد تامین ماسه بادی مورد نیاز کشاورزان نیز گفت: سه منطقه در نصرت‌آباد، گلزار محمد و محدوده شهر زواره جانمایی شده و با تعیین تعاونی دهیاران بخش مرکزی، مهاباد و زواره به عنوان پیمانکار، کارهای مربوط به این اداره انجام شده و پیمانکاران باید حق برداشت را بپردازند تا مجوز مورد نیاز صادر شود.
شهرستان 42 هزار نفری اردستان که با مساحت یک میلیون و 200 هزار هکتار، نزدیک به 600 هزار هکتار منطقه بیابانی و نیمه بیابانی دارد، با برخورداری از 94 هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
برچسب‌ها
اردستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان آبخیزداری

http://www.sepahannews.ir/fa/News/117103/عملیات-اجرایی-طرح-کنترل-روان‌آب-در-مهاباد-اردستان-آغاز-شد
بستن   چاپ