پیام سپاهان
کارشناس محیط زیست تشریح کرد
نقش خودروها در تولید آلودگی‌های شیمیایی در فصلهای سرد
دوشنبه 18 آذر 1398 - 15:07:04
پیام سپاهان - اصفهان - کارشناس محیط زیست درباره نقش عوامل مختلف در آلایندگی هوا از جمله نقش خودروها در تولید آلودگی های شیمیایی در فصل سرد توضیحاتی ارائه کرد.

محمد کوشافر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حضور هرنوع ماده ای اضافی در هوا که باعث ایجاد ناهنجاری شود به عنوان آلودگی تعریف می شود، اظهار داشت: در استان اصفهان ویژگی های اقلیمی در ارتباط متقابل با فعالیتهای انسانی زمینه ظهور آلودگی هوا را ایجاد کرده است.
وی با اشاره به نقش خودروها در تولید آلودگی های شیمیایی در فصل سرد تصریح کرد: با تشدید مصرف سوخت های فسیلی در فصل سرما زمینه آلودگی هوا فراهم می شود که برای مقابله با آلودگی باید همراهی و هم افزایی بیشتری بین شهروندان با مسئولان ایجاد شود.
اصفهان در چرخه بسته توسعه قرار گرفته است
این عضو سازمان های مردم نهاد زیست محیطی افزود: اصفهان در چرخه بسته توسعه قرار گرفته است و تا از این وضعیت رها نشود نمی توان برای مقابله با آلودگی چاره ای نهایی اندیشید و هر سال در دوره های زمانی این وضعیت رخ خواهد داد.
وی یکی از وظایف مسئولان در کنترل آلودگی هوا را نظارتی دانست و گفت: نظارت بر واحدهای صنعتی و الزام استفاده کارخانه ها از فیلتر و تولید خودروهای باکیفیت در کنترل آلودگی هوا موثر است. این درحالی است که نیاز است شهروندان احساس مسئولیت را بر حق شهروندی خود در استفاده از وسایل نقلیه شخصی در روزهای آلوده مقدم بدانند.
عامل آلودگی در اصفهان را در پارامترهای مرتبط به هم جست و جو کرد
کوشافر عامل آلودگی در اصفهان را در پارامترهای مرتبط به هم جست و جو کرد و تصریح کرد: اگرچه از نظر برخی وسایل نقلیه عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان معرفی می شود اما نتایج تحقیقات مستدل و با تکیه بر داده های کمی می تواند این ادعا را تایید کند.
وی با بیان اینکع چنانچه وسایل نقلیه عامل اصلی آلودگی هوا باشد اما همین خودرو و سوخت آن محصول صنعت است، ادامه داد: اصفهان شهر صنعتی است که تردد بخشی از وسایل نقلیه در شهر در خدمت نیاز صنایع است. از سوی دیگر چنانچه دو صنعت خودروسازی در ایران استانداردهای لازم را رعایت کنند و یا فناوریهای نوین خودروسازی را مورد استفاده قرار دهند می توان به راه حلی برای کاهش این مشکل امید بست.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر مدیریت آلودگی هوا را در دو راهبرد کلی تعریف کرد و گفت: نشر انواع مواد آلاینده با تمهیداتی قابل کنترل است. راهبرد دیگر هم مواجهه ای است و در وضعیت بحران شکل می گیرد. در این زمان افراد نباید در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.
ضرورت تعطیلی مدارس در روزهای آلوده
وی با تاکید بر ضرورت تعطیلی مدارس در روزهای آلوده گفت: در روزهای بحران آلودگی هوا باید شهروندان از تردد در فضای باز اجتناب کنند و با تعطیلی مطابق با مقررات و دستورالعملها مدارس قشر آسیب پذیر کودک و نوجوان در معرض آسیب کمتر آلاینده های جوی قرار می گیرند که عدم تردد در هوای آلوده هم نیاز به فرهنگسازی دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/116999/نقش-خودروها-در-تولید-آلودگی‌های-شیمیایی-در-فصلهای-سرد
بستن   چاپ