پیام سپاهان
اجرای طرح‌های جنگل‌کاری اصفهان نیازمند اعتبار کافی است
سه شنبه 19 آذر 1398 - 7:24:13 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: اجرای طرح‌های آماده و کارشناسی شده جنگل‌کاری این استان نیازمند اعتبار کافی است.

محمدحسین شاملی روز سه شنبه اظهارداشت: افزون بر 25 هزار هکتار طرح آماده جنگل‌کاری در استان اصفهان وجود دارد و مشکلی از حیث نیروی انسانی و تجهیزات و وسایل برای اجرای نیست اما برای آغاز عملیات اجرایی و تکمیل باید اعتبار لازم برای آن تخصیص داده شود.
وی اضافه کرد: تامین آب مورد نیاز برای آبیاری گیاهان کاشته شده با توجه به واقع شدن در منطقه خشک چالشی دیگر در اصفهان است و بر همین اساس کشت دیم و کاشت گیاهان مقاوم برابر بی آبی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به نقش مردم و سازمان‌های غیردولتی مردمی برای گسترش عرصه‌های طبیعی و حفاظت از منابع طبیعی افزود: هر اندازه خود شهروندان در این امر همکاری داشته باشند ارزش این دارایی‌های الهی را بیشتر درک کرده و برای حفظ آن خواهند کوشید.
شاملی به آغاز طرح بسیج همگانی جنگل‌کاری در استان همزمان با کشور اشاره و تصریح کرد: در قالب این طرح 145 میلیون نهال در کل استان‌ها کاشته می‌شود که 125 هزار اصله نهال و بذر آن به استان اصفهان اختصاص دارد.
وی ادامه داد: برای این طرح در اصفهان افزون بر 95 میلیارد ریال هزینه شد و حدود پنج هزار هکتار از اراضی منطقه شهرستان برخوار اصفهان را پوشش خواهد داد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: گز شاهی، بادام اسکوپاریا، تاغ و قره داغ از انواع گیاهانی است که در طرح مذکور کشت می‌شود و برای جلوگیری از فرسایش خاک، انتشار ریزگردها، جذب کربن و تولید اکسیژن از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته شاملی بیش از هزار و 200 نفر از اعضای انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و جمعیت کنگره 60 (رهایافتگان از اعتیاد)برای اجرای طرح جنگل‌کاری مشارکت کردند.
استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهد.
این استان سه میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و 300 هکتار از آن کانون های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست.
در این استان یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و 430 هزار هکتار جنگل های تنک ایرانی تورانی در شمال استان وجود دارد.
  

http://www.sepahannews.ir/fa/News/117047/اجرای-طرح‌های-جنگل‌کاری-اصفهان-نیازمند-اعتبار-کافی-است
بستن   چاپ